Weergave website op mobiele apparaten

  • Pieter Meijer
  • Onderwerp Auteur
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • 'k Ben inmiddels de AOW-gerechtigde leeftijd voorbij, maar blijf actief in het vakgebied. D.w.z. mij
Meer
20 mei 2019 19:02 #19318 door Pieter Meijer
Weergave website op mobiele apparaten werd gestart door Pieter Meijer
Wie kan mij bijstaan in het beter leesbaar maken van de website op mobiele apparaten? Ik ben wat aan het prutsen geweest in een user.css bestand dat ik heb aangemaakt (en waarnaar uiteraard ook verwezen wordt in de index.php), maar het lukt eigenlijk nog niet om b.v. de gehele menustructuur in de desktop versie te laten "verdwijnen" in de 'smartphoneversie'.
Ik gebruik hiervoor de volgende declaratie:
Code:
@media screen and (max-width: 768px) { .desktop-gebruikers { visibility:hidden; } }
De website is gebouwd met een responsive template. Maar als je in de mobiele weergave een menu-item kiest, dan moet je steeds een heel eind naar beneden scrollen om eerst die menulijst voorbij te komen, alvorens je de pagina die je wil bezoeken kunt lezen.

Er moet dus voor de mobiele weergave ook een andere menustructuur komen, die dan weer niet zichtbaar is voor desktop gebruikers.

"Alles van waarde is weerloos" (Lucebert)
Onderwerp is gesloten.
  • Leen
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • hobbie
Meer
21 mei 2019 05:33 #19323 door Leen
Beantwoord door Leen in topic Weergave website op mobiele apparaten
Hallo Piet,
Heeft jou template ook een positie offcanvas waar je de menu module kan instellen ?
en of heb je al eens geprobeerd als je je hoofdmenu in top positie te krijgen wat er dan gebeurt in mobiel weergave

lvda
Onderwerp is gesloten.
  • Pieter Meijer
  • Onderwerp Auteur
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • 'k Ben inmiddels de AOW-gerechtigde leeftijd voorbij, maar blijf actief in het vakgebied. D.w.z. mij
Meer
21 mei 2019 07:24 #19335 door Pieter Meijer
Beantwoord door Pieter Meijer in topic Weergave website op mobiele apparaten
@Leen
Ik zal er eens naar kijken. Bedankt voor de tips. :)

"Alles van waarde is weerloos" (Lucebert)
Onderwerp is gesloten.
  • Pieter Meijer
  • Onderwerp Auteur
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • 'k Ben inmiddels de AOW-gerechtigde leeftijd voorbij, maar blijf actief in het vakgebied. D.w.z. mij
Meer
21 mei 2019 18:18 #19339 door Pieter Meijer
Beantwoord door Pieter Meijer in topic Weergave website op mobiele apparaten
Ik dacht de oplossing gevonden te hebben met onderstaand user.css:
Code:
/* css t.b.v. mobiele weergave. P. Meijer, 21052019 */ @media screen and (max-width: 768px) { .desktop-users { visibility:hidden; } } @media screen and (min-width: 768px) { .mobile-users { visibility:hidden; } }

En het werkt (!), in zoverre dat de desktopversie keurig de menu's links weergeeft en de mobile versie de menu's onderaan de pagina weergeeft. Maar: in de desktopversie zit er onderaan de pagina een blanco stuk (waarin de menu's 'hidden' zijn, terwijl in de mobiele versie hetzelfde gebeurt met het gedeelte waar de desktop menu's 'hidden' staan).

Is 'hidden' wellicht niet de juiste oplossing? Maar welke dan wel? Zie de afbeeldingen ter verduidelijking.

"Alles van waarde is weerloos" (Lucebert)
Bijlagen:
Onderwerp is gesloten.
  • Patrick
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • Joomla Enthousiasteling
Meer
21 mei 2019 18:39 #19340 door Patrick
Beantwoord door Patrick in topic Weergave website op mobiele apparaten
Als ik het goed heb komt dit doordat je visibility gebruikt. Gebruik eens display?
Code:
/* css t.b.v. mobiele weergave. P. Meijer, 21052019 */ @media screen and (max-width: 768px) { .desktop-users { display:none; } } @media screen and (min-width: 768px) { .mobile-users { display:none;} }

Hoor het graag!
Onderwerp is gesloten.
  • Pieter Meijer
  • Onderwerp Auteur
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • 'k Ben inmiddels de AOW-gerechtigde leeftijd voorbij, maar blijf actief in het vakgebied. D.w.z. mij
Meer
21 mei 2019 19:05 #19341 door Pieter Meijer
Beantwoord door Pieter Meijer in topic Weergave website op mobiele apparaten
@Patrick Smits
Dank voor je reactie! Ik heb het meteen uitgeprobeerd.
De display optie werkt wel voor het mobiele menu, maar niet voor het desktop menu.

Heb naast jouw voorstel ook weer de visibility er in verwerkt, maar dat geeft geen verandering.

"Alles van waarde is weerloos" (Lucebert)
Bijlagen:
Onderwerp is gesloten.
  • Patrick
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • Joomla Enthousiasteling
Meer
21 mei 2019 19:11 #19342 door Patrick
Beantwoord door Patrick in topic Weergave website op mobiele apparaten
Heb je een link dat ik even kan kijken?

Je schrijft dat de website responsive is, maar ik zie geen mobile menu?
Onderwerp is gesloten.
  • Pieter Meijer
  • Onderwerp Auteur
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • 'k Ben inmiddels de AOW-gerechtigde leeftijd voorbij, maar blijf actief in het vakgebied. D.w.z. mij
Meer
21 mei 2019 19:21 #19343 door Pieter Meijer
Beantwoord door Pieter Meijer in topic Weergave website op mobiele apparaten
Zodra je het beeld verkleint verdwijnt op enig moment het desktopmenu en verschijnt onderaan het mobiele menu: Testomgeving

"Alles van waarde is weerloos" (Lucebert)
Onderwerp is gesloten.
  • Patrick
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • Joomla Enthousiasteling
Meer
21 mei 2019 19:51 #19344 door Patrick
Beantwoord door Patrick in topic Weergave website op mobiele apparaten
Lijkt een cache probleem, want op mijn computer werkt het goed. Probeer eens een andere browser.
Onderwerp is gesloten.
  • Pieter Meijer
  • Onderwerp Auteur
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • 'k Ben inmiddels de AOW-gerechtigde leeftijd voorbij, maar blijf actief in het vakgebied. D.w.z. mij
Meer
22 mei 2019 08:12 #19345 door Pieter Meijer
Beantwoord door Pieter Meijer in topic Weergave website op mobiele apparaten
Heb e.e.a. uitgeprobeerd in Edge en Chrome, alle cache bestanden geschoond, maar in de desktopversie blijft er een groot deel onder de tekst blanco. Dit gebied is net zo groot als het mobiele menu; het menu zie je uiteraard niet vanwege de css declaratie 'hidden'.

Misschien in de template iets ondernemen met het gebied "User 4"? Dat wordt namelijk gebruikt door het mobiele menu. Zie het plaatje van m'n template Allerta.

"Alles van waarde is weerloos" (Lucebert)
Bijlagen:
Onderwerp is gesloten.
Gemaakt door Kunena