Joomla is fantastische software. Het is krachtig, superflexibel en betrouwbaar. Met Joomla kun je vrijwel elke website bouwen. Ik weet dat. Jij waarschijnlijk ook. Maar de rest van de wereld? Die verkeert in onwetendheid. Het gevolg: Joomla’s marktaandeel daalt. Het goede nieuws is dat ik daar iets aan kan doen, en jij ook.Onbekend maakt onbemind. Te weinig mensen kennen Joomla, en als ze er al van gehoord hebben weten ze nog niet half wat het allemaal kan. Dus een van jouw en mijn belangrijkste taken is laten zien dat Joomla de ideale oplossing is voor het bouwen van websites. Een onmogelijke klus voor één persoon? Misschien.
In een vorig leven was ik muzikant. Een van mijn favoriete nummers was een protestsong van de burgerrechtenbeweging. De tekst was: “One man’s hands can’t tear a prison down, two men’s hands can’t tear a prison down, but if two and two and fifty make a million, we’ll see that day come ’round.” Oftewel: alleen krijg je misschien niet zo veel voor elkaar, maar tel al die eentjes bij elkaar op en het ziet er heel anders uit. Als ik iedereen vertel hoe tof Joomla is, en jij ook, en iedereen die we kennen doet het ook, dan zal onze community groeien. Er komen meer websites die op Joomla draaien, en daarmee zal ook Joomla’s marktaandeel toenemen.
Ja maar, denk je nu misschien, dan moet ik zeker lid worden van het marketing team van Joomla? Dat kan, en je bent welkom, maar het is geen must. Er zijn genoeg dingen die je nu al zelf kunt doen. Laten we de mogelijkheden op een rijtje zetten.
Blog over Joomla
Wie schrijft die blijft! Blog over extensies, de mogelijkheden en de voordelen van Joomla of over wat Joomla in jouw ogen de juiste oplossing maakt voor je bedrijf of je projecten. Blog op je eigen website, schrijf een bijdrage voor joomlacommunity.nl of, als je goed bent in Engels, voor het Joomla Community Magazine. En heb je de smaak te pakken, kijk dan of je gastblogs over Joomla kunt schrijven op tech platforms.
Maak Infographics
Niet zo’n schrijver? Dan is een infographic een mooi alternatief. Maak een lijst van de dingen die jij goed vindt aan Joomla, of Joomla in getallen, of iets anders dat je graag wilt laten zien, en gebruik een online tool om een schitterende infographic te genereren. Deel die vervolgens op je website en social media.
Maak een video
Oké, je hebt de blog(s) geschreven en de infographic(s) gemaakt, en nu wil je wat anders doen. Of je houdt niet van infographics en hebt een hekel aan schrijven. Heb je er ooit aan gedacht om een video te maken? Vertel waarom je Joomla gebruikt, maak een korte video die uitlegt wat Joomla is, en/of je portfolio laat zien. Je kunt ook tutorials maken met uitleg over Joomla of extensies.
Gebruik social media
Als je je blog, artikel, infographic of video klaar hebt, is het tijd om ze de wereld in te sturen. Wees niet te bescheiden: dit is iets om trots op te zijn. Deel, deel, deel! Tag de officiële social media kanalen van Joomla en gebruik hashtags.
Dit kun je natuurlijk ook doen met de content en filmpjes van andere mensen. Deel het op LinkedIn, op Facebook, vertel erbij waarom je het interessant vindt, probeer de nieuwsgierigheid op te wekken en mensen te bewegen om te reageren of te delen. Liken is leuk, maar delen is king. Tweet en retweet. Word ook een Joomfluencer!
Praat over Joomla
De meeste Joomlers die ik ken zijn tamelijk bescheiden. In gesprekken over content management systemen zijn we geneigd onszelf klein te maken in de schaduw te gaan staan van dat andere systeem (je weet wel). Totaal onnodig. We hebben zo veel te bieden. Erken dat. Zeg dat je het beste CMS gebruikt voor deze klus, en zeg het met zelfvertrouwen. Vergoot dat zelfvertrouwen door zo veel mogelijk te leren over Joomla... en de andere systemen, want het kan geen kwaad om te weten wat die wel en niet kunnen. En als je dán een gesprek hebt over websites bouwen, kun jij haarfijn en deskundig uitleggen wat de verschillen en de overeenkomsten zijn.
Ben je toevallig een van die weinige niet-bescheiden Joomlers en niet bang om op een podium te staan? Klim op je zeepkist en verkondig de boodschap! Geef een presentatie over Joomla bij je plaatselijke ondernemersvereniging, de school van je kind, de bibliotheek of waar dan ook. Of, als je liever onder Joomlers bent: geef presentaties bij Joomla User Groepen of tijdens Joomla events.
Onderwijs
Kun je goed kennis overdragen? Mooi! Dan kun je helpen om een heel nieuwe groep Joomla fans te creëren. Misschien kun je kinderen leren websites te bouwen op de school in je buurt, het buurthuis, plaatselijke computergroepen, de CoderDojo of andere clubs waar kinderen leren programmeren. Weet je nog dat een tijdje geleden de leraren basisonderwijs staakten? Dat was een uitgelezen kans om met kinderen sites te bouwen. Geef je liever les aan studenten, kijk dan of je een stoomcursus of zomercursus kunt verzorgen op een hogeschool of universiteit.

