Waarschuwing
Kan map niet verwijderen. Pad: /data/sites/web/joomlacommunitynl/data/test.joomlacommunity.nl/public_html/cache/com_content
Bericht sluiten

| Door: Anja de Crom. | Categorie: Utrecht.

Verslag JUG Utrecht 10 juli 2017: hoe ga je om met gebruikers (deel 2)

Joomla Nieuws

Volgende keer (14 augustus) hebben we geen ‘echte’ JUG-bijeenkomst maar gaan we met z’n allen een pizza (of iets anders) eten bij Castellum, vlak bij onze ex-locatie ZPot. Wacht even… ex-locatie? Jazeker. De ZPot heeft een maandje geleden aangekondigd dat ze gaan stoppen per 1 augustus, en dus moesten we op zoek naar een nieuwe locatie. Die hebben we inmiddels gevonden. Vanaf september gaan we van start op de nieuwe locatie, Buurtcentrum Voorn, Akkrumerraklaan 101-131 in Utrecht. En aan ZPot bewaren we mooie herinneringen; we hebben hier een jaar of vier, vijf met veel plezier gezeten, elke maand een JUG-bijeenkomst georganiseerd en een zeer succesvolle Pizza, Bugs & Fun dag meegemaakt.

Onze beginnersavonden (wegwijs in Joomla-inloopavonden) gaan wat later in het jaar starten. De bedoeling was september, maar door alle drukte en gedoe met de locatie stellen we het even uit. De organisatiecommissie bestaat uit Patrick Smits, Sjors Chamboné en René Schouten. Zij gaan zich buigen over de organisatie en de PR (plaatselijke kranten en regionale websites). René heeft een bestand van media die benaderd kunnen worden. Alle ideeën zijn welkom.

Update naar 3.7.3 is bij iedereen goed verlopen.

Wel heeft Lex ontdekt dat de Install from Web-filterfunctie niet goed werkt: als je een extensie zoekt, komt er een hoop, maar nooit de extensie die je zoekt. Daar is dus ruimte voor verbetering.

Volgende bijeenkomsten

14 augustus: pizza eten

11 september: eerste bijeenkomst op nieuwe locatie. Anja vraagt Frits om custom fields te presenteren. Zelf wil ze in de nieuwe backend menu’s duiken, in het kader van een betere backend-usability voor je gebruikers.

9 oktober: Show your site! Heb jij een fantastische website gemaakt, of een superfunctionaliteit die het je gebruikers veel makkelijker maakt, maar waarvan niemand in de gaten heeft hoe vernuftig hij in elkaar zit? En kun je daar kort iets over vertellen? Vanavond is je kans!

13 november: Sander Potjer over user management.

Vanavond staat, net als onze bijeenkomst in mei, in het teken van de gebruiker en de klant. We gooien wat vragen op en discussiëren erover.

Tijdens JoomlaDay UK hield Brian Teeman een goede presentatie over de hidden secrets van Joomla 3. Video vind je hier: https://www.youtube.com/watch?v=hajcntZF7Uw

Hoe krijg je de juiste specificaties van de klant op een rijtje?

Door vragen te stellen. Handige vragen zijn:

  1. Wat moet de website kunnen?
  2. Wat is het doel van je website?
  3. Wie wil je bereiken?
  4. Hoe sluit het aan op je bedrijfsdoelstelling?
  5. Waar willen jullie mee beginnen en waar wil je naartoe (minimaal/maximaal -> dan kun je een plan maken, musthaves en wants)?
  6. Hoe maak je de site goed beheerbaar voor de klant?

En hoe verkoop je Joomla dan?

Als je de wensen echt goed inventariseert, kom je al snel op een platform dat veel kan. En dan kun je de functionele eis aan de technische koppelen. En dan is Joomla meestal een goede optie. Maar: een  website is een middel. Je moet dus altijd beginnen met de functies.

Het verschilt wel wat de uitgangssituatie is. Of het iemand is die via via bij je komt, of dat het helemaal koud binnenkomt.

Als iemand zich in zijn hoofd heeft gezet dat hij een WordPress site wil, ga je daar dan mee praten? Ook dan hangt het af van het doel. Wil hij alleen maar dingen laten zien, of ook iets verkopen? Interactie? Vraag het helemaal functioneel uit: wat wil je nu, wat wil je in de toekomst?

Als iemand per se een bepaalde WordPress template wil, en verder nergens behoefte aan heeft qua functionaliteit, ook niet in de toekomst? Dan zou je kunnen zeggen: die is nu mooi, maar als je wel meer wilt, ooit, dan ga je het hier niet mee redden. Als je een beetje handig bent met template frameworks (of zelf templates kunt bouwen) en je snapt de functionaliteit die het WordPress thema biedt, dan bouw je ‘m natuurlijk zo na.

In feite doet het er voor de klant niet toe op welk platform de site draait, als hij het maar doet. Soms wil een klant hooguit frontend editing, en verder niet.

Hoe regel je usability in de backend?

