Rond de vijftien deelnemers telde deze bijeenkomst van JUG Utrecht. Een aantal van hen waren nieuw (welkom Hans, Joyce, Frans, Oghi en Yvonne), al die nieuwe mensen waren min of meer startend met Joomla!.

Bijeenkomst JUG030 d.d. 11-11-2013

De volgende reguliere bijeenkomst is op 9 december. We krijgen dan JCE tips & trucs van Peter Martin, en hij gaat ons ook vertellen wat de meest voorkomende Joomla problemen zijn, en hoe je die oplost.

Daarvóór, op 25 november kun je nog naar het laatste deel van de workshop Het Nieuwe Verdienen door Henk van Cann. Deelname is gratis (je betaalt alleen 5 euro voor thee & koffie).

Bijdragen aan Joomla!

Hoe je kunt helpen met Joomla: technische ondersteuning; extensies maken; documentatie (mee) schrijven; core en/of extensies vertalen; vragen beantwoorden en problemen oplossen op het forum.

Joomla! Nieuws

Laatste versies:

  • Joomla 1.5.26 (niet meer gebruiken)
  • Joomla 2.5.16
  • Joomla 3.2.0: dit is een stabiele versie, die kun je gebruiken (de langetermijnversie wordt 3.5, verwacht in april 2014)

Updates vind je op http://download.joomlacommunity.nl

  • Akeeba Backup 3.8.2
  • Admin Tools 2.5.8
  • JCE 2.3.3.2

Sinds versie 2.5.7 van Admin Tools kun je dat niet meer gebruiken om je Joomla! core mee te updaten.

Joomla! 3.2

Lex werkt er sinds kort mee en meldt: het ziet er heel anders uit, mooier en consequenter, al moet je er wel even aan wennen. 3.2 heeft versiebeheer (wat Wordpress al veel langer had). Denk er wel aan om het in te schakelen als je versiebeheer wilt gebruiken. Dit geldt alleen bij updaten vanaf een vorige Joomla versie; bij nieuwe installatie staat versiebeheer wel aan. Meertalige installatie is makkelijker geworden. Ook de ingebouwde Extensions Finder is handig. En de veiligheid is sterk verbeterd met sterke wachtwoorden en tweetraps authenticatie.

Joomla! World Conference

Afgelopen weekend was de tweede editie van de Joomla! World Conference. Deze keer in Boston, met ook een aantal Nederlandse afgevaardigden. Hier vind je meer informatie en de presentaties:

Joomla!-dagen

Op 22 en 23 maart zijn de Joomla!-dagen in Nederland, in conferentieoord Woudschoten in Zeist. Er is ook een familieprogramma voor de partners en eventuele kinderen. Of je nou beginner of vergevorderde bent, je mag dit eigenlijk niet missen. Er zijn het hele weekend sessies van ongeveer 3 kwartier, over verschillende onderwerpen en van verschillend niveau. Heb jij ideeën voor de Joomla!-dagen, dan kun je die aan Lex laten weten of via www.joomladagen.nl. Daar kun je ook nu al kaarten reserveren, met vroegboekkorting.

Presentatie Simon Kloostra: Joomla SEO & performance

Simon begon met een SEO- en performance-checklist voor zijn eigen sites. Omdat hij het een leuk onderwerp vond, heeft hij er vervolgens een site over gebouwd: www.joomla-seo.net. Die leidt je stap voor stap langs alles wat je kunt doen om je site beter vindbaar te maken.

De presentatie vind je hier: http://www.slideshare.net/joomlaseo/joomla-seo-performance.

Ook handig: Google heeft een pdf waarop ze ook alle tips hebben verzameld, die kun je downloaden: https://support.google.com/webmasters/answer/35291?hl=nl.

Hieronder staan nog wat extra tips en toelichtingen.

SEO

Zoekmachineoptimalisatie is een kwestie van lange adem. Het is niet moeilijk maar het kost wel veel tijd, en de resultaten bouw je langzaam op. Het kan je op sommige termen wel een paar jaar kosten.

Belangrijkste keyword

Je belangrijkste keyword is natuurlijk dat waar je website over gaat. Optimaliseer op dat keyword. Google Adwords heeft een zoekwoordplanner waarin je synoniemen van zoektermen kunt opvragen, kunt zien hoe vaak op die term gezocht wordt en hoe groot de concurrentie is.

Zoekterm in URL

Het is natuurlijk super als je belangrijkste zoekwoorden in je URL zitten. Tip: Google ziet een gewoon streepjes als datgene dat het dichtste bij een spatie komt. Zet je belangrijkste zoekterm dus ook in de titel van je site. Hou er ook rekening mee in bijvoorbeeld de menu's.

