Door: Dan Atrill.Categorie: Magazine.

De Voordelen van een onderhoudscontract voor jouw website

 

Joomla Onderhoudscontracten??

Sommige webontwikkelaars nemen geen onderhoudsovereenkomst op in hun projecten. Daardoor blijven websites na oplevering soms lange tijd zonder essentiële updates. Websiteonderhoud is belangrijk gedurende de hele levensduur van een site. Klanten verwachten een zekere vorm van garantie, ongeacht hoeveel er vóór de lancering is getest. Maar zodra de kinderziektes zijn opgelost, is een onderhoudscontract essentieel en zou het deel moeten uitmaken van elk projectplan.

Wat is een website onderhoudscontract?

Joomla-ontwikkelaar Serge Billon vergelijkt het met “een verwarmingscontract”, waarbij voorkomen beter is dan genezen. Het systeem kan probleemloos draaien, maar als er iets misgaat wil je weten dat er iemand beschikbaar is om het op te lossen.

In essentie is een onderhoudscontract een overeenkomst tussen ontwikkelaar en klant waarin wordt vastgelegd dat de website gedurende een bepaalde periode wordt onderhouden. Meestal wordt zo’n contract jaarlijks verlengd en betaal je maandelijks of jaarlijks voor deze dienst.

Wat precies is inbegrepen, kan verschillen. Als je bijvoorbeeld niet zelf comfortabel bent met het aanpassen van inhoud, kan het contract ook die updates door de ontwikkelaar laten uitvoeren. 

Verbeterde Beveiliging

Na verloop van tijd kunnen plug-ins en extensies kwetsbaarheden bevatten die verholpen moeten worden. Ook kernsoftware zoals PHP, MySQL en Joomla moet regelmatig worden bijgewerkt. Een deel van deze verantwoordelijkheid ligt bij de webhost, die zorgt voor tijdige updates. Door software up-to-date te houden, worden beveiligingsproblemen en bugs aangepakt — sommige daarvan zijn kritiek en vereisen directe actie om te voorkomen dat de website wordt gehackt.

Nieuwe Functionaliteiten

Wie houdt er niet van software-updates die nieuwe functies meebrengen? Een nieuwe versie kan het beheren van content vereenvoudigen, workflows verbeteren of SEO optimaliseren. Als updates beschikbaar zijn, wil je zeker weten dat ze worden toegepast. Regelmatige updates houden je website bij de tijd.

Testen van Updates en Upgrades

Elke webontwikkelaar kent wel een verhaal over een problematische update. Misschien werd code in een plug-in gewijzigd of trad er een onverwachte fout op. De knop “Update” indrukken is niet altijd zonder risico, en kan leiden tot verminderde functionaliteit of een onjuiste weergave van de site.

Een goede ontwikkelaar bekijkt van tevoren het changelog van software en test updates op een staging-versie van de website om verrassingen te voorkomen.

De Tussenpersoon

Storingen kunnen vele vormen aannemen: een trage laadtijd of een niet-werkende site. Iemand hebben die problemen kan diagnosticeren, doorzetten naar de webhost en de regie voert, is essentieel. Ontwikkelaars communiceren vaak met webhosts en kunnen een probleem vaak al zo goed analyseren dat het direct aan het juiste supportteam wordt doorgegeven.

Vaak is webhosting onderdeel van de afspraken tussen ontwikkelaar en klant. Soms is de hosting al geregeld, bijvoorbeeld bij een herontwerp van een bestaande site. Hoe dan ook: toegang tot het hostingbeheer geven aan de ander, bijvoorbeeld via een controlepaneel of “collaborator account”, creëert vertrouwen en een vangnet voor noodgevallen. 

Disaster Recovery

Als een website “missie-kritisch” is, is een onderhoudscontract des te belangrijker. Een goede overeenkomst bevat ook een back-up- of disaster recovery-plan voor als de website plotseling naar een andere server moet worden verhuisd. Offsite back-ups zijn een extra zekerheid voor het geval een datacenter offline gaat. Dit overkwam mij enkele jaren geleden; ik moest toen een site direct verplaatsen. Afhankelijk van het budget kan co-locatie ook helpen — waarbij het verkeer wordt doorgestuurd naar een andere server. Er moet iemand verantwoordelijk zijn voor het in de lucht houden van de website. 

Hoe snel krijg je antwoord?

Je hebt vast weleens gehoord van een Service Level Agreement (SLA): dit is een afspraak over hoe snel je reactie krijgt na het melden van een probleem, en hoe lang het duurt voor het wordt opgelost. Het klinkt formeel, maar het helpt verwachtingen te managen — zeker als de publieke website van een bedrijf niet goed functioneert.

Reactietijden kunnen variëren afhankelijk van het probleem. Iemand die zijn wachtwoord niet kan resetten, is minder urgent dan een site die volledig offline is. Sommige contracten bieden dekking buiten kantooruren, afhankelijk van hoe belangrijk de website is voor de klant. 

Wat Kost het?

Er is geen standaardantwoord, want de kosten van een onderhoudscontract hangen volledig af van wat er wordt afgesproken. Er zit een groot verschil tussen Serge’s “cv-contract” met sporadische updates en een maandelijks plan met regelmatige content-updates en feature-uitbreidingen.

Toch kosten ze allemaal tijd — zelfs al is het alleen het monitoren van meldingen of klaarstaan bij een uptime-alert.

Mijn vuistregel is dat een contract moet overeenkomen met zo’n 2 à 3 uur werk per maand als minimum. Sommige maanden zullen drukker zijn dan andere, maar dat betekent niet dat de ontwikkelaar “uren tegoed” moet leveren aan het einde van het jaar. Monitoring is ook werk.

Een simpel betaalsysteem met automatische facturen en incasso’s bespaart administratie, waardoor er misschien meer tijd overblijft voor daadwerkelijk onderhoud.

Contact met je klanten

Een onderhoudscontract geeft je een reden om regelmatig contact te hebben met je klant. Door in beeld te blijven profileer je jezelf ook als partner voor een volgend project, bij de klant of een relatie van die klant! 


Conclusie

Het onderhouden van een website is iets dat standaard onderdeel zou moeten zijn van elk project.

Het onderhouden van een website vereist vaardigheden die niet iedereen bezit. Voor gemoedsrust en continuïteit kan het de moeite waard zijn om iemand in te schakelen die jouw site beheert, zodat jij je kunt richten op je bedrijf.

Wat je precies mag verwachten van een website onderhoudscontract verschilt per project, maar dit overzicht geeft een goed beeld van wat je kunt verwachten aan betaalde nazorg zodra je website live is gegaan.

 

Dit artikel werd oorspronkelijk gepubliceerd in het Joomla Community Magazine.
Lees alle artikelen in het magazine via deze link
Joomla! bestaat al 20 jaar als Open Source project. Dat is een lange tijd in technologiejaren! 19 jaar geleden kon je niet eens een iPhone bezitten, of X gebruiken en waarschijnlijk had je geen Facebook-account maar een Hyves-account 😊.
Er is veel gebeurd, maar Joomla! is al die tijd een duurzame keuze gebleken als CMS voor miljoenen websites wereldwijd, ondersteund door een betrokken community.

1000 Resterende tekens


Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en Google Privacybeleid en Servicevoorwaarden zijn van toepassing.