Win10 en Joomla!

• Hans van der Meer
  • Onderwerp Auteur
  • Administrator
  • Administrator
  • Weet soms dingen
Lees meer
24 sep 2015 09:11 #5253 door Hans van der Meer
Win10 en Joomla! werd gestart door Hans van der Meer
Ik zag een bericht voorbij komen dat in sommige gevallen gebruikers met Windows 10 problemen kunnen hebben met een locale server en Joomla!
Dit komt dan door een verkeerde padweergave wanneer deze door Joomla opgevraagd wordt en dit dan een volgende foutmelding kan veroorzaken:
Code:
WARNING: Error component not found: com_content
Zoals ik het begrijp kunnen andere componenten hier ook last van hebben. Hier volgt een link naar het probleem en oplossing zoals die op Github is geplaatst: github.com/joomla/joomla-cms/pull/7693

Heeft iemand hier dit probleem ook ervaren?

Moderator Joomlacommunity
Mede-organisator JoomlaDagen
ex Team Leader Official Joomla Social Media Team, ex-JUG-organisator & Joostock (RIP) mede-organisator
Eigen site: www.hierbenikthuis.nl
Discussie gesloten.
  • Leen
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • hobbie
Lees meer
24 sep 2015 09:11 #5254 door Leen
Beantwoord door Leen in topic Win10 en Joomla!
Op mijn PC met Windows 10 (32 Bits)probleem nog niet voorgedaan.
Draai diverse lokale servers Xampp,Mamp,Wamp,Usbserver,Uniscontroller

lvda
Discussie gesloten.
  • rvdmark
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • beschrijving
Lees meer
24 sep 2015 09:11 #5255 door rvdmark
Beantwoord door rvdmark in topic Win10 en Joomla!
Net Windows 10 geinstalleerd. Joomla werkt gewoon zoals het moet. Xampp echter geeft een foutmelding voor Apache. De benodigde poort is bezet door Pid 4 : NT Kernel&System. Geen idee wat dat is, maar ik kan die taak niet beeindigen om de poort vrij te maken. Is er een oplossing ?
Discussie gesloten.
  • Hans van der Meer
  • Onderwerp Auteur
  • Administrator
  • Administrator
  • Weet soms dingen
Lees meer
24 sep 2015 09:11 #5256 door Hans van der Meer
Beantwoord door Hans van der Meer in topic Win10 en Joomla!
Volgens mij heeft windows 10 standaard een IIS draaien. Ik zie twee oplossingen (zelf nog niet de upgrade naar win10 gedaan)

- Search for "Turn Windows features on or off" on the taskbar.
- Under "Internet Information Services" deselect "World Wide Web Services" that Microsoft must turn on by default (takes port).
- Reboot and WAMP came back up as before.

Of deze:

I can confirm the following fixed the problem:
- Run cmd as Administrator, and enter: iisreset /stop
- Then Apache > Service > Install Service will prompt you to press Enter to install as normal.

ex Team Leader Official Joomla Social Media Team, ex-JUG-organisator & Joostock (RIP) mede-organisator
Discussie gesloten.
  • twin2daddy
  • Gebruiker
  • Gebruiker
Lees meer
24 sep 2015 09:11 #5257 door twin2daddy
Beantwoord door twin2daddy in topic Win10 en Joomla!
Totnogtoe geen probleem ondervonden bij Win10.
Maar werk steeds op mijn QNap voor de sites te ontwikkelen.
Discussie gesloten.
  • Gast
  • Gebruiker
  • Gebruiker
Lees meer
24 sep 2015 09:11 #5258 door Gast
Beantwoord door Gast in topic Win10 en Joomla!
Het probleem van Xampp is redelijk snel op te lossen,
Ga naar Systeemconfiguratie en klik op tabblad "Services" en zoek de Service "World Wide Web Publishing-service" vink deze uit.
en start de pc/laptop opnieuw op en start Xampp, de foutmeldingen zijn dan weg.
Althans bij mij ik zie vooralsnog geen andere problemen ontstaan.

Bericht toegevoegd op 18 oktober 2015 om 15:47
Vorige bericht was op 18 oktober 2015 om 13:37

De foutmelding is:
Problem detected!
Port 80 in use by "Unable to open" with PID 4!.
Discussie gesloten.
  • Leen
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • hobbie
Lees meer
24 sep 2015 09:11 #5259 door Leen
Ha oke dat kan ook zoals beschreven staat en de poort keuze is voor ieder anders als maar werkt en firewalls heb door laten is het toch prima.
Het probleem met Windows 10 is dat (ik)niet kan zien wat er bij andere allemaal op de achtergrond draait.
Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik al van af eerste test versie Windows 10 had draaien op oude pc dus heb in de loop van ontwikkelen gelijk die dingen uit gezet dacht dat het te maken heb gehad met IIS server Microsoft aan uit

lvda
Discussie gesloten.
  • Leen
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • hobbie
Lees meer
24 sep 2015 09:11 #5260 door Leen
Ik kon het niet laten heb xampp versie 1.7.3 ( echt oude versie )als test gedownload en in windows 10 32 Bit gezet .kreeg in begin niet aan was bussy melde hij dus heb ik eerst een op xammp-controle panel de knop port-check geklikt dan kan je zien of porten gebruikt worden of niet (bij mij alle vrij.
toen eens op de knop Setup geklikt en kreeg in dos venster een installatie vraag of ik hem op een portable-device wou doen y/n heb nee gekozen
toen ging hij verder met installatie dingen vragen etc nadien kreeg ik heb wel gestart echter voor mij geen optie om verder te gaan omdat ik gelijk bij poging joomla 3.4.4 instal deze boodschap

Your host needs to use PHP 5.3.10 or higher to run this version of Joomla!

dus denk dat beter is om te kijken hoe oude xampp te update naar recentere versie

lvda
Discussie gesloten.
  • Hans van der Meer
  • Onderwerp Auteur
  • Administrator
  • Administrator
  • Weet soms dingen
Lees meer
24 sep 2015 09:11 #5261 door Hans van der Meer
Beantwoord door Hans van der Meer in topic Win10 en Joomla!
Inderdaad, XAMPP 1.7.3. heeft PHP 5.3.1 aan boord en daar draait de huidige versie van Joomla gewoon niet meer op. PHP 5.3 is geloof ik twee jaar EOL dus waarom zou je een PHP versie willen gebruiken die al niet meer ontwikkeld en ondersteund wordt.

Ik zou gewoon een recente XAMPP downloaden en proberen.

Discussie gesloten.
  • Gast
  • Gebruiker
  • Gebruiker
Lees meer
24 sep 2015 09:11 #5262 door Gast
Beantwoord door Gast in topic Win10 en Joomla!
Het is gelukt! In Windows 10 heb ik mijn XAMPP 1.7.3 geüpgraded naar versie 1.8.2-6, volgens het advies van Leen2911 met het stappenplan 'How to update XAMPP in windows'.

Na een backup en terugplaatsen van htdocs en de data map, blijken niet alle sites goed te werken. Dat geeft niet, want daar heb ik nog backups van.

Mijn belangrijkste doel was XAMPP weer werkend te krijgen in Windows 10 en dat is gelukt.
Allen dank voor het meedenken!
Discussie gesloten.
Gemaakt door Kunena