2019 10 01 JUG01 Verslag

 Thema: templates

De tweede bijeenkomst van de JUG071 in Leiden, wederom in prachtige vergaderruimte Belgica aan de Haarlemmertrekvaart, werd goed bezocht. Er was net voldoende plaats voor iedereen aan de mooie design tafel. En het mooie, grote plasmascherm in Belgica is een verademing ten opzichte van de budget-beamer die je overal tegenkomt en die projecteert op een nèt niet echt witte muur.

 

Er is geen JUG ter wereld waar niet gesproken wordt over templates. Wouter Turkenburg stelt dat hèt ideale template niet bestaat. Hooguit het meest geschikte template voor het specifieke doel waarvoor de website wordt gemaakt. Om dat te bepalen zijn er twee einden aan het spectrum. Het ene einde: de meest kale standaard Joomla template die wordt geleverd bij de installatie proberen zo goed mogelijk op te tuigen. Dan moet je vaak betaalde extensies aan de template toevoegen. Het andere einde: een bestaande template kiezen en die dan uit te kleden. Extensies worden vaak meegeleverd maar zijn niet in alle gevallen altijd geschikt of nodig.

 

De meeste websites laten zien wat de eigenaar van de site aan moois heet gemaakt, bedacht en heeft aan te bieden. Ze gaan voorbij aan de noden, verlangens en verwachtingen van de bezoekers. Vaak zijn websites niet erg behulpzaam bij het helpen vinden van wat de bezoeker zoekt zodat er geen ‘conversie’ plaatsvindt.

Vele goeroes hebben allerlei vuistregels ontwikkeld. Volgens WT zijn er zes die telkens terugkomen.
- Al bij de eerste oogopslag moet de bezoeker een 'klik' hebben met je website nog voordat er ergens op wordt geklikt. Een website moet bij de bezoeker passen, er vriendelijk en fris uitzien, uitnodigend zijn. De bezoeker moet vermoeden dat er iets te vinden is, dat er iets te halen valt.
- Bezoekers van een website willen kwaliteit zien. Een website moet overtuigen door autoriteit en expertise uit te stralen. Dat kan alleen als een sterke inhoud overeenkomt met een strakke vorm. Inhoud wordt pas geloofwaardig als die mooi is vormgegeven.
- Een website moet in eerste instantie een deel weggeven van een oplossing waarna de bezoeker al dan niet bewust zoekt. Zo'n deel kan best groot zijn: een e-boek, mooie foto's, geluidsopnamen. Neemt de bezoeker hiervan dan is het achterlaten van een e-mailadres geen probleem. En zo wordt het eerste contact gelegd die vervolgens kan worden uitgebouwd.
- Het moet in één oogopslag duidelijk zijn dat op de website dingen te vinden zijn die alleen hier te vinden zijn.
- De bezoeker twijfelt altijd en zoekt daarom steun voor zijn meningen en gevoelens bij anderen. Dit heet sociaal bewijs; anderen noemen het kuddegedrag. Er wordt haast geen hotelkamer meer geboekt zonder dat er wordt gekeken hoe anderen het hotel vonden.
- De bezoeker moet je niet al na drie klikken kwijt zijn want eenmaal afgehaakt komt die bezoeker mogelijk nooit meer terug. Andersom klopt ook: herkent de bezoekers iets van zichzelf in jouw website dan ontstaat betrokkenheid. Krijg je de bezoeker zo ver een contactformulier in te vullen, zich te abonneren op de nieuwsbrief, of je site in de balk met favorieten te zetten, dan is er een band.

WT en ook andere JUG071 bezoekers, werken veel met de templates van J51 uit Ierland. Geregeld komt er een nieuwe uit, de prijs is redelijk: € 20 voor onbeperkt gebruik en uitstekende support. Er zijn vrijwel onbeperkt veel mogelijkheden om het template aan te passen zonder codes te hoeven gebruiken. Gewerkt kan worden met een ‘one-page’ template. Ook kan elke webpagina is een andere template-stijl worden op gemaakt. De templates van J51 hebben alles in zich om aan de zes basisprincipes te voldoen.

Wim Guiking heeft onderzoek gedaan naar bestaande frameworks. Vele daarvan gebruiken een pagebuilder. Aan pagebuilders zit een leer- en gewenningscurve maar is die doorlopen dan is het aantal mogelijk aanpassingen schijnbaar onbeperkt groot, wederom zonder codes te hoeven gebruiken.

Warp 7, Yootheme
Wordt zeer veel gebruikt en heeft erg veel mogelijkheden, mede door het erin verweven WidgetKit en cataloguscomponent Zoo. Het vergt tijd om alles te weten te komen. Er zijn veel cursussen o.a. via JUG 010. Lijkt een eigen weg te gaan, los van Joomla, wellicht door de vrij sterke gerichtheid op Wordpress.

Gantry 5, Rocket Theme
Ook deze wordt veel gebruikt en heeft veel mogelijkheden. De page builder is sterk visueel en op basis van ‘drag & drop’. De page builder werkt met zogeheten ‘particles’: kant en klare module-achtige elementen. Ook dit framework lijkt een eigen weg gaat, afwijkend van Joomla. De website van Gantry is gebouwd met het cms Grav.

Helix 3, Helix Ultimate, Joomshaper
Is te gebruiken al dan niet te gebruiken samen met de page builder die sterk visueel is ingericht. Focus op mobile first. Ook op blogs, dus met rating van ‘posts’. Heeft minder standaard moduleposities, maar die kun je zelf toevoegen. Wel zijn er heel veel standaard ‘modules’ of ‘widgets’ beschikbaar, zoals ‘latest news’ of een beeld carrousel, menu, social buttons enz.

T3, T4 van JoomlArt (met T4 Pagebuilder)
T3 was basis voor template Protostar en lang relatief simpel: dus zowel eenvoudig als beperkt.
Handig was wel het gratis Blank template, waarmee je veel zelf kon inrichten. De opvolger is T4, is klaar voor Joomla 4.

Vertex, JoomlArt
Was wat achtergebleven in ontwikkeling. Joomlart had aanvankelijk alleen T3, maar verwierf de laatste jaren ook Gavick en Vertex-framework met Shape5-templates en JoomlaBamboo. Zit er dus dik in dat die gecombineerd gaan worden.

WG heeft tips om op te letten bij de keuze voor een framework. Het moet technisch bij de tijd zijn dus gebouwd op bootstrap 4 en php 7.3 hebben. Een ingebouwde css- en js-compressie is wel zo handig. Ook moet Google Analytics eenvoudig in te bouwen zijn. De iconen voor social media behoren inclusief te worden geleverd.

Verslag: Wouter Turkenburg
Volgende JUG071: dinsdag 5 november, 19.30 uur met Joris Stolker over ACY-mailing.

 

Reageer

1000 Resterende tekens