Er waren 17 deelnemers op deze avond van JUG Utrecht inclusief Lex, Anja en Hans Kuijpers. Hans gaf een presentatie over Rich Snippets. Dat zijn verrijkingen van de zoekresultaten in Google waarmee je rechtstreeks tegen de zoekmachine praat. En Dokter Joomla! was ook van de partij.Hans Kuijpers presenteert

 

Volgende bijeenkomsten

  • 10 november Eric Tiggeler: Helix en andere frameworks
  • 8 december Martijn Maandag: Welke extensies gebruik jij + taal overrides
  • 12 januari Niels Bons: Seblod

Joomla! Nieuws

Lex, Anja en Martijn hebben van de zomer bij elkaar gezeten om onderwerpen te verzinnen. Daar is een lijstje uit gekomen – maar dat betekent niet dat het daarbij zou moeten blijven. Als jij een onderwerp hebt waar je meer van wilt weten: breng het in. En als er iets is waar jij iets over wilt vertellen: graag!

Het was de maand van de updates :-). Laatste versies:

  • Joomla! 3.3.6
  • Joomla! 2.5.27
  • Joomla! 1.5.26

Eind van het jaar houdt de ondersteuning voor Joomla 2.5 op. Dan komen er dus geen nieuwe 2.5 updates meer. Waar je rekening mee moet houden bij het updaten van 2.5 naar 3.x: namen en classes kunnen veranderd zijn. Dat heeft invloed op hoe je extensies functioneren. Hier vind je meer informatie: http://docs.joomla.org/Potential_backward_compatibility_issues_in_Joomla_3_and_Joomla_Platform_12.2

En hier staat een handige tutorial: http://forum.joomla.org/viewtopic.php?f=710&t=793171&sid=5ddc15ff95628694649a8b8b7d5934fd

Slim is vóór je gaat updaten in elk geval al je extensies uitzetten, en error logging aanzetten.

Leuk: de Joomla! Resources Directory. Hier vind je wereldwijd mensen die dingen met Joomla! doen. Wil je er zelf tussen staan? Dat kan, als je een aantal sites gebouwd hebt en/of extensies gebouwd hebt: http://resources.joomla.org/en/

Weetje: op carrousels met stippen en pijlen (in de header) schijnt nauwelijks geklikt te worden; op carrousels met beschrijvende labels wel.

Vrijdag 17 oktober: Pizza Bugs & Fun in Enschede. Wat er gedaan wordt: bugs of verbeterwensen oplossen. Iedereen kan helpen: developers helpen oplossen, beginners helpen met problemen en patches testen.

Vorige week was het Joomla!-dag in Londen. Daar werd ook de nieuwe folder uitgedeeld en daar staat JUG Utrecht in! Oftewel: op weg naar wereldfaam.

11 en 12 april zijn de Joomla!-dagen in Zeist, Woudschoten. Zeker naartoe gaan als je kunt. Programma bevat onderdelen voor beginners t/m vergevorderden. Ideeën en suggesties voor programma zijn welkom bij Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

De cookieswet is versoepeld! Voor privacygevoelige cookies zoals tracking cookies is nog steeds expliciete toestemming nodig. Er mogen dus nog geen gevoelige cookies geplaatst worden voordat erover is geïnformeerd. Klikken om de rest van de site te bekijken = toestemming geven. Functionele cookies mogen. Met Google Tags manager kun je het anonimiseren (vinkje aanzetten). Het tracking code-script van Google Analytics kun je aanpassen, hier staat hoe: https://ictrecht.nl/tracking-en-profiling/google-analytics-versus-de-cookiewet-een-oplossing/

Paul heeft een webinar van de Internet Marketing Universiteit gevolgd, over wat leidt tot conversie, goed onderbouwd met A/B experimenten. Een hele zit maar de moeite waard: http://internetmarketinguniversiteit.nl/.