Heb je ideeën over hoe je Joomla de scholen binnenkrijgt, maar weet je niet goed waar je moet beginnen? Neem contact op met Joomla’s Education Outreach Working Group: https://volunteers.joomla.org/teams/education-outreach-working-group.
Trek aan dat shirt
Wist je dat Joomla een winkel heeft met geweldige merchandise? We verkopen T-shirts, sweatshirts, hoodies, zelfs mokken waarmee je kunt laten zien dat je Joomla-fan bent.
Een statement maken was nog nooit zo makkelijk. Draag het T-shirt (in het openbaar natuurlijk hè, niet als pyjama) en stimuleer anderen dat ook te doen. Dat is niet alleen een supersimpele manier om te laten zien hoe trots je bent dat je met Joomla werkt, maar je ondersteunt Joomla er ook financieel mee: de opbrengst gaat rechtstreeks naar het Joomla-project.
Showcase
Zelfs als alle bovenstaande acties niet helemaal jouw ding zijn (echt niet? Je kunt toch op z’n minst het T-shirt aantrekken?), dan nog zijn er mogelijkheden. Een daarvan is je werk voor zichzelf laten spreken. Upload je sites naar de Joomla Showcase Directory, zodat mensen kunnen zien wat Joomla te bieden heeft. Heb je een bedrijf, maak dan een bedrijfsprofiel aan op joomlacommunity.nl en zet daar je mooiste websites bij. En natuurlijk maak je ook een portfolio op je eigen website. Heb je daarna nog tijd over, dan zou je een aantal demo-sites kunnen maken die laten zien welke coole dingen je allemaal kunt met Joomla. Maak ze zo mooi dat iedereen ze wil hebben. En zet “powered by Joomla” prominent op elke pagina.
Help anderen
Ik hoor je denken: huh? Wat heeft anderen helpen met marktaandeel te maken? Nou: het gaat allemaal over community en zelfvertrouwen. Neem bijvoorbeeld forumposts. Als je jezelf ten doel stelt om elke week een paar forumposts over Joomla te beantwoorden, dan help je niet alleen degene die de vraag heeft gesteld. Je draagt bij aan de zichtbaarheid van Joomla en laat zien hoe vriendelijk en open de community is. Drie vliegen in één klap! Je kunt zelfs je horizon verbreden en Joomla-vragen gaan beantwoorden op stackexchange.com of Quora. Hoe meer positieve informatie over Joomla, hoe meer vertrouwen. En hoe meer vertrouwen, hoe groter de kans dat mensen zelf aan de slag gaan met Joomla.
Doe mee
Dit waren een paar tips over wat jij in je eentje kunt doen. Maar misschien wil je dat helemaal niet. Dat snap ik. Joomla betekent “allemaal samen”, dus waarom zou je alles alleen opknappen? Als je graag wilt samenwerken met anderen, dan zijn er meer dan genoeg mogelijkheden.
Je kunt bijvoorbeeld lid worden van je plaatselijke Joomla User Group (of er eentje oprichten als er nog geen is). Een usergroep is een prima plek om andere Joomlers te ontmoeten, kennis te delen en elkaar verder te helpen.

