Joomla is fantastische software. Het is krachtig, superflexibel en betrouwbaar. Met Joomla kun je vrijwel elke website bouwen. Ik weet dat. Jij waarschijnlijk ook. Maar de rest van de wereld? Die verkeert in onwetendheid. Het gevolg: Joomla’s marktaandeel daalt. Het goede nieuws is dat ik daar iets aan kan doen, en jij ook.

Onbekend maakt onbemind. Te weinig mensen kennen Joomla, en als ze er al van gehoord hebben weten ze nog niet half wat het allemaal kan. Dus een van jouw en mijn belangrijkste taken is laten zien dat Joomla de ideale oplossing is voor het bouwen van websites. Een onmogelijke klus voor één persoon? Misschien.

In een vorig leven was ik muzikant. Een van mijn favoriete nummers was een protestsong van de burgerrechtenbeweging. De tekst was: “One man’s hands can’t tear a prison down, two men’s hands can’t tear a prison down, but if two and two and fifty make a million, we’ll see that day come ’round.” Oftewel: alleen krijg je misschien niet zo veel voor elkaar, maar tel al die eentjes bij elkaar op en het ziet er heel anders uit. Als ik iedereen vertel hoe tof Joomla is, en jij ook, en iedereen die we kennen doet het ook, dan zal onze community groeien. Er komen meer websites die op Joomla draaien, en daarmee zal ook Joomla’s marktaandeel toenemen.

Ja maar, denk je nu misschien, dan moet ik zeker lid worden van het marketing team van Joomla? Dat kan, en je bent welkom, maar het is geen must. Er zijn genoeg dingen die je nu al zelf kunt doen. Laten we de mogelijkheden op een rijtje zetten.

Blog over Joomla

Wie schrijft die blijft! Blog over extensies, de mogelijkheden en de voordelen van Joomla of over wat Joomla in jouw ogen de juiste oplossing maakt voor je bedrijf of je projecten. Blog op je eigen website, schrijf een bijdrage voor joomlacommunity.nl of, als je goed bent in Engels, voor het Joomla Community Magazine. En heb je de smaak te pakken, kijk dan of je gastblogs over Joomla kunt schrijven op tech platforms.

Maak Infographics

Niet zo’n schrijver? Dan is een infographic een mooi alternatief. Maak een lijst van de dingen die jij goed vindt aan Joomla, of Joomla in getallen, of iets anders dat je graag wilt laten zien, en gebruik een online tool om een schitterende infographic te genereren. Deel die vervolgens op je website en social media.

Maak een video

Oké, je hebt de blog(s) geschreven en de infographic(s) gemaakt, en nu wil je wat anders doen. Of je houdt niet van infographics en hebt een hekel aan schrijven. Heb je er ooit aan gedacht om een video te maken? Vertel waarom je Joomla gebruikt, maak een korte video die uitlegt wat Joomla is, en/of je portfolio laat zien. Je kunt ook tutorials maken met uitleg over Joomla of extensies.

Gebruik social media

Als je je blog, artikel, infographic of video klaar hebt, is het tijd om ze de wereld in te sturen. Wees niet te bescheiden: dit is iets om trots op te zijn. Deel, deel, deel! Tag de officiële social media kanalen van Joomla en gebruik hashtags.

Dit kun je natuurlijk ook doen met de content en filmpjes van andere mensen. Deel het op LinkedIn, op Facebook, vertel erbij waarom je het interessant vindt, probeer de nieuwsgierigheid op te wekken en mensen te bewegen om te reageren of te delen. Liken is leuk, maar delen is king. Tweet en retweet. Word ook een Joomfluencer!

Praat over Joomla

De meeste Joomlers die ik ken zijn tamelijk bescheiden. In gesprekken over content management systemen zijn we geneigd onszelf klein te maken in de schaduw te gaan staan van dat andere systeem (je weet wel). Totaal onnodig. We hebben zo veel te bieden. Erken dat. Zeg dat je het beste CMS gebruikt voor deze klus, en zeg het met zelfvertrouwen. Vergoot dat zelfvertrouwen door zo veel mogelijk te leren over Joomla... en de andere systemen, want het kan geen kwaad om te weten wat die wel en niet kunnen. En als je dán een gesprek hebt over websites bouwen, kun jij haarfijn en deskundig uitleggen wat de verschillen en de overeenkomsten zijn.

Ben je toevallig een van die weinige niet-bescheiden Joomlers en niet bang om op een podium te staan? Klim op je zeepkist en verkondig de boodschap! Geef een presentatie over Joomla bij je plaatselijke ondernemersvereniging, de school van je kind, de bibliotheek of waar dan ook. Of, als je liever onder Joomlers bent: geef presentaties bij Joomla User Groepen of tijdens Joomla events.

Onderwijs

Kun je goed kennis overdragen? Mooi! Dan kun je helpen om een heel nieuwe groep Joomla fans te creëren. Misschien kun je kinderen leren websites te bouwen op de school in je buurt, het buurthuis, plaatselijke computergroepen, de CoderDojo of andere clubs waar kinderen leren programmeren. Weet je nog dat een tijdje geleden de leraren basisonderwijs staakten? Dat was een uitgelezen kans om met kinderen sites te bouwen. Geef je liever les aan studenten, kijk dan of je een stoomcursus of zomercursus kunt verzorgen op een hogeschool of universiteit.

