Je staat er misschien niet altijd bij stil, maar Joomla is een levend CMS waaraan wordt gewerkt door duizenden vrijwilligers wereldwijd. En waar honderden vrijwilligers werken, daar is structuur nodig, en coördinatie, en organisatie. Hoe zit de Joomla organisatie eigenlijk in elkaar?

Met zoveel vrijwilligers die overal ter wereld aan het werk zijn, moet je een organisatie optuigen waarin je al dat werk in goede banen leidt. Binnen Joomla onderscheiden we zes departementen: Production, Legal, Marketing & Communication, Events, Operations, en  Programs. Elk van die departementen is weer onderverdeeld in teams, die werken aan verschillende onderdelen van het project. Meestal zijn die teams ook weer verdeeld in subteams, zodat de taken van een team overzichtelijk blijven.

Wat zo’n team dan doet? Dat varieert: van marketing tot programmeren, van het oplossen van juridische kwesties tot het organiseren van events als Pizza, Bugs & Fun. Een uitgebreid overzicht van alle teams en wat ze doen vind je hier: https://volunteers.joomla.org/teams

De Board: coördinatoren + algemeen bestuursleden

Elk departement heeft een coördinator, en die coördinatoren vormen samen met de President, de Vice President, de Secretary en de Treasurer de Board of Directors van Open Source Matters. Open Source Matters is een non-profit organisatie die het project de organisatorische, juridische en financiële basis geeft om te kunnen bestaan.

osm organization

Verkiezingen

Dit voorjaar, dat heb je misschien wel ergens gelezen of opgevangen, waren er verkiezingen voor een deel van de coördinatoren en voor de overige bestuursfuncties. Elk bestuurslid heeft zijn of haar functie voor een jaar. Alle bestuursleden zijn vrijwilligers. De Board is in twee groepen verdeeld met elk een eigen stemronde, zodat de continuïteit gewaarborgd blijft: de helft van de Board is nieuw, de andere helft heeft al ervaring binnen de Board. Er zijn dus twee keer per jaar verkiezingen. Niet alle Joomlers kunnen stemmen: dat hangt af van in welke teams je zit en wat je rol is binnen het team.

Nieuwe bestuursleden

Die verkiezingen van dit voorjaar hebben een nieuwe President opgeleverd, namelijk Brian Mitchell, en nieuwe department coördinatoren voor Production: Marco Dings, Legal: Hugh Douglas-Smith en Operations: Radek Suski.

Omdat Brian Mitchell al penningmeester (oftewel Treasurer) was in de Board, kwam zijn positie vrij. Daarnaast stopte de Vice President, dus ook voor die functie was een tijdelijke vacature. De verkiezingen voor die twee bestuursfuncties zijn eveneens dit voorjaar gehouden. Elisa Foltyn is verkozen tot Vice President en Rowan Hoskyns-Abrahall is de nieuwe penningmeester. Allebei zullen ze hun functie vervullen tot het einde van de geplande termijn (dus nog een halfjaar). Bij de volgende ‘gewone’ verkiezingen maken ze kans om herkozen te worden. Verder bestaat de Board nog uit Eric Lamy voor Marketing, Jaz Parkyn voor Programs en Djamel Kherbi voor Events.

Heb je geen idee wie al die mensen zijn? Voor het Joomla Community Magazine van april 2020 zijn de nieuw gekozen bestuursleden geïnterviewd, dus je kunt ze alvast een beetje leren kennen. In het meinummer van het magazine staat een interview met Elisa, de nieuwe Vice President, en ook Rowan wordt nog geïnterviewd. Het Joomla Community Magazine vind je hier: https://magazine.joomla.org/

Maar wie controleert die Board dan?

Daarvoor is een raad van advies in het leven geroepen: een groep van drie tot negen mensen die adviseren over belangrijke onderwerpen. De raad van advies heeft geen stemrecht, maar kan wel onderwerpen op de agenda van de Board zetten. Zo kunnen ze dus wel zorgen dat belangrijke zaken voldoende aandacht krijgen.

Oké, en wie is nou de baas?

Je zou denken: de president bepaalt wat er gebeurt binnen Joomla, want die is niet voor niks president. Nou... zo zit het dus niet. De community bepaalt de koers. Dat is ook de reden dat de coördinatoren van de verschillende departementen in de Board zitten. Alle rollen binnen de Board zijn gelijkwaardig. Er is dus geen baas; wij zijn de baas.

Heb je een idee, een suggestie voor verbetering, of wil je je internationaal inzetten voor Joomla? Fantastisch! Hier kun je zien wat je allemaal kunt doen, en verslagen van de verschillende departementen en teams lezen zodat je weet waar die mee bezig zijn: https://volunteers.joomla.org/

Meer informatie?

Wil je meer weten over Joomla, hoe de community in elkaar zit, wat jij zelf kunt doen, of wat dan ook? Hier vind je meer informatie:

Alle officiële informatie: https://www.joomla.org

Blogs, events, training en een shop waar je Joomla goodies kunt kopen: https://community.joomla.org

Informatie over de verschillende teams, verslagen, hoe je kunt helpen, en profielen van alle vrijwilligers wereldwijd: https://volunteers.joomla.org

Wil je gewoon in Nederland vrijwilligerswerk doen voor Joomla? Sluit aan bij een JUG, help met documentatie vertalen, beantwoord vragen hier op het forum, schrijf blogs, of geef presentaties bij JUGs of andere events. En bovenal: spread the Joomla love!

 

Reageer

1000 Resterende tekens