donderdag 04 augustus 2022
  1K bezoeken
Hallo,

Ik kan sinds eergisteren van het een op het andere moment niet meer op mijn website komen. Zowel de backend als de frontend geven een HTTP ERROR 500 aan.

Ik heb al contact gehad met Mijn Domein maar die zeiden dat er een verouderde versie van Joomla op mijn site staat (3.8). Maar dat is niet waar want ik had hem pas geupdate naar 3.10.10

Ik heb wel een backup, maar die gaf al eerder een error aan toen ik deze wilde installeren op een subdomein.

Wel heb ik kort daarvoor gekeken naar de mogelijkheden tot migratie naar Joomla 4, maar ik heb niets geïnstalleerd.
Ik had bij een update instelling (weet zo niet meer waar) wel "Volgende Joomla" ingesteld, maar die heb ik later weer terug gezet naar Standaard

Voor de rest had ik de site op progressief cachen gezet en Cache Cleaner geïnstalleerd.

De site deed het daarna nog wel, en van het een op het andere moment gad hij die 500 error.

Ik ben nu al een paar dagen aan het zoeken en dingen uitproberen die ik lees, maar niets werkt.

Ook heb ik al getracht een backup van twee dagen daarvoor bij Mijn Domein terug te zetten, maar ook zonder resultaat.

En nu weet ik het dus niet meer, dus ik hoop vurig dat iemand mij hier kan helpen om mijn site weer online te krijgen.

BTW. Kickstart pakt dus niet alle bestanden uit, maar ik kan de site wel installeren op het subdomein via index.php achter de domeinnaam. Maar dan mist er natuurlijk wel wat.
10 maanden geleden
·
Geaccepteerde antwoord
Wat je zou kunnen proberen is een nieuwe Joomla 3.10.10 ? downloaden, deze uitpakken en de installation map verwijderen. Daarna deze bestanden over de site heen kopiëren.
Zo worden alle Joomla bestanden overschreven, dan weet je zeker dat het niet aan deze bestanden ligt.

http://www.reisverslagen.net
Vertaler van Joomla op Crowdin.
Vertaler van documentatie en helpschermen via het volunteers.joomla.org/teams/community-translation-team.
Onderhoud van documentatie via de volunteers.joomla.org/teams/documentation-working-group.

Meander set the type of the post as  Probleem — 10 maanden geleden
10 maanden geleden
·
Zo te zien heb je de upgrade naar Joomla 4 dus wel gedaan. Zet een backup terug en zorg er dan voor dat zowel je rootmap als je database leeg zijn!
10 maanden geleden
·
Dankje Youll, probleem is dus dat de enige backups die ik nog heb op de een of andere manier corrupt zijn. Ik krijg aldoor een error bij het uitpakken van de bestanden bij kickstart.

Ik kan de site dan wel installeren, maar dan staan daar uiteraard niet alle benodigde bestanden in neem ik aan?
10 maanden geleden
·
Geaccepteerde antwoord
Wat je zou kunnen proberen is een nieuwe Joomla 3.10.10 ? downloaden, deze uitpakken en de installation map verwijderen. Daarna deze bestanden over de site heen kopiëren.
Zo worden alle Joomla bestanden overschreven, dan weet je zeker dat het niet aan deze bestanden ligt.

Vertaler van documentatie en helpschermen via het volunteers.joomla.org/teams/community-translation-team.
Onderhoud van documentatie via de volunteers.joomla.org/teams/documentation-working-group.

10 maanden geleden
·
Dank je, dat ga ik meteen proberen!
10 maanden geleden
·
Deze lijkt goed: https://backup.avonlifestyle.nl/
Dan kan je daar toch een nieuwe backup van maken. En anders alles leegmaken en de laatste goede backup van mijndomein terugzetten.
10 maanden geleden
·
Deze lijkt goed: https://backup.avonlifestyle.nl/
Dan kan je daar toch een nieuwe backup van maken. En anders alles leegmaken en de laatste goede backup van mijndomein terugzetten.

Ja dat klopt, die heb ik er vanmorgen opgezet op een nieuwe database om toch in ieder geval de meest originele bestanden nog te hebben. Maar feit is dat kickstart niet alle bestanden heeft uitgepakt, en ik heb dit eerder gehad dat ik dan hier en daar errors krijg in de backend.
10 maanden geleden
·
Aanvulling: Het was dus al een corrupt bestand (of eigenlijk 1 van de 2; JPA of JO, of hoe heet die...) van die backup. Dus dan maak ik weer een backup van een corrupte backup.
10 maanden geleden
·

Ja! Hij doet het weer!
Pfff! Ik ben je eeuwig dankbaar! :p
Martijn Maandag selected the reply #24393 as the answer for this post — 10 maanden geleden
10 maanden geleden
·
Helaas is het toch niet goed gegaan. Bij het inloggen in de backend krijg ik een foutmelding.

class 'Joomla\Console\Application' not found.

Is daar nog wat aan te doen?

