Slimme Tips, Big Data en Dokter Joomla! op maandag 11 april bij JUG Utrecht. Hier het verslag.

Bijeenkomst JUG Utrecht 11 april 2016

Laatste versies

  • Joomla 1.5.26 NIET MEER GEBRUIKEN VOOR NIEUWE INSTALLATIES
  • Joomla 2.5.28 NIET MEER GEBRUIKEN VOOR NIEUWE INSTALLATIES
  • Joomla 3.5.1
  • Akeeba Backup 4.6.1
  • AdminTools 3.8.3
  • JCE 2.5.16

Komende bijeenkomsten

9 mei: ACYMailing en Piwik

Nieuws

Het regent slimme tips vandaag, doe er je voordeel mee!

  • Google waarschuwt site-eigenaren als de website niet mobiel-vriendelijk is, als je een account hebt bij Google Webmaster Tools krijg je mailtjes als hij niet mobiel-vriendelijk is. Tot nu toe lijkt het trouwens mee te vallen met Mobilegeddon, de rankings zijn nog niet heel erg veranderd maar dat kan dus nog wel.
  • Tassos Marinos (die leuke extensies maakt) heeft een plugin waarmee je van het kruimelpad in Google je eigen sitenaam kunt maken. Je vindt '€˜m hier: http://www.tassos.gr/joomla-extensions/google-structured-data-markup
  • Custom CSS in de Protostar Template laden (kan vanaf Joomla 3.5): http://extensions.joomla.org/blog/item/load-custom-css-in-protostar-the-default-joomla-template.
  • En nog een tip: duplicate content kun je vermijden door in plaats van dubbele menu'€™s te kiezen voor menu item aliassen.
  • Handige optie in de cache instellingen: platform specifiek cachen (voor mobiel of niet mobiel). De eerste keer dat iemand naar je site kijkt wordt een cache voor die bezoeker aangemaakt, de volgende keer wordt die geladen, ongeacht op wat voor device die bezoeker zit te kijken.
  • Benieuwd naar de productiviteit van de Joomla-ontwikkelaars? Volg ze hier: https://dashboard.joomla.org/
  • Op http://lorempixel.com/ kun je een plaatje op de juiste afmetingen laten genereren als je snel even een plaatje nodig hebt als placeholder. Je kunt een generator gebruiken en allerlei dingen instellen om snel een plaatje te genereren.

Presentatie Big Data door Frits Hamann

Presentatie liever online bekijken? Hij staat hier: https://www.slideshare.net/secret/zVJhGT4g9XvaZf

Frits is actuaris en deed in 2015/2016 een opleiding Business Data Scientist aan de Radboud Universiteit. Frits werkt als consultant en interim manager in de financiële/zakelijke dienstverlening.

Als het gaat om Big Data zijn er verschillende functies. Business Intelligence kijkt naar bestaande data: klopt dit met wat we dachten? Data Science is ICT, kijkt met een technische bril naar de bestaande data. Business Data Scientist is de nieuwste tak van sport. Die kijkt naar wat je met de data kunt, hoe je ze kunt gebruiken en hoe je dingen kunt voorspellen: meerwaarde, gebruiksmogelijkheden voor de toekomst.

In de opleiding komt alles op het gebied van Big Data aan de orde. Techniek, business, functioneel, sociaal-organisatorisch, instrumenteel, strategie.

Het analyseren van data heeft drie belangrijke velden:

  • Data discovery: ontdekken van de data. Je moet in staat zijn om de verschillende disciplines te overzien en in de gaten houden dat al die stakeholders een mening hebben, en dat je dus met weerstand te maken kunt krijgen. Je hebt wel goede tools nodig. Excel volstaat niet, bijvoorbeeld.
  • Data science: specialistisch. Daar moet je wel al een bepaalde kijk op hebben. Je moet modellen ontwikkelen die de business (versimpeld) weerspiegelen. En je moet algoritmes ontwikkelen waarmee je processen kunt simuleren om de data te manipuleren. Voor het voorbereiden daarvan zijn heel mooie tools beschikbaar: SAS, R, Rapid Miner bijvoorbeeld.
  • Data visualisation: hoe presenteer je de data. Iets grafisch is het duidelijkst, en innovaties presenteren.

Crisp Data Mining Processing begint met het begrijpen van business. Van daaruit ga je naar het begrijpen van de data, net zo lang tot je het snapt. Dan ga je de dataset zodanig bewerken dat je de processen in het bedrijf kunt simuleren. Vervolgens ga je de dataset vormgeven. Als alles werkt en is afgestemd koppel je terug met de stakeholders (evaluatie), en dan moet je weer terug naar stap 1. Net zolang tot je het met elkaar eens bent: jij begrijpt zo veel van de business dat alles klopt. Daarna ga je de simulatie uitvoeren. Daar komen bepaalde uitslagen uit waar je wat mee kunt.

Technisch is het soms een behoorlijke uitdaging, want niet alle databases zijn geschikt om er een datamining tool op los te laten. Op dit moment worden op grote schaal tools opgeleverd voor Big Data. Betaalde tools, van IBM en Microsoft bijvoorbeeld, maar ook open source tools. Het is dus heel erg hot.