Je kunt ook deelnemen aan Pizza Bugs & Fun: www.pizza-bugs-fun.com. Je helpt met het testen van patches die bugs oplossen, en daarvoor is het vaak voldoende als je de weg weet in de backend van Joomla. Je hoeft er niet eens de deur voor uit, want elke zaterdag zijn er PBF@Home bijeenkomsten: https://docs.joomla.org/Bugs_%26_Fun_@Home.
Ben je goed in talen? Help dan mee om Joomla in het Nederlands te vertalen https://crowdin.com/profile/Joomla of schrijf mee aan de Joomla documentatie https://docs.joomla.org/.

Hou je wel van schrijven, maar dan liever code, ook dan wordt je hulp enorm op prijs gesteld. Word lid van het Joomla Bug Squad of schrijf code voor de volgende Joomla versie.
Het bijwonen of zelfs organiseren van Joomla events en conferenties (die komen er vast wel weer na de coronacrisis) is ook een goede manier om mensen te ontmoeten, gigantisch veel te leren en je passie voor Joomla te delen.

Two and two and fifty...
Dit waren een paar dingen die je zelf kunt doen om Joomla populairder te maken en daarmee het marktaandeel te vergroten. Heb je zelf ideeën? Ga ermee aan de slag, en betrek er andere mensen bij. “Two and two and fifty” wordt uiteindelijk een miljoen. Als iedereen meedoet krijgen we het voor elkaar!

Je staat er misschien niet altijd bij stil, maar Joomla is een levend CMS waaraan wordt gewerkt door duizenden vrijwilligers wereldwijd. En waar honderden vrijwilligers werken, daar is structuur nodig, en coördinatie, en organisatie. Hoe zit de Joomla organisatie eigenlijk in elkaar?

Met zoveel vrijwilligers die overal ter wereld aan het werk zijn, moet je een organisatie optuigen waarin je al dat werk in goede banen leidt. Binnen Joomla onderscheiden we zes departementen: Production, Legal, Marketing & Communication, Events, Operations, en  Programs. Elk van die departementen is weer onderverdeeld in teams, die werken aan verschillende onderdelen van het project. Meestal zijn die teams ook weer verdeeld in subteams, zodat de taken van een team overzichtelijk blijven.

Wat zo’n team dan doet? Dat varieert: van marketing tot programmeren, van het oplossen van juridische kwesties tot het organiseren van events als Pizza, Bugs & Fun. Een uitgebreid overzicht van alle teams en wat ze doen vind je hier: https://volunteers.joomla.org/teams

De Board: coördinatoren + algemeen bestuursleden

Elk departement heeft een coördinator, en die coördinatoren vormen samen met de President, de Vice President, de Secretary en de Treasurer de Board of Directors van Open Source Matters. Open Source Matters is een non-profit organisatie die het project de organisatorische, juridische en financiële basis geeft om te kunnen bestaan.

osm organization

Verkiezingen

Dit voorjaar, dat heb je misschien wel ergens gelezen of opgevangen, waren er verkiezingen voor een deel van de coördinatoren en voor de overige bestuursfuncties. Elk bestuurslid heeft zijn of haar functie voor een jaar. Alle bestuursleden zijn vrijwilligers. De Board is in twee groepen verdeeld met elk een eigen stemronde, zodat de continuïteit gewaarborgd blijft: de helft van de Board is nieuw, de andere helft heeft al ervaring binnen de Board. Er zijn dus twee keer per jaar verkiezingen. Niet alle Joomlers kunnen stemmen: dat hangt af van in welke teams je zit en wat je rol is binnen het team.