Nette html

Zorg dat Google goed door je site heen kan lopen, maak geen rommeltje van je html. Gebruik ook de tags correct (header, article etc.). In de meeste standaard templates zit dat wel goed.

Een van eisen van Google is een hiërarchie in de content. H1 is bijvoorbeeld de hoofdkop van je pagina. Artikeltitels zijn meestal een H2. Simon wil op elke pagina een H1 hebben (want dan word je beter gevonden). Daarvoor zet hij “titel tonen” op nee, typt de kop in het artikel, en maakt er een H1 van.

Niet meer dan één H1 per pagina. Standaard maakt Joomla van de menutitel overigens een H1.

Usability: zorg dat bezoekers blijven

Mensen blijven langer op je site als ze niet verdwalen. Zorg dat je structuur duidelijk is, laat je menu niet uitklappen naar vijf niveaus of zo. Gebruik liever een menu met in de zijbalk een submenu. Dit is overigens niet per se slecht voor je SEO, maar als je die bezoeker eenmaal hebt, wil je ‘m natuurlijk wel houden.

SEO-Configuratie

Zo configureer je de SEO-instellingen:

Ga naar Algemene instellingen (Global Configuration) → SEO Settings

Standaard staat SEF (zoekmachinevriendelijke URLs) aan.

URL herschrijven: aanzetten in combinatie met hernoemen van htaccess.txt naar .htaccess. Dan ben je in elk geval index.php in je url kwijt en dat is fijn: hoe schoner de URL, hoe beter.

Include site name in page titles: een slim opgebouwde sitenaam kun je opnemen in je paginatitels en dan is-ie in de zoekresultaten te zien. Je kunt de titel overschrijven bij de optie Page Display (paginaweergave) van menu’s; als je die optie gebruikt wordt ook de sitenaam niet meer getoond.

Meta-info

Site-titel maximaal 65 karakters

Metabeschrijving maximaal 160 karakters. Schrijf hiervoor een aantrekkelijke tekst, want dit is de tekst waarmee je van de zoeker een bezoeker wilt maken. Simon probeert altijd de keywords in de titel en de beschrijving te zetten.

Metabeschrijving kun je op artikelniveau, menuniveau en globaal niveau instellen. Als elk artikel een metabeschrijving heeft, zit je altijd goed.

Keywords: het schijnt dat Google er nauwelijks naar kijkt. Zet er een paar neer.

Een fantastische website met relevante inhoud blijft het belangrijkste.

Tips voor links

Gebruik niet “klik hier” maar een tekst die gaat over waar hij heen linkt. Gebruik ook een beschrijvende tekst voor de link (bij advanced options kun je een title attribute meegeven). Als je wilt dat mensen je voorwaarden gaan bekijken, maak dan “onze voorwaarden” aanklikbaar. Geldt ook voor links naar jouw site op de site van anderen (zoals je klanten).

Plaatjes

Ook plaatjes kunnen extra informatie geven. Google leest de bestandsnaam en de alt-text, kijkt niet naar het plaatje. JCE kan automatisch de alt-text als naam van het plaatje gebruiken. Of je plaatjes goed zijn kun je makkelijk checken op www.feedthebot.com/tools/alt; URL intikken en dan gaat hij je site door.

URLs

Als je URL herschrijven aanzet, betekent dat niet dat de URLs met index.php niet meer bestaan. Dat betekent dat dezelfde content dus via twee URLs te bereiken is. En dat kan tot gevolg hebben dat Google dat ziet als dubbele URLs. Net als wanneer je site met én zonder www te bereiken is. Of als artikelen via meerdere menu-items bereikbaar zijn (menu-items, dus geen menu-aliassen). Je kunt zelfs duplicates krijgen als je font size parameters hebt gedefinieerd (waarmee de bezoekers de font size kan aanpassen)

De index.php-sites kun je doorverwijzen (in Google Analytics kun je zien van welke pagina’s Google meer URLs heeft; pas die aan met verwijzingsbeheer in de Joomla! backend). Het www-probleem kun je oplossen door je site in de .htaccess te rerouten 301-redirect. Dan ben je de helft van je duplicate URLs al kwijt. Simon kiest in zo'n geval voor de zonder-www-site.

Binnen Google Webmastertools kun je de site met en zonder www aanmelden en in de settings je voorkeur aangeven. Als je 'm redirect zou het in principe niet hoeven, maar Simon doet het wel allebei.

Een manier om het op te lossen is de canonical URL. Dat is de voorkeurs-URL. Pas daar wel mee op: als je die verkeerd hanteert, kan je hele site in de war raken. Als je het goed doet, kun je Google heel goed vertellen hoe je site in elkaar zit.