Heb je ideeën over hoe je Joomla de scholen binnenkrijgt, maar weet je niet goed waar je moet beginnen? Neem contact op met Joomla’s Education Outreach Working Group: https://volunteers.joomla.org/teams/education-outreach-working-group.

Trek aan dat shirt

Wist je dat Joomla een winkel heeft met geweldige merchandise? We verkopen T-shirts, sweatshirts, hoodies, zelfs mokken waarmee je kunt laten zien dat je Joomla-fan bent.
Een statement maken was nog nooit zo makkelijk. Draag het T-shirt (in het openbaar natuurlijk hè, niet als pyjama) en stimuleer anderen dat ook te doen. Dat is niet alleen een supersimpele manier om te laten zien hoe trots je bent dat je met Joomla werkt, maar je ondersteunt Joomla er ook financieel mee: de opbrengst gaat rechtstreeks naar het Joomla-project.

Showcase

Zelfs als alle bovenstaande acties niet helemaal jouw ding zijn (echt niet? Je kunt toch op z’n minst het T-shirt aantrekken?), dan nog zijn er mogelijkheden. Een daarvan is je werk voor zichzelf laten spreken. Upload je sites naar de Joomla Showcase Directory, zodat mensen kunnen zien wat Joomla te bieden heeft. Heb je een bedrijf, maak dan een bedrijfsprofiel aan op joomlacommunity.nl en zet daar je mooiste websites bij. En natuurlijk maak je ook een portfolio op je eigen website. Heb je daarna nog tijd over, dan zou je een aantal demo-sites kunnen maken die laten zien welke coole dingen je allemaal kunt met Joomla. Maak ze zo mooi dat iedereen ze wil hebben. En zet “powered by Joomla” prominent op elke pagina.

Help anderen

Ik hoor je denken: huh? Wat heeft anderen helpen met marktaandeel te maken? Nou: het gaat allemaal over community en zelfvertrouwen. Neem bijvoorbeeld forumposts. Als je jezelf ten doel stelt om elke week een paar forumposts over Joomla te beantwoorden, dan help je niet alleen degene die de vraag heeft gesteld. Je draagt bij aan de zichtbaarheid van Joomla en laat zien hoe vriendelijk en open de community is. Drie vliegen in één klap! Je kunt zelfs je horizon verbreden en Joomla-vragen gaan beantwoorden op stackexchange.com of Quora. Hoe meer positieve informatie over Joomla, hoe meer vertrouwen. En hoe meer vertrouwen, hoe groter de kans dat mensen zelf aan de slag gaan met Joomla.

Doe mee

Dit waren een paar tips over wat jij in je eentje kunt doen. Maar misschien wil je dat helemaal niet. Dat snap ik. Joomla betekent “allemaal samen”, dus waarom zou je alles alleen opknappen? Als je graag wilt samenwerken met anderen, dan zijn er meer dan genoeg mogelijkheden.
Je kunt bijvoorbeeld lid worden van je plaatselijke Joomla User Group (of er eentje oprichten als er nog geen is). Een usergroep is een prima plek om andere Joomlers te ontmoeten, kennis te delen en elkaar verder te helpen.

Je kunt ook deelnemen aan Pizza Bugs & Fun: www.pizza-bugs-fun.com. Je helpt met het testen van patches die bugs oplossen, en daarvoor is het vaak voldoende als je de weg weet in de backend van Joomla. Je hoeft er niet eens de deur voor uit, want elke zaterdag zijn er PBF@Home bijeenkomsten: https://docs.joomla.org/Bugs_&_Fun_@Home.

Ben je goed in talen? Help dan mee om Joomla in het Nederlands te vertalen https://crowdin.com/profile/Joomla of schrijf mee aan de Joomla documentatie https://docs.joomla.org/.

Hou je wel van schrijven, maar dan liever code, ook dan wordt je hulp enorm op prijs gesteld. Word lid van het Joomla Bug Squad of schrijf code voor de volgende Joomla versie.
Het bijwonen of zelfs organiseren van Joomla events en conferenties (die komen er vast wel weer na de coronacrisis) is ook een goede manier om mensen te ontmoeten, gigantisch veel te leren en je passie voor Joomla te delen.

Two and two and fifty...

Dit waren een paar dingen die je zelf kunt doen om Joomla populairder te maken en daarmee het marktaandeel te vergroten. Heb je zelf ideeën? Ga ermee aan de slag, en betrek er andere mensen bij. “Two and two and fifty” wordt uiteindelijk een miljoen. Als iedereen meedoet krijgen we het voor elkaar!

Dit artikel is de Nederlandse bewerking van How to increase Joomla's market share, een artikel dat Anja schreef voor het internationale Joomla Community Magazine

 

1 reactie

EasyDiscuss Avatar
Sally Mens
Hoi Anja,

Leuk je ook hier tegen te komen.

Ik ben betrokken bij een actiegroep die Joomla-applicatie Kunena wil gaan gebruiken voor een besloten intern overlegforum. Deze oproep gaat daarover: https://www.joomlacommunity.nl/forum/betaalde-service-aanvraag/hulp-bij-opzet-en-inrichten-van-een-forum-kunena.

Groeten,

Sally

0

Reageer

1000 Resterende tekens