| Door: Niels Bons. | Categorie: Algemeen.

Recensie Joomla! 1.5x Customization

joomla-15-customizationVrijdagmiddag, de Sint is nog net niet in Nederland aangekomen en toch ploft het eerste pakje al bij mij op de deurmat. Het is het boek dat ik gekregen heb van de JoomlaCommunity: Joomla! 1.5x Customization, geschreven door Daniel Chapman en uitgegeven bij Packt. Met deze uitgeverij heb ik al eerder goede ervaringen opgedaan, dus de verwachtingen zijn hoog gespannen. Gelukkig breekt het weekend aan, dus een plan opmaken hoe het weekend te besteden hoef ik niet meer. Onderhand een weekje of twee verder en al aardig in het boek lopen struinen. Vandaar dat ik het aandurf om er wat over te gaan schrijven.

Uiteraard begint het boek met een korte uiteenzetting van Internet en de tools die gebruikt kunnen worden bij het customizen van een Joomla! Site.  Vervolgens gaat de auteur in op het installeren en configureren van een aantal extensies en templates, die vervolgens worden aangepast. Gaandeweg gaat het meer de diepte in met het customizen  van plugins en componenten. Troubleshooting wordt gelukkig niet vergeten en beslaat een heel hoofdstuk. Met andere woorden hij maakt zich er niet met een Jantje-van-Leiden vanaf. Tot slot zijn er nog twee hoofdstukken die gaan over het promoten van je site, het analyseren van je bezoekers en over hoe geld te verdienen met een site.

Dit uitstekende boek is duidelijk geschreven voor degenen die al enige (lees: wel iets meer dan 2 of 3 standaard sites) ervaring hebben met Joomla! 1.5x, maar die geen of weinig ervaring hebben in het programmeren in PHP. Ik denk dat het te weinig biedt voor de echte professionals onder ons die al zeer ruime ervaring hebben met Joomla!, PHP en AJAX. Zie het als een brug tussen de boeken die al verschenen zijn over de basis van Joomla!, het aanpassen of zelf bouwen van een template en de boeken die er ook al wel zijn die veel meer de diepte in gaan en vooral veel code bevatten. Ik heb er in elk geval veel plezier aan beleefd om het te lezen en het heeft mij zeker geholpen met een aantal zaken. Maar het smaakt naar meer …….. Ach, Sinterklaas moet nog komen, dus wie weet .

Joomla! 1.5x Customization: Make Your Site Adapt to Your Needs
Daniel Chapman
Packt Publishing Ltd.