| Door: Martijn Maandag. | Categorie: Algemeen.

Joomla, we hebben een probleem

Alle vrijwilligersorganisaties moeten op enig moment dezelfde problemen oplossen. Hoe herkennen het werk van vrijwilligers? Hoe bevestigen we hun bijdrage?

Joomla is daar niet anders in. 14 Jaar zien we dit probleem zonder er een antwoord op te vinden.

Hoe creëren we een cultuur met respect?

Hoe zorgen we dat iedereen die bijdraagt zich gewaardeerd voelt?

Hoe krijgen we nieuwe mensen die bijdragen?

Hoe vermijden we een te hoge werkdruk en verminderen we de kans op een burn-out?

Hoe maken we het leuk voor iedereen om samen te werken?

De projectleiding is zich heel bewust van de problemen. Ze heeft verschillende keren geprobeerd oplossingen te vinden. Het opzetten van het Volunteers Engagement Team is de recentste poging. Als community moeten we accepteren dat we veel meer te doen hebben. De makkelijkste manier is onze kop in het zand te steken en te verwachten dat het zichzelf op den duur oplost. Maar dat is geen oplossing. Het is duidelijk dat dit niet iets is dat een paar vrijwilligers zelf kunnen oplossen, hoe betrokken ze ook zijn.

Joomla is van ons allemaal. We hebben allemaal een rol in het creëren van een cultuur met respect. Het is tijd te erkennen dat de enige manier om deze problemen op te lossen is ze met de community af te handelen, samen.

Hoe respect aanmoedigen?

Gebrek aan luisteren

Als vrijwilliger verliezen we motivatie als we voelen dat er niet naar onze mening geluisterd wordt. Zelfs als we uiteindelijk horen “je had gelijk, we hadden moeten luisteren”, helpt dat niet. Motivatie is verloren gegaan, tijd verspilt en de hele kwestie zou vermeden kunnen zijn.

Wees constructief

Iedere vrijwilliger is gepassioneerd en geeft om Joomla en zijn toekomst. Dit kan het heel moeilijk maken om kritiek op je werk te horen en accepteren. We moeten erkennen dat niemand perfect is en het is belangrijk dat we naar de mening van anderen luisteren. Met zinvolle feedback zijn we in staat dingen te verbeteren en onze eigen kennis te verbeteren.

Zeg niet zomaar "dit is fout". Probeer constructief te zijn en leg uit waarom je denkt dat het niet de juiste weg is en geef aan hoe het beter kan. Wees niet beledigend, luister, discussieer, vraag om een meer gedetailleerde uitleg als je dat nodig hebt en werk samen.

Overbelasting aan werk

Joomla heeft altijd vertrouwd op een paar vrijwilligers die een krankzinnige hoeveelheid werk verzetten. Ze doen dat omdat ze om Joomla geven en hoge verwachtingen over z'n toekomst hebben. Ze geven hun leven aan Joomla, stoppen hun persoonlijke leven weg ten faveure van anderen.

Dit is niet gezond voor zowel de vrijwilliger als de community. Het kan geen vrijwilligerswerk meer worden genoemd en kan de het gevoel creëren alles te doen omdat het anders niet wordt gedaan.

Als je geen waardering of erkenning krijgt is het niet meer leuk. Je wordt kwaad, bitter, gedemotiveerd of erger, je krijgt een burn-out en niet in staat of bereid om verder te gaan.

Verstop je niet voor kritiek, verwelkom het.

We zijn Open Source, werk niet achter gesloten deuren

Het werken in private exclusieve teams of in torentjes is geen oplossing voor een project zoals Joomla. Het is het direct creëren van een barrière die zegt "wij hebben gelijk en we zijn niet geïnteresseerd in jouw mening". Dit gebrek aan transparantie en het ontbreken van feedback ontkent dat we een community zijn. Het creëert meer woede en wrevel. Het toont een gebrek aan respect naar anderen.

We spreken niet allemaal dezelfde taal

We zijn een community van alle leeftijden, alle culturen en een community die vele talen spreekt. Veel misverstand en onenigheid is hiervan het resultaat. Als je jezelf in een andere taal uitdrukt is dat lastiger. Je mist misschien enkele van de subtiliteiten en nuances in het Engels en komt bars of zelfs grof over.

Denk hieraan voor te snel en overdreven te reageren. Er wordt aanstoot aan genomen en een gebrek aan respect verweten, terwijl dat niet bedoeld is.

Lever commentaar op het probleem niet op de persoon.

Neem, voor je reageert op een reactie die je grieft, enige tijd. Lees het een paar keer. Meestal is het niet zo erg als wanneer je het voor het eerst leest. Wees ter zake in je antwoord. Het beantwoorden van een belediging met een andere belediging is nooit de oplossing, het escaleert alleen maar. Probeer te discussiëren, vraag om meer respect en neem contact op met een teamleider om hulp te krijgen. Een gebrek aan respect mag nooit genegeerd worden.

Hoe een cultuur met respect creëren?

Zeg dankjewel

Joomla zou niet bestaan zonder zijn community met vrijwilligers. Neem een moment om dankjewel te zeggen. Dat is maar één woord maar het kan zoveel betekenen als je alleen maar kritiek hoort.

Betrokkenheid van de leiding

De Joomla leiding zal zijn best doen om meer respect, betrokkenheid en waardering naar zijn vrijwilligers te tonen, meer aandacht te besteden en de community aan onze waarden herinneren.

Stuur, als je ideeën hebt hoe we de waardering kunnen verbeteren en een cultuur van respect kunnen creëren of als je ons wilt helpen, een e-mail aan: [email protected] .

Dit is een vertaling van: https://community.joomla.org/blogs/community/joomla-we-have-a-problem.html