Joomla kan veel, maar soms heb je extra functionaliteit nodig die niet standaard in Joomla zit. Dan heb je een extensie nodig. Voorbeelden van extensies zijn: templates, een webshop, formulieren, een nieuwsbrief, een e-learning platform, een firewall of extensies die het beheer makkelijker maken.
Met extensies breid je de functionaliteit van je website uit. Ze zijn er van klein tot groot: van plugins waarmee je snel en gemakkelijk video’s kunt insluiten tot complete toepassingen zoals een webshop.

Waar vind je ze?

Als wij een nieuwe extensie zoeken, beginnen we in de Joomla! Extensions Directory. Op dit moment staan daar meer dan 8000 extensies in. Je kunt ze filteren op tags, categorie, type (component, plugin, module), compatibiliteit (voor welke Joomla-versie de extensie geschikt moet zijn), gratis of betaald, of er een demo is, of-ie nieuw is of geüpdatet en hoe hij in de reviews scoort. Dat kan alvast helpen. Maar hoe ga je daarna verder? Want eigenlijk weet je dan nog niet zo veel.

Aanwijzing #1: het blokje aan de rechterkant

Rechts naast de beschrijving van de extensie zie je een blokje met informatie. Er staat bijvoorbeeld in wanneer de ontwikkelaar de extensie voor het laatst heeft aangepast. Wij letten er altijd op dat de laatste aanpassing niet van jaren terug dateert. We vinden het ook fijn als we de extensie via het updatesysteem van Joomla met één klik kunnen updaten. Een demo vinden we handig, en we kijken ook altijd even naar de support en documentatie. Al die informatie vind je terug in het blokje aan de rechterkant.

Aanwijzing #2: de omschrijving

Je weet nu dat het technisch waarschijnlijk wel in orde is. Maar is deze extensie wel wat je nodig hebt?
Maak een lijstje van de dingen die de extensie moet kunnen. Lees daarna de omschrijving en de specificatie van de ontwikkelaar. Komt die overeen met jouw verlanglijstje? Komen de specificaties niet 100% overeen, bedenk dan dat de ontwikkelaar niet alles in zijn omschrijving kwijt kan. Wie weet kan de extensie meer dan jij nu denkt. Of minder.

Aanwijzing #3: de reviews

De meeste extensies hebben wel een of meer reviews. Die kunnen heel informatief zijn, dus lees vooral wat de gebruikers zeggen. Nuttige aanwijzingen zijn bijvoorbeeld: dat het makkelijk werkt, intuïtief, dat het snel en makkelijk te installeren is, dat de extensie veel meer kan dan ze oorspronkelijk dachten, dat de extensie z’n geld meer dan waard is. Scan de reviews dus op gebruikersgemak, mogelijkheden en of de extensie doet wat-ie belooft.
Als heel veel reviews de “Awesome support” roemen, worden wij altijd een beetje achterdochtig. Want als de interface goed is, en de workflow en de documentatie ook, dan zou je eigenlijk geen support nodig moeten hebben. Tegelijkertijd is het wel goed om te weten dat de ontwikkelaar je goed helpt als dat nodig is.

Aanwijzing #4: de demo

Is er een demo(site), dan zie je in dat eerder genoemde rechterblokje een knop staan. Als je daarop klikt zou je, als het goed is, de demo moeten kunnen bekijken.
Soms is een demosite alleen een grafische weergave met een paar screenprints. Ook dat kan een indicatie geven van wat de extensie kan.
Bij het bekijken en eventueel uitproberen van de demo let je op: is de interface handig, gebruiksvriendelijk en logisch? Voelt het alsof het ontwikkeld is met jou als gebruiker in gedachten?

Aanwijzing #5: de documentatie

Klik in het rechterblokje op Documentation; dat zou je naar de documentatie moeten leiden. Kijk rond. Hoe ziet de documentatie eruit? Is het toegankelijk of moet je eerst een account hebben om het te bekijken? Is het bijgehouden? Is het uitgebreid? Goed gestructureerd? Gaat het uit van jou als gebruiker?
Sommige extensie-ontwikkelaars leggen in hun documentatie de nadruk op de specificaties van hun extensie, terwijl dat eigenlijk niet is wat je nodig hebt. De documentatie zou je stap voor stap wegwijs moeten maken in de extensie en duidelijk moeten uitleggen hoe je de dingen moet doen. Licht een ontwikkelaar alleen de specificaties toe, maak dan voor jezelf de afweging of dat voor jou voldoende is.

Aanwijzing #6: support

Als je toch bij die ontwikkelaar op de site zit, kijk dan ook hoe de support geregeld is. Is er een forum? Worden vragen daar ook echt beantwoord? Of zegt de ontwikkelaar heel vaak: “Please give me super user and FTP access”? Want dat kan verschillende dingen betekenen, nog los van de veiligheid van FTP:
1. De extensie-ontwikkelaar wil het heel graag snel en goed voor je oplossen, en dat gaat het beste als-ie het zelf doet.
2. De extensie-ontwikkelaar heeft geen zin om via het support forum met jou te communiceren.
3. De extensie-ontwikkelaar wil zijn kennis niet delen.
4. De extensie-ontwikkelaar weet zelf ook niet wat er aan de hand is.
Voor ons is het niet per se een goed teken als het gros van de supportvragen op die manier wordt beantwoord. Wél als de ontwikkelaar vervolgens in het forum voor iedereen leesbaar terugkoppelt wat er aan de hand was en hoe hij het opgelost heeft. Dat zouden wij zeker categoriseren als Awesome support :).

Wat je nog meer kunt doen

Vraag het je vrienden! Ben je lid van een JUG? Vraag of iemand een goede extensie weet voor de toepassing die je zoekt. Of vraag of iemand ervaring heeft met de extensie die jij op het oog hebt.
Ga je nooit naar een JUG? Stel je vraag op het forum van joomlacommunity.nl. Er is altijd wel iemand die je wil helpen.

Wat je absoluut niet gaat doen

Betaalde extensies ‘gratis’ downloaden.

Waarom je dat absoluut niet gaat doen:
1. Het is diefstal.
2. En de extensie-ontwikkelaar moet ook eten.
3. En je weet niet wat er, behalve de extensie, nog meer in je pakketje zit.
Maar eigenlijk zou dat laatste niet eens een argument mogen zijn.

Link naar Joomla! Extensions Directory: https://extensions.joomla.org

Reageer

1000 Resterende tekens