Edit: Ik lees inmiddels dat dit ook met Joomla 4 te maken kan hebben.

Edit 2: Ook bij Plugins en modules een andere fout.

Gek genoeg werken de componenten als Hikashop en Falang nog wel.
10 maanden geleden
·
Ik lees (bij Akeeba) dat de oorzaak kan zijn dat bij het restoren via Akeeba zonder de oude bestanden eerst te verwijderen dit kan ontstaan.

10 maanden geleden
·
Bedoel je die in de map waar ze in geplaatst worden Martijn? Of moet je dat in het component zelf doen?
Ik leeg wel ruim wel regelmatig de oude JPA bestanden via ftp op.
10 maanden geleden
·
Wat ik begrijp uit het verhaal bij Akeeba (https://www.akeeba.com/support/site-restoration/34010-class-joomla-console-application-not-found.html) is, dat je de plek waar je een backup gaat restoren (vaak public_html) eerst leeg moet maken voordat je restored, anders blijven er restanten van oudere versies van Joomla staan die deze fout veroorzaken.

10 maanden geleden
·
dat je de plek waar je een backup gaat restoren (vaak public_html) eerst leeg moet maken

Ah oke, maar daar heb ik ook mijn site en subdomeinen onder staan. Plus de map waar ik mijn JPA bestanden in op laat slaan. Omdat ik toen een melding kreeg dat de standaard Akeeba map niet veilig was, en dat ik een 'secret'map moest maken buiten de root van de site. (Zie inzet afbeelding).
Daar komen dus mijn backup bestanden in terecht, en die map maak ik wel regelmatig leeg.

De site zelf maak ik uiteraard wel altijd eerst leeg via ftp. En ik gebruik altijd een nieuwe database wanneer ik een Akeeba backup terug zet.
10 maanden geleden
·
Hierbij nog even een terugkoppeling over de fout bij de backup restore voor het geval iemand dit tegenkomt:

Na 24 uur tevergeefs op Mijn Domein te hebben gewacht (bij navragen waar die bleef kon de backup toch niet meer door hun terug gezet worden, ook fijn dat ze het niet even melden, maar dat terzijde), heb ik toch maar weer een poging gedaan om mijn eigen laatste backup te laten restoren via kickstart.

Na nu toch eens wat aandachtiger gelezen te hebben staat er bij het eerste scherm van kickstart wanneer je iets naar benden scrolt "Execution time" of zoiets. Je hebt dan twee mogelijkheden: Minimum en maximum.
Ik ben helaas vergeten een screendump te maken en weet het zo niet meer uit mijn hoofd, maar daaronder staat welke waardes je in moet vullen wanneer je AJAX fouten krijgen bij het restoren.

De bovenste en de onderste, dus minimum en maximum moet je dan op 1 en 5 zetten. Ik weet alleen niet meer welke waar, maar dat staat er wel onder.

Het duurde wel veel langer voordat de bestanden uitgepakt waren, maar ik heb geen enkele AJAX error gehad, en toen de bestanden eenmaal waren uitgepakt was het een fluitje van een cent om de rest van de backup uit te voeren.
10 maanden geleden
·
Misschien tijd voor een andere hosting!

Want als zij niet eens hun eigen backup kunnen terugzetten dan klopt er iets niet :(
10 maanden geleden
·
Misschien tijd voor een andere hosting!

Want als zij niet eens hun eigen backup kunnen terugzetten dan klopt er iets niet :(

Ze kunnen de backups tot 7 dagen terug zetten zeiden ze.
En ik had zelf al wel een backup terug gezet (je kunt dan kiezen uit verschillende data), maar die was blijkbaar te kort dag want op die dag/tijdstip was het kwaad blijkbaar al geschied en die werkte dus niet.
Eenmaal een backup terug gezet kun je dan niet meer kiezen voor eerdere.

Dus zij konden nog een backup voor mij terug zetten van 28 juli zeiden ze gistermiddag.
Maar toen ik vanmiddag vroeg wanneer dit dan gebeurde omdat mijn site nog steeds offline was zeiden ze dat ze te laat waren met terugzetten en dat het niet meer kon (ik neem aan wegens die max. 7 dagen dat ze bewaard worden).

Ik moet zeggen dat ik over het algemeen -uitzonderingen daargelaten- niet echt over Mijn Domein te klagen heb.

En hier kon ik ook eigenlijk niks van zeggen want het was waarschijnlijk mijn eigen domme schuld dat ik Joomla 4 wilde exploren. Ik dacht dat ik de handleiding goed gelezen had (Niet Installeren/Updaten!), en ik weet zeker dat ik ook niet op Updaten of installeren heb geklikt. Maar blijkbaar heb ik wel iets gedaan wat niet mocht, want nu is het allemaal weer goed. ;)
Hans locked this post — 9 maanden geleden
  • Pagina :
  • 1
Er zijn nog geen reacties op dit bericht.
Wees een van de eersten om op dit bericht te reageren!
Sorry de discussie is momenteel gesloten. U kunt nu geen reactie plaatsen.