Bij Big Data hoort natuurlijk ethiek. Er bestaat namelijk ook nog zoiets als privacy.

Privacyregels zijn verschillend tussen EU en VS, en het is niet altijd fysiek zichtbaar of data over de grens gaan. Google mag bijvoorbeeld niet zomaar EU data naar Amerika sturen.

Er zijn strikte regels voor het verzamelen van data. Heb je een Amerikaanse webhoster, dan moet je je onmiddellijk afvragen of je wel data mag verzamelen. Het web blijft hetzelfde functioneren, maar als er een conflict ontstaat met een van je geregistreerde bezoekers, dan kan er een juridisch probleem ontstaan. Als jij zelf niet weet wat je hoster doet met jouw data, en er aantoonbaar alles aan gedaan hebt om erachter te komen waar de data staat, dan ben jij niet aansprakelijk. Maar als je bewust host bij een Amerikaans bedrijf, dan is het een ander verhaal. Voor ons als webontwikkelaars is het voldoende om er alles aan te doen om te voorkomen dat data ergens terechtkomt waar het niet terecht zou moeten komen.

Als je gebruik maakt van een CDN wordt het dus ook ingewikkeld.

In de huidige wetgeving is het 100% fout of 100% goed. Gaat er iets fout, dan moet je absoluut een advocaat inhuren (kijk dus even naar je aansprakelijkheidsverzekering: zit daar rechtsbijstand in?).

Een voorbeeld: je hebt persoonsgegevens verzameld via je website en je vindt diezelfde persoon op Google. Dan is het verboden om die informatie toe te voegen aan je eigen database. Stel, iemand registreert zich op je website en via LinkedIn of Google ontdek je het beroep van die persoon. Dan mag je dat beroep niet in je database zetten.

Joomla en Big Data: Joomla is een CMS. Joomla verzamelt data in een database, maar dat zijn niet altijd persoonsgebonden gegevens. Emailadressen, inloggegevens zijn wel persoonsgebonden. Mailsystemen verzamelen ook data. Je kunt vrij gemakkelijk relaties leggen. Stel, een vader registreert zich en daarna registreert de dochter van die man zich mét adresgegevens, en je komt erachter (via Facebook of zo) dat de dochter nog thuis woont. Dan mag jij die adresgegevens niet bij de vader neerzetten.

Let ook op waar je je site laat hosten (EU versus VS). En als je Joomla database gekoppeld is aan een externe database, moet je ook opletten.

Hoe verantwoordelijk ben je als webbouwer voor veilig transport? Je moet aan je opdrachtgever melden dat het veiliger is om SSL te gebruiken. Dan voldoe je aan je zorgplicht, ongeacht wat de opdrachtgever ermee doet.

Is het zo dat je bij formulieren een secure website moet hebben? Weten we niet. Google begint het af te dwingen, maar Google is niet de baas in Nederland.

Dokter Joomla

Vraag: Een van mijn klanten heeft veel sites en werkt veel samen met verschillende partijen die verschillende evenementen organiseren. Hij wil het aanmelden daarvoor liever centraal regelen, is daar iets voor te bedenken? Ze gebruiken verschillende soorten aanmeldformulieren en de aanmelders moeten het idee hebben dat ze op dezelfde site zitten, maar het hoeft niet dezelfde site te zijn.

Antwoord: Een medium als Meetup is daar misschien geschikt voor. Misschien EventBrite. Of iets anders dat je kunt integreren in je site.

Vraag: in het verlengde hiervan: Ik heb een klant die cursussen aanbiedt. Dat zijn Joomla artikelen, daar moet iets aan gekoppeld kunnen worden dat de boekingen regelt. Wat zou daar een goede optie voor zijn?

Antwoord: Formuliertje aan koppelen waarmee je data uit de database haalt (zoals bijvoorbeeld het ID van het artikel) zodat je de juiste inschrijving aan de juiste cursus koppelt.

Vraag: Bij de frontend inlog kun je aangeven waar de bezoeker naartoe moet als hij ingelogd is. Vul je daar niets in, dan zou de bezoeker dus naar de pagina moeten gaan waarvandaan hij is ingelogd. Maar bij mij komt er dan een foutmelding. Vernieuw ik die pagina, dan is de foutmelding weg. Hoe zit dat?

Antwoord: Misschien ligt het aan de groep waarvoor de inlog-optie (menu) zichtbaar is? Gast, bijvoorbeeld? Want dan krijg je de inlogpagina niet meer te zien als je geen gast bent - dus als je ingelogd bent. Dan kun je het menu-item inloggen vervangen door een artikel waarin de inlogmodule wordt opgeroepen. Zolang je een menu-item hebt waarbij je inlogt, zul je bij het benaderen van een url die alleen zichtbaar is voor ingelogde gebruikers altijd doorverwezen worden naar het menu-item. Bij de module stel je in: pagina na inloggen is de pagina uitloggen (in een module) en de pagina na uitloggen is de pagina inloggen (ook in een module).

1 reactie

EasyDiscuss Avatar
thuha163
great

Reageer

1000 Resterende tekens