Duplicates kun je ook weghalen met de remove URL optie in Google Webmaster Tools. Er is ook een extensie van Kubik-Rubik, NSTS: non-SEF to SEF, de naam zegt het al, redirect de non-SEF URL naar de SEF URL. Dan ben je er vanaf, en het maakt niks stuk, in tegenstelling tot complexe extensies waar je soms van alles mee stuk kunt maken. Hier vind je ‘m: http://extensions.joomla.org/extensions/site-management/url-redirection/25696

Duplicate content

Dezelfde teksten op verschillende stukken van je site gebruiken is niet heel goed voor je ranking. Volledig unieke content is het beste. Maar je schrijft je teksten natuurlijk niet alleen maar voor Google, maar voor je bezoeker. Die is het belangrijkst.

Mocht je trouwens willen checken of andere websites dezelfde content hebben als de jouwe: www.plagspotter.com.

Objectief ranking checken

Google laat zien wat jij blijkbaar interessant vindt, als je ingelogd bent. Dat is natuurlijk niet erg objectief. Ergens in je voorkeuren kun je personalized search uitzetten, dan krijg je de objectieve score. Er zijn tooltjes om je ranking te checken, bijvoorbeeld de Rank Checker voor Firefox: http://tools.seobook.com/firefox/rank-checker/, waarmee je de objectieve score kunt zien.

404 pagina's

Maak je eigen 404-pagina: schrijf een artikel met een mooie foutmelding, onthou de ID en vervang 404 in templates/system/error.php door die ID.

Als je een menutitel verandert (en de alias ook), dan is het niet meer vindbaar.

Sitemap

Zet altijd een sitemap.xml bestand in de map van je website en meld het aan bij Google Webmaster Tools.

Handige extensies volgens Simon:

Easy Front-end SEO (ook al van Kubik Rubik): daarmee kun je in de frontend checken of je info goed is, en het direct editen: http://extensions.joomla.org/extensions/site-management/seo-a-metadata/meta-data/17926

SH404SEF: doet de rerouting, canonical tag, kan makkelijk 404s rerouten. Je moet er wel echt even induiken, want als je 'm verkeerd gebruikt kan het een puinhoop worden. Hij verandert je URLs dus het is link om hem op een bestaande site te implementeren. Je vindt hem hier: http://extensions.joomla.org/extensions/site-management/sef/10134

Performance

Geïnspireerd door zijn eigen presentatie heeft Simon een fijn YouTube-filmpje gemaakt waar de essentie van zijn presentatie in zit: Joomla slow? Speed it up in 5 minutes! http://www.youtube.com/watch?v=GUCRsJhNsvw

Performance

Als je je site sneller wilt maken: eerst kijken hoe snel hij is. Een handig tooltje is GTMetrix: www.gtmetrix.com

Hoe maak je 'm sneller? Installeer alleen wat je nodig hebt, GEEN sliders (klikt niemand op, behalve jij en de klant), geen extensies die dingen ergens anders vandaan halen, kies je template zorgvuldig, deïnstalleer eventueel core components die je niet gebruikt (weblinks, contacts).

Caching: in Global Configuration zet je 'm op conservatief cachen

In de plugin manager: System Cache, die chacet hele pagina's: die zet je aan

In je htacces kun je ook instructies geven om dingen die al een keertje vertoond zijn opnieuw te laten zien.

Gzip aanzetten zou zonder problemen moeten kunnen.

Image size: zelf je plaatjes kleiner maken, niet door je editor laten doen. Smush.it kan je plaatjes kleiner maken zonder dat de kwaliteit verandert. En GTMetrix kan het ook.

MooTools: is een javascript library, een heel groot bestand dat in 2.5 standaard geladen wordt. Je hebt het lang niet altijd nodig, laad het gewoon niet (kan met een plugin).

Er is een handige plugin waarin je heel veel heel snel kunt fiksen: JCH Optimize: http://extensions.joomla.org/extensions/core-enhancements/performance/site-performance/12088

Tip: om je site geschikt te maken voor mobieltjes: laat content laden gebaseerd op device. Kun je regelen met NoNumber Advanced Module Manager http://extensions.joomla.org/extensions/style-a-design/modules-management/10307

of User Agent Detector: https://github.com/renekreijveld/UserAgentDetector

Om kwart over tien sloten we de presentatie af. Simon had nog stof genoeg voor een tweede avond en de bezoekers stof genoeg om de komende weken mee aan de slag te gaan.

Simon, bedankt!

 

Reageer

1000 Resterende tekens