Waarschuwing
Kan map niet verwijderen. Pad: /data/sites/web/joomlacommunitynl/data/test.joomlacommunity.nl/public_html/cache/com_content
Bericht sluiten

| Door: Anja de Crom. | Categorie: Utrecht.

Verslag JUG Utrecht, Google Analytics - 11 maart 2013

Maar liefst 22 deelnemers telde de bijeenkomst van maandag 11 maart 2013. JUG Utrecht komt elke 2e maandag bij elkaar in Zpot De Meern. Hier een uitvoerig verslag van Anja en Rianne.

Veel belangstelling voor Google Analytics door Anja Hage bij JUG Utrecht

Coördinatie is in handen van Lex Reurings en Anja de Crom. Aangezien Joomla geen project is van grote bazen ergens in een universum, maar van ons allemaal, kun jij zelf ook van alles doen om Joomla beter te maken. Denk bijvoorbeeld aan: technische ondersteuning, extensies ontwikkelen, documentatie schrijven, software verbeteren, handleidingen vertalen, bijdragen aan het forum…

Volgende bijeenkomsten:

Maandag 8 april meertalige websites door Dennis Buis

Maandag 13 mei NoNumber extensies door Peter van Westen.

Joomla nieuws

  • De laatste versies van Joomla en enkele populaire componenten:
    • Joomla 2.5.9
    • Akeeba backup 3.7.2
    • Admintools 2.5.2
    • JCE 2.3.2.3
  • 20 en 21 april zijn de Joomla Dagen. Er zijn nog kaarten en het programma is heel divers en interessant.
  • Er komt weer een Joomla magazine!

Samenvatting Google Analytics: presentatie door Anja Hage (Web-Effect)

De hele presentatie vind je hier: //prezi.com/f-bqykzvnfec/google-analytics/

Anja is begonnen met het bouwen van websites, maar richt zich met haar bedrijf steeds meer op usability, conversie en zoekmachineoptimalisatie. Deze presentatie gaat over Google Analytics. Dat gebruik je om te meten, te analyseren en te optimaliseren.

Stap 1 is het aanmaken van een account bij Google Analytics. Dan krijg je een tracking code, die plaats je in de index.php van je template. Als je je template update, kan het zijn dat die code overschreven wordt; er is ook een plugin waarmee je de tracking code installeert en die ervoor zorgt dat de code niet overschreven wordt.

1: Meten

Hoeveel bezoekers trekt je website, waar komen ze vandaan (zoekmachines, andere websites?), welke zoekwoorden gebruiken ze, welke pagina’s bekijken ze en hoe lang blijven ze?

Meten doe je met het Doelgroepoverzicht

  • Meer pagina's per bezoek geeft aan dat mensen doorklikken naar nog meer informatie op de website. 3 of 4 is goed.
  • Bezoekduur: 3 minuten of meer is goed.
  • Bouncepercentage: iemand komt op een pagina (bijv vanuit Google). Die leest de pagina of niet en gaat weer weg. Kan zijn dat alleen die pagina interessant is voor de bezoeker, of niet, maar dat weet je niet. Een hoog bouncepercentage hoeft niet per se slecht te zijn, als de bezoeker alleen geïnteresseerd is in de betreffende pagina. Toch is het goed om het zo laag mogelijk te houden (40% of lager).

2: Analyseren

Verkeersbronnen

Hier kom je te weten waar je bezoekers vandaan komen

  • Overzicht:
    • Hoeveel bezoekers hebben de website bezocht?
    • Waar komen de bezoekers vandaan
    • Zoekverkeer
    • Verwijzingsverkeer: via andere websites (forum, startpagina, etc.)
    • Direct verkeer (website gebookmarkt, intikken, skypechat, link via mail)
    • Campagnes: via Addwords campagne of via nieuwsbriefprovider (bijv. Mailchimp)
  • Bronnen - Zoeken - Organisch
    • Not provided? Bezoekers die zijn ingelogd op Google of je site via Firefox bekijken, hebben ivm privacy een https beveiligde verbinding. Dat resulteert in de melding “not provided”. Oftewel: hoe meer Chrome en Firefox aan terrein winnen, hoe minder je hebt aan je Analytics.