Ook hier staat de wens van de klant voorop. Zorg voor een goede opbouw van de website, en voor goede documentatie (ook voor jezelf). Je kunt beter drie weken bezig zijn met dingen documenteren en goed in te stellen, dan dat je later weer opnieuw moet beginnen. De fundering moet goed zijn, dan kun je er een flat op zetten.

Als je van tevoren weet op welk level je klant zit en op welk level hij wil/kan komen, dan kun je ze meenemen. Dan begin je met een paar functies en breid je zijn rechten langzaam uit.

Wie maakt er handleidingen voor de klant?

De helft van de deelnemers maakt handleidingen. Worden ze ook gebruikt? Niet door iedereen. Maar het is toch handig om naar te kunnen verwijzen bij klanten.

Hoe voorkom je dat de klant de site om zeep helpt?

Je wilt natuurlijk dat je gebruikers zo veel mogelijk zelf kunnen. Maar als je ze hun gang laat gaan, hoe voorkom je dan dat ze de site om zeep helpen? Door het zo simpel mogelijk te maken, oftewel: de rechten te beperken. Werk altijd met versiebeheer, als ze dan in een artikel iets gedaan hebben dat niet de bedoeling was kan het nog teruggezet worden. Over super user rechten lopen de meningen uiteen. Sommige deelnemers geven  de klant super user rechten, met eventueel een instructie om zelf gebruikers aan te maken op lagere niveaus; sommige beperken het tot editor of manager. En sommige deelnemers maken voor de klant een administrator account aan plus een super user account “voor de security” of “voor als we ruzie krijgen, dan kun je er toch nog in”.

Vrijwel niemand doet aan echte gebruikerstrainingen. Wel telefonische ondersteuning, en bij de oplevering uitleggen hoe je teksten aanpast. Foto’s is wel wat ingewikkelder vaak, ook als je met JCE werkt. Sommige deelnemers nemen dat de klant uit handen.

We geven vaak wel uitleg hoe ze teksten en kopjes moeten maken, vergelijking: “je gaat een folder maken die informatie geeft, moet niet te lang zijn want in een folder heb je ook geen zes A-viertjes achter elkaar”. Ervaring leert wel dat als mensen zelf met headings aan de slag gaan, dat het dan een puinhoop kan worden. Je kunt ze ook vertellen dat als je vijf producten verkoopt, dat het dan slim is om vijf pagina’s te maken en niet alles op één pagina te zetten.

En SEO, wat doen we daarmee?

De meeste deelnemers bieden aan dat ze een website bouwen die goed gevonden wordt. Iedereen vindt het wel belangrijk. Je geeft je opdrachtgever daar een verantwoordelijkheid in: waarom moeten ze jou hebben? kanttekening: goed gevonden worden is heel moeilijk te garanderen. Je kunt een heleboel doen, als je het actief doet en bijzonder bent of een niche bedient, dan kan het goed gaan, maar garanties kun je niet geven. Concurreren met beroepsgoogle-optimaliseerders ga je nooit winnen. Als de website goed gevonden moet worden moet je zeker wijzen op het belang van social media als Youtube, Twitter, Facebook, Instagram, LinkedIn. Dat is de mix die je inzet voor je vindbaarheid. Facebook kan ondersteunend zijn -> links plaatsen naar de content.

Google schijnt workshops te geven over hoe je de verschillende media naast elkaar kunt gebruiken. Daar heeft Google namelijk zelf belang bij ?.

Het valt of staat met wat de klant wil.

Dokter Joomla

Case: Weten jullie nog van het javascript-to-top probleem van de vorige keer (nee? Hier: https://www.joomlacommunity.nl/nieuws/gebruikersgroepen/utrecht-de-meern/1300-verslag-jug-utrecht-12-juni-2017). De makers van het platform in kwestie zijn zelf met een scriptje gekomen. En nu werkt het!

Case: Waarom toont mijn blogweergave geen twee kolommen?

Antwoord: Omdat die waarschijnlijk niet gedefinieerd zijn in je template. Dus dat checken we even… en het klopt: kijk of je het in de css kunt aanpassen.

Case: Als je een link aanmaakt, wat betekent “Relationship page to target” dan?

Antwoord: Het is een extra labeltje waarmee je je link verduidelijkt. Op deze (niet al te mooie) pagina wordt het toegelicht: //support.omniupdate.com/oucampus10/pages/edit/wysiwyg-editors/toolbar/insert-link/index.html#relationship-page

Google vindt informatie heel tof, maar verkeerde informatie werkt juist averechts. Als je iets niet weet kun je het beter niet invullen en naderhand positief verbeteren. Reputatie komt te voet en gaat te paard. We denken dat het iets te maken heeft met structured data.

Case/vraag: En wat betekent het anker bij de link?

Antwoord: Daarmee kun je een link binnen een artikel aanmaken, bijvoorbeeld vanuit de inleiding meteen naar de goede alinea springen.

1000 Resterende tekens


Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en Google Privacybeleid en Servicevoorwaarden zijn van toepassing.