24 oktober organiseerde Perfect Web Team in samenwerking met Yireo in Almere een expert meeting over usability. Meer informatie op http://perfectwebteam.nl/blog/60-expert-sessie-joomla-usability-op-vrijdagmiddag-24-oktober

Presentatie Hans Kuijpers – Rich Snippets

Hans organiseert JUG Den Bosch en de Joomla!-dagen. Heeft in Den Bosch een presentatie over Rich Snippets gegeven, die geeft hij vanavond hier. Hans’ presentatie vind je hier: http://www.slideshare.net/hans2103/rich-snippets-in-joomla-jug073

Rich Snippets zijn verrijkingen van de zoekresultaten in Google waarmee je rechtstreeks tegen de zoekmachine praat. De meest bekende zijn de sterretjes en de beoordelingen. Bij recepten: aantal sterren, bereidingstijd. Webshops: waardering van product, stemmen, prijs.

Eigenlijk hebben we het dan over microdata/gestructureerde data, maar je vindt meer en betere informatie als je zoekt op de term “rich snippets”.

Google heeft een tool waarmee je kunt testen welke rich snippets er op een website staan. http://www.google.nl/webmasters/tools/richsnippets. Plak je link erin en je ziet wat er aan gestructureerde data op die website staat. Google hanteert de definities van rich snippets op schema.org. Daar vind je ook uitleg over hoe je het kunt aanpakken: http://schema.org/docs/gs.html

In de presentatie van Hans zie je voorbeelden: http://www.slideshare.net/hans2103/rich-snippets-in-joomla-jug073

Wat Google belangrijk vindt, verandert nog wel eens. Eerst was het heel belangrijk dat de auteur met Google + verwijzing en fotootje erbij stond, maar sinds begin augustus worden die fotootjes al niet meer getoond.

Wat je doet, is tegen Google vertellen wat voor informatie je nou eigenlijk op je site hebt staan. Je voegt er tags aan toe. Die zijn gestructureerd met een itemscope, itemtype en itemprop.

Voorbeeld: informatie over de film Avatar. Die ziet er zonder aanduiding van microdata als volgt uit: 

1 

Allereerst ga je vertellen welk stuk van je website de microdata bevat. Dat doe je met de tag “itemscope”:

2 

Vervolgens moet je vertellen wat voor soort microdata dat dan zijn. Dat doe je met de tag “itemtype”:

3 

Deze tag, je ziet het al, vind je op schema.org.

Met “itemprop” (van “properties”) kun je vervolgens nog wat meer informatie verstrekken:

4 

Ook de itemprops vind je op schema.org.

En tot slot kun je ook binnen de itemscope het een en ander embedden:

5

Hier zie je dat de director, James Cameron, ook wordt geclassificeerd als “Person”.

Breadcrumbs kun je ook gebruiken om rich snippets mee te maken. Dat vraagt om een template override van: modules/mod_breadcrumbs/tmpl/default.php. In dit bestand zoek je de plek waar het list-item in beeld komt dat de breadcrumbs laat zien; in Joomla! 3.3.6 is dat rond regel 20. Daar voeg je de itemscope en itemtype toe zoals in de presentatie van Hans http://www.slideshare.net/hans2103/rich-snippets-in-joomla-jug073 (dia 31). In plaats van de link data-vocabulary.org/Breadcrumb gebruik je: https://schema.org/breadcrumb (die andere is er niet meer). De span om de property titel zorgt ervoor dat hij laat zien waar de informatie staat, plus het pad ernaartoe. Een Google-gebruiker kan dan ook daar op klikken.

Doordat je zoekmachines gestructureerde data aanbiedt, kunnen zij je website beter indexeren. Jij geeft extra informatie over de content op je website. Bij webshops is het heel handig om aan te geven: dit is de naam, dit het plaatje, dit de beschrijving, de prijs, aantal op voorraad. Hikashop heeft een plugin die dat voor je doet.

Bij Google Webmasters kun je na het openen van een van je sites op “andere bronnen” klikken, daar vind je links naar tools om gestructureerde data te testen.

JCE heeft een plugin, J4Schema, waarmee je stukken tekst kunt selecteren, itemscope en itemtype kunt aangeven en daarbinnen van alles markeren. Je werkt in een popup, als je klaar bent plak je het weer terug in de html in JCE.