Inhoud

Dit geeft meer informatie over de pagina's van je website

  • Uitstappercentage: iemand die een pagina verlaat, maar al andere pagina's gezien heeft.
  • Site-inhoud - Bestemmingspagina's: aantal bezoeken per pagina en hoeveel pagina's er per bezoek bekeken worden. Bouncepercentage per pagina. Je kunt hier ook bekijken met welk zoekwoord ze op de pagina terecht zijn gekomen (daar kun je ook Google Webmastertools voor gebruiken).
  • Google Analytics en Google Webmastertools naast elkaar leggen geeft ook meer inzicht in de not-provided zoekwoorden (iemand suggereert een Adwordscampagne voor 1 euro per maand in te stellen, dan zou je de zoekwoorden wel kunnen zien; daar zijn de meningen over verdeeld).

Tip: je kunt IP-adressen uitsluiten. Ga in Google Analytics naar Beheerder. Ga naar de optie filters. Filtertype: vooraf gedefinieerd filter. Uitsluiten. Verkeer van de IP-adressen die gelijk zijn aan... daar invullen. Zo voorkom je dat je eigen IP-adres meegeteld wordt.

Optimaliseren

Je wilt natuurlijk altijd meer bezoekers voor je site – tenminste, bezoekers die tot je doelgroep behoren en daadwerkelijk iets opleveren. Tutorials en blogs doen het goed, maar hou daarbij dus je doelgroep voor ogen en zorg dat het belangrijkste zoekwoord voor de pagina er goed in staat, eventueel met synoniemen.

  • Doelen op de website kunnen zijn:
    • Informatie aanvragen
    • Nieuwsbrief inschrijvingen
    • Verkopen van producten
    • Offerte aanvraag
    • Acties waarvan je graag wilt dat mensen ze gaan ondernemen op de website

Doelen en trechters

  • Conversies- doelen-overzicht. Je stelt een doel in (nieuwsbriefinschrijvingen) en het pad naar dat doel. Zo kun je precies zien hoeveel bezoekers uiteindelijk doen wat jij wilt dat ze doen.
  • Als je doel een nieuwsbrief is, gebruik dan de bedankpagina na het inschrijven als doelpagina in Google Analytics:
    • Maak in Joomla een artikel aan als doelpagina
    • Metadata opties > Robots: geen index, no follow. Belangrijk anders telt Google het als conversie als mensen er direct op komen. Let wel op met testen van de bedankpagina. Als je in Analytics je eigen IP-adres er niet uit filtert, telt hij jouw test mee als conversie.
    • Artikel status > gearchiveerd ivm zoekfunctie! Belangrijk anders telt Google het als conversie als mensen er direct op komen.
    • Hidden menu > menu item aanmaken voor url
  • In Mailchimp kun je ook de url van je eigen doelpagina invullen, zodat ze doorgestuurd worden naar de doelpagina om na inschrijving te kunnen meten.
  • RSform!Pro voor formulieren heeft die optie ook.
  • Instellingen Google Analytics voor het aanmaken van doelen en trechters.
    • Ga naar het beheergedeelte, tabje doelen
    • Maak een nieuw doel aan.
      • Doelnaam invullen
      • Actief
      • Doeltype: meestal url bestemming
      • Details: doel url instellen
      • Zoektype: kop zoeken laten staan
      • Hoofdletters uit laten staan
      • Doelwaarde: moeilijk voor nieuwsbrief aanmelden. Voor inschrijven training veel makkelijker natuurlijk.
    • Daarna doeltrechter maken.
      • Aanvinken
      • Stappen bepalen.
      • Eerste stap: vanaf welke pagina moet er gemeten worden?
      • Vereiste stappen aan gevinkt laten. Anders krijg je heel veel ruis vanuit andere pagina's. Je krijgt dan toch informatie te zien vanuit andere pagina's
      • Doel url (laatste url) vul je hierboven al in bij doeldetails.