Nieuwe bestuursleden

Die verkiezingen van dit voorjaar hebben een nieuwe President opgeleverd, namelijk Brian Mitchell, en nieuwe department coördinatoren voor Production: Marco Dings, Legal: Hugh Douglas-Smith en Operations: Radek Suski.

Omdat Brian Mitchell al penningmeester (oftewel Treasurer) was in de Board, kwam zijn positie vrij. Daarnaast stopte de Vice President, dus ook voor die functie was een tijdelijke vacature. De verkiezingen voor die twee bestuursfuncties zijn eveneens dit voorjaar gehouden. Elisa Foltyn is verkozen tot Vice President en Rowan Hoskyns-Abrahall is de nieuwe penningmeester. Allebei zullen ze hun functie vervullen tot het einde van de geplande termijn (dus nog een halfjaar). Bij de volgende ‘gewone’ verkiezingen maken ze kans om herkozen te worden. Verder bestaat de Board nog uit Eric Lamy voor Marketing, Jaz Parkyn voor Programs en Djamel Kherbi voor Events.

Heb je geen idee wie al die mensen zijn? Voor het Joomla Community Magazine van april 2020 zijn de nieuw gekozen bestuursleden geïnterviewd, dus je kunt ze alvast een beetje leren kennen. In het meinummer van het magazine staat een interview met Elisa, de nieuwe Vice President, en ook Rowan wordt nog geïnterviewd. Het Joomla Community Magazine vind je hier: https://magazine.joomla.org/

Maar wie controleert die Board dan?

Daarvoor is een raad van advies in het leven geroepen: een groep van drie tot negen mensen die adviseren over belangrijke onderwerpen. De raad van advies heeft geen stemrecht, maar kan wel onderwerpen op de agenda van de Board zetten. Zo kunnen ze dus wel zorgen dat belangrijke zaken voldoende aandacht krijgen.

Oké, en wie is nou de baas?

Je zou denken: de president bepaalt wat er gebeurt binnen Joomla, want die is niet voor niks president. Nou... zo zit het dus niet. De community bepaalt de koers. Dat is ook de reden dat de coördinatoren van de verschillende departementen in de Board zitten. Alle rollen binnen de Board zijn gelijkwaardig. Er is dus geen baas; wij zijn de baas.

Heb je een idee, een suggestie voor verbetering, of wil je je internationaal inzetten voor Joomla? Fantastisch! Hier kun je zien wat je allemaal kunt doen, en verslagen van de verschillende departementen en teams lezen zodat je weet waar die mee bezig zijn: https://volunteers.joomla.org/

Meer informatie?

Wil je meer weten over Joomla, hoe de community in elkaar zit, wat jij zelf kunt doen, of wat dan ook? Hier vind je meer informatie:

Alle officiële informatie: https://www.joomla.org

Blogs, events, training en een shop waar je Joomla goodies kunt kopen: https://community.joomla.org

Informatie over de verschillende teams, verslagen, hoe je kunt helpen, en profielen van alle vrijwilligers wereldwijd: https://volunteers.joomla.org

Wil je gewoon in Nederland vrijwilligerswerk doen voor Joomla? Sluit aan bij een JUG, help met documentatie vertalen, beantwoord vragen hier op het forum, schrijf blogs, of geef presentaties bij JUGs of andere events. En bovenal: spread the Joomla love!

 

Reageer

1000 Resterende tekens