Het was een warme zomeravond, maar enkele 'diehards' gaven toch de voorkeur aan een bezoek aan Dokter Joomla! in plaats van een aangenaam terras.                  

Dokter Joomla! bij JUG Utrecht op 10 augustus 2015

Volgende bijeenkomsten

  • 14 september: Anja over mini webshop bouwen met formulieren
  • 12 oktober: Job over Google Analytics
  • 9 november: Will over formulieren?

Ook een goed onderwerp: installeren van certificaten op je website, hoe doe je dat

Joomla nieuws

Er is een mooie website over 10 jaar Joomla: www.spreadthejoomlalove.com. Mét mooie muziek! En de geschiedenis van allerlei Joomlers.

6 augustus was er de Dutch Joomla Developers Code Session, daar is druk gecodeerd.

Dokter Joomla!

Case 1: Als mijn klanten in Joomla geweest zijn, zie ik steeds een hele waslijst van artikelen met een slotje. Hoe krijgen ze dat toch voor elkaar?

Antwoord: Dat gebeurt soms als je een artikel opent en weer sluit zonder iets te doen. En wanneer gebruikers de browser gesloten hebben in plaats van uit te loggen.

Case 2: Nu het daar toch over gaat: bij mij gebeurt dat soms ook als ik een artikel wil openen vanuit de lijst; dan zegt hij dat je het moet editen.

Antwoord: Klinkt als een bug. Aanmelden bij de bug tracker. Probeer het probleem te omschrijven, kijk wanneer het zich voordoet, onder welke omstandigheden, bij welke handelingen.

Case 3: Wat doe je als je een mail krijgt van Google dat ze geen toegang kunnen krijgen tot je site?

Antwoord: Wat je kunt doen is de regels “Disallow: /js” en “Disallow:/css” verwijderen uit robots.txt. Simon heeft het op zijn website ook helemaal uitgelegd (http://joomlaseo.com/nl/blog/robots-txt-blokkeer-css-javascript). En je kunt ook nog alleen voor Googlebot de mappen toegankelijk maken. Dan zet je dit bovenin je robots.txt:

#Googlebot
User-agent: Googlebot
Allow: *.css
Allow: *.js

Lex heeft dit gedaan bij een van zijn websites en nu is het goed. Ga in elk geval niet alles open zetten, want dat brengt ook wat risico’s met zich mee.

Case 4: Werkt er iemand met Joomla-tags in artikelen? Ik werk met tags maar bij mij werkt het systeem niet meer. Eerst was het zo: als je op de tag klikte kreeg je alle artikelen te zien met die tag.

Antwoord: We hebben ter plekke bij een nieuwe website gecheckt, daar werkt het gewoon. Misschien heb je een component (of plugin) geïnstalleerd die dwarsligt?

Het is niet te hopen dat het SEO Glossary is, want dat is wel een heel mooie extensie.

Case 5: Ik dacht dat je de volgorde van artikelen nu heel makkelijk kon wijzigen, maar ik zie die mogelijkheid nu niet meer. Tenminste, niet bij featured articles.

Antwoord: Bij featured articles is slepen inderdaad niet mogelijk. Je kunt wel het nummer veranderen en dan op het icoontje met de pijltjes naast de kolomkop “ordering” klikken.

Case 6: Bij een van mijn klanten had iemand zich geregistreerd als gebruiker, maar we hadden daar geen inlogmogelijkheid.

Antwoord: Je moet bij “Gebruikersbeheer” -> opties -> gebruikersregistratie uitzetten.

Tip 7: Disabled plugins, ook als je ze dus niet aan hebt staan, werken snelheidsbeperkend. Die kun je net zo goed wegdoen. Wel even oppassen met core plugins.

Case 8: Ik krijg bij geen enkele host de cronjob van Akeeba aan de praat.

Antwoord: Je hebt ook externe sites die dat voor jou kunnen doen. Of je maakt gebruik van Watchful.li in combinatie met de betaalde versie van Akeeba Backup. In Watchful.li stel je in hoe vaak er gebackupt wordt en waar de backup naartoe moet (op de server of ergens in de cloud). Wat codes instellen en de backups worden voor je gemaakt.

Case 9: Ik heb een formulier waarmee mensen zich inschrijven en aan het eind moeten de mensen kunnen zeggen of ze offline willen betalen of online willen betalen. Dat gebeurt met Mollie en ccIDEAL. Hoe voorkom ik nou dat ze al een bevestiging krijgen voor ze betaald hebben?

Antwoord: Dat zou je moeten kunnen instellen bij de formulierenextensie, hier wordt het uitgelegd: http://www.chillcreations.com/nl/manuals/ccideal-platform/290-adding-ideal-to-rsform-pro#form-e-mail-settings

Case 10: Uptimerobot wil bij mij op een aantal sites niet werken, enig idee waarom?

Antwoord: Bij een bepaalde hoster? Ja: Hosting2Go. Er zijn meer tools waarmee je het kunt meten: http://blog.woorank.com/2014/05/50-free-uptime-monitoring-services/#.VckG2_mcDIU. Misschien doen die het wel.

 

Reageer

1000 Resterende tekens