Optimaliseer je conversiepagina:

  • Browserpaginatitel invullen
  • Zoekmachinevriendelijke url
  • Pagina omschrijving (description). Zet hierin ook een call to action: “schrijf je in voor gratis tips”.
  • Tekst van de conversiepagina (belangrijkst)

Tip: ga niet direct de huidige conversiepagina optimaliseren maar maak een tweede versie en laat beide versies testen.

A/B testen met Google - inhoud - experimenten: laat je bezoekers de pagina's testen.

Je hebt 2 versies van dezelfde pagina en die worden verdeeld onder de websitebezoekers. De ene bezoeker krijgt versie A te zien, de andere versie B. Zo kun je zien of tekst beter werkt dan opsommingen, welke kleur button je moet gebruiken en welke titel het beste werkt.

Joomla instellingen:

  • Maak 1 of 2 extra versies (artikelen) aan van de originele conversiepagina
  • Kies een andere titel, URL, tekst en/of opmaak
  • Metadata opties > Robots: geen index, no follow. Je wilt niet dat de varianten van de conversiepagina geindexeerd worden.
  • Artikel status > gearchiveerd i.v.m zoekfunctie
  • Hidden menu > menu item aanmaken voor URL. Je hebt aparte urls nodig voor Google experimenten.
  • Zorg voor een module positie in de head, waarin je de code van Google analytics zet.
  • Module voor conversiecode
    • Maak een aangepaste html module aan
    • Module positie: head
    • Menutoewijzing: alleen aan de originele conversiepagina.

Google - inhoud - experimenten

Geef de url in van de originele conversiepagina. Bekijk ook even het filmpje uit de presentatie van Anja (//prezi.com/f-bqykzvnfec/google-analytics/, slide 20).

Google geeft de stappen aan die je moet zetten voor je tweede conversiepagina. Daarna krijg je de experimentencode en die zet je in de aangepaste html module. Google gaat vervolgens meten. Het duurt wel even voordat Google een winnaar kan gaan aanwijzen, want zonder data komt er natuurlijk niks uit.

Hier staat een filmpje van Eduvision over A/B testen in Inhoud - Experimenten:

//www.youtube.com/watch?v=YhlAV7F1DaA

Ga daarna weer testen! Het zijn vaak de kleine dingetjes die het verschil kunnen maken.

Resultaten

Optimalisatie heeft Anja het volgende opgeleverd:

  • Twee keer zoveel aanmeldingen na gratis SEO handleiding.
  • Drie keer zoveel aanmeldingen na A/B tests en optimalisatie.
  • Je moet wel steeds met wat nieuws komen natuurlijk.
  • Groeien van nieuwsbrieflijst leidt wel eens tot nieuwe opdrachten.

Nieuwsbrieftips van Anja:

  • Maak het onderwerp zo interessant dat ze de nieuwsbrief in ieder geval wel openen. En dan moeten er ook nog interessante kopjes staan anders ligt hij alsnog in de prullenbak.
  • Mailchimp geeft ook statistieken. Is handig programma voor nieuwsbrieven.
  • Gemiddeld opent 30% haar nieuwsbrief. Een goed aantal is tussen de 30 en 40%.
  • Nieuwsbrief mag ook wel responsive zijn (dat kan tegenwoordig ook in Mailchimp) 
Gravatar
Anja Hage
Leuk om te lezen, dank je wel! :-) <br /><br />Groet, Anja
Gravatar
Top presentatie van Anja en zeer bruikbaar in de praktijk!

1000 Resterende tekens


Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en Google Privacybeleid en Servicevoorwaarden zijn van toepassing.