Hier kan je vragen over het installeren van Joomla! plaatsen!

cannot connect to database

  • Han Maassen
  • Onderwerp Auteur
  • Gebruiker
  • Gebruiker
Meer
30 dec 2018 17:15 #18539 door Han Maassen
cannot connect to database werd gestart door Han Maassen
Na jaren van installeren, werken en upgraden met/van Joomla! moet ik op mijn Win 10 laptop Joomla! in MAMP installeren. Maar wat ik ook doe, tijdens de installatie van Joomla! krijg ik: Foutnummer: Could not connect to MySQL server. Lezen, forums doorzoeken, een oplossing vind ik niet.
Wie heeft voor mij een idee in welke richting ik de oplossing zoek?
Bij voorbaat dank voor je reactie.
Han
Discussie gesloten.
  • Leen
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • hobbie
Meer
30 dec 2018 17:37 #18540 door Leen
Beantwoord door Leen in topic cannot connect to database
Hallo Han,

Heb je gekeken of of bij configuration.php(indien bestaande installatie is)
Bij mijn Mamp is database benaderen dus user en paswoord zie code.
op
Code:
public $user = 'root'; public $password = 'root';
en wat ook vaak voorkomt in windows 10 is dat skype als die draaid wel eens de port 80 gebruikt
dus dan eventueel die uitzetten of andere poort nummer kiezen in mamp
en anders ook eens kijken bij windows 10 systeembeheer of er geen server al draaid

lvda
Bijlagen:
Discussie gesloten.
  • Han Maassen
  • Onderwerp Auteur
  • Gebruiker
  • Gebruiker
Meer
30 dec 2018 22:16 #18546 door Han Maassen
Beantwoord door Han Maassen in topic cannot connect to database
Hallo Leen,
Het poort-probleem is mij wel bekend, dus de instellingen zijn voor apache=8888 en voor MySQL=8889.
Het gaat echter mis tijdens de installatie van Joomla!, bij: "Database configuratie".
Naam host: localhost
Gebruikersnaam: root
Wachtwoord: of leeg gelaten, of een zelfgemaakte ingevuld, of zelfs in phpMyAdmin een wachtwoord aangemaakt en hier ingevuld.
Telkens de hele installatie van MAMP incl Joomla! gewist. Zo onderhand een tijdrovende klus. Terwijl het zo simpel moet lopen, toch?
Discussie gesloten.
  • Leen
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • hobbie
Meer
31 dec 2018 06:25 #18547 door Leen
Beantwoord door Leen in topic cannot connect to database
Hallo Han,

is de installatie van mamp wel goed gegaan dan.
en draaid mamp wel goed dus ik bedoel krijg je kruisje in apache server en mysql server
en geeft hij groen bij stop server ? en als je op open start page drukt werkt dat ook .
en kan je dan naar phpmyadmin komen om een data base te maken.?


lvda
Bijlagen:
Discussie gesloten.
  • Han Maassen
  • Onderwerp Auteur
  • Gebruiker
  • Gebruiker
Meer
31 dec 2018 15:08 #18552 door Han Maassen
Beantwoord door Han Maassen in topic cannot connect to database
Hallo Leen,
MAMP draait goed. In phpMyAdmin heb ik een nieuwe database aangemaakt vooraf aan de installatie van Joomla! Eerst zonder gebruikers wachtwoord, later (na weer een hele nieuwe schone installatie van MAMP) met. En dat verandert de situatie niet.
Discussie gesloten.
  • Leen
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • hobbie
Meer
31 dec 2018 15:18 #18553 door Leen
Beantwoord door Leen in topic cannot connect to database
Hallo Han,

Heel apart ik had vanmorgen bij mezelf nog een test gedaan en kon zo een schone joomal installeren op mijn pc.
Krijg je alleen maar de melding Could not connect to MySQL server ? of meer
En mag ik eens weten heb je map buiten de Windows mappen geïnstalleerd dus niet in programma files
of documenten ?
en welke Mamp versie heb je geïnstalleerd

lvda
Discussie gesloten.
  • Leen
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • hobbie
Meer
01 jan 2019 11:06 #18559 door Leen
Beantwoord door Leen in topic cannot connect to database
Hallo Han,

Nog even extra vraagje omdat ik er nu aan denk dat je mamp opnieuw heb geïnstalleerd
heb je dan ook aangedacht om de php instellingen van de gekozen php versie aan te passen
zodat je er niet te snel wordt uit gegooid etc
zoals bv e:\MAMP\conf\php7.2.10\
Code:
max_execution_time = 630 ; Maximum execution time of each script, in seconds max_input_time = 600 ; Maximum amount of time each script may spend parsing request data ;max_input_nesting_level = 64 ; Maximum input variable nesting level memory_limit = 528M ; Maximum amount of memory a script may consume (128MB) ; Maximum size of POST data that PHP will accept. post_max_size = 128M ; Maximum allowed size for uploaded files. upload_max_filesize = 128M ; Maximum time (in seconds) for connect timeout. -1 means no limit mysql.connect_timeout = 160

lvda
Discussie gesloten.
  • Han Maassen
  • Onderwerp Auteur
  • Gebruiker
  • Gebruiker
Meer
01 jan 2019 12:58 #18561 door Han Maassen
Beantwoord door Han Maassen in topic cannot connect to database
Hallo Leen,
Nog in het oude jaar kwam ik er achter dat "ergens" op de laptop nog een oude xampp geïnstalleerd stond. Ben maar weer gaan deïnstalleren (die xampp en de MAMP met alles d'rop en d'ran). En opnieuw de allerlaatste MAMP ver. 4.1 en Joomla! ver. 3.9.1 geïnstalleerd.
Standaard wordt MAMP door mij gezet in: "C:/MAMP/htdocs/joomla"
De foutmelding is telkens:

FOUT Er kan geen verbinding gemaakt worden met de database. Foutnummer: Could not connect to MySQL server.

Een paar van jouw, bovenstaande aanpassingen van php.ini was ik al zoekende tegen gekomen. Nu ga ik ze allen even aanpassen....
Nee, de installatie van Joomla! stopt weer bij de: "Database configuratie" pagina.
Discussie gesloten.
  • Leen
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • hobbie
Meer
01 jan 2019 14:27 #18562 door Leen
Beantwoord door Leen in topic cannot connect to database
Hallo Han,

Ik heb het ook uit getest en de nieuwste versie start hier maar 1 keer de mysql server goed op
bij een 2 poging start de mysql server niet meer.
Ik vind op internet meer problemen daarover maar geen oplossing nog.
Maar met mijn hier ouder versie ouder versie map 3.3.1 werkt het allemaal nog wel alleen zijn de php versies nog net geen php 7.2
ps
ik blijf nog poosje wel de nieuwste versie map 4.1 uitproberen misschien kan toch nog iets ontdekken waarom
dit niet wil lukken

lvda
Discussie gesloten.
  • Han Maassen
  • Onderwerp Auteur
  • Gebruiker
  • Gebruiker
Meer
02 jan 2019 11:25 #18565 door Han Maassen
Beantwoord door Han Maassen in topic cannot connect to database
Hallo Leen,
Zéér bedankt dat je tussen de oliebollen door, met mijn probleem bezig bent geweest. Ik laat MAMP maar even voor wat het is en zal proberen toch verder te komen met XAMPP.
Han
Discussie gesloten.
Gemaakt door Kunena