In Google Webmaster Tools kun je ook gebruik maken van Data Highlighter. URL intikken, type kiezen, informatie selecteren en type aangeven. Hij leert: als je er eentje gedaan hebt, laat hij ook automatisch de rest zien (als er voldoende informatie op je site staat). Met zelf programmeren in je eigen site heb je meer controle over wat hij meeneemt en hoe het gedefinieerd wordt (aangezien je het zelf definieert).

In de nieuwe versie van Joomla! zit ook een rich snippets mogelijkheid. De library van schema.org zit erin. Herkend worden o.a.: blogposts, titels, url, auteur, naam auteur, url auteur (je kunt je Google+-link trouwens best kwijt in het veld “position” bij contactpersonen), genres, publicatiedatum, aanmaakdatum.

Google maakt ook zelf snippets: tekst uit je content waarvan zij denken dat die het beste past bij de zoektermen. Metatags en metabeschrijving invullen is slim; als Google denkt dat het past dan vertoont-ie die. Heb je bij algemene instellingen én bij het artikel geen metabeschrijving ingevuld, dan zoekt Google zelf iets.

Die subpagina’s in Google, sitelinks die je bij de eerste zoekresultaten ziet, dat zijn de meest bezochte pagina’s van je website. Als eigenaar van de site kun je bij webmastertools aangeven dat bepaalde pagina’s daar uit moeten.

Dokter Joomla

Case 1: Ik zag in de webmastertools allemaal url-fouten. JEvents doet heel rare dingen.

Antwoord: Komt bij wel meer extensies voor. Bij webmastertools onder Crawlen staat URL-parameters, daar staan de parameters die Google herkent op je website. Door op bewerken te klikken kun je aangeven wat Google met die parameter moet doen. Bijvoorbeeld: de parameter maand is van invloed, hij beperkt de inhoud, en je kunt ook nog ingeven wat hij ermee moet doen maar alleen de eerste twee scheelt al.

Case 2: Ik heb een database met 800 emailadressen die ik allemaal wil laten registreren en inloggen. Hoe regel ik dat iedereen zichzelf registreert.

Antwoord: je kunt ze inlezen in de Joomla!-user tabel en ze dan mailen. Met een groepsmail of met een extensie (Er is een extensie die ook wachtwoorden genereert: http://extensions.joomla.org/extensions/migration-a-conversion/users-import-a-export/27632, die werkt goed).

Case 3: Wij kregen bericht dat onze site vanuit het buitenland niet bereikbaar was. De bezoeker kreeg een heel vreemde melding. Het probleem zat in de AdminTools, daar zit een geoplugin in waar je landen en werelddelen kunt blokkeren en daar hadden we iets te enthousiast gebruik van gemaakt,

Antwoord: Het kan best helpen als je een tijdje wat landen blokkeert. Let wel op: als je Amerika blokkeert, blokkeer je ook de Google-bot.

Case 4: Een klant wil dat zijn website er op mobiel heel anders uitziet. Niet responsive, maar een totaal andere website. Hij wil geen subdomein.

Antwoord: Je kunt UserAgentDetector gebruiken van René Kreijveld: https://github.com/renekreijveld/UserAgentDetector, dat is een script dat detecteert wat voor device je hebt. Hou er rekening mee dat Google zowel de mobiele als de desktopversie indexeert. Je zou ook eens naar Mobile Joomla kunnen kijken: www.mobilejoomla.com

Case 5: Is er een FTP-programma waarin je kunt zien hoe groot de mappen zijn?

Antwoord: Het duurt lang om die informatie weer te geven. Daarom staat het bij de meeste FTP-programma’s niet ingesteld, hoewel het vaak wel mogelijk is.

Case 6: Een klant van mij heeft 10.000 bedrijven in SobiPro staan. Zoekopdrachten duren heel lang, is dat normaal?

Antwoord: Ja. Hij is gewoon heel erg traag, en raar geprogrammeerd.

 

Reageer

1000 Resterende tekens