| Door: Ruud van Zuidam. | Categorie: Algemeen.

Joomla! gebruiksvriendelijker?

Joomla usability improvements? een blog van Brian Teeman

Wanneer je net als ik een cms als Joomla! al jaren gebruikt dan zijn veel zaken als vanzelfsprekend.

Pas als je een nieuwe gebruiker ziet zoeken en uitvinden waar iets te vinden is en hoe het werkt ben je blij dat er nieuwe versies worden ontwikkeld waarin ruimte is voor verbetering.

Zorg dat ik niet hoef na te denken - zei Steve Krug

De echte test voor de gebruiksvriendelijkheid (usability) van een applicatie (of website) is een groep mensen er mee laten werken en een paar simpele taken laten uitvoeren. Registreer of de taken wel of niet succesvol worden uitgevoerd, en vraag en luister naar hoe zij het vinden werken (feedback). En de allerbelangrijkste stap - Doe er wat mee

Zoals de regelmatige lezers van mijn blog wel weten spendeer ik een hoop tijd aan het opleiden van nieuwe gebruikers, hoe zelf met Joomla! een site te bouwen.. Ik beantwoord dus elke dag dezelfde vragen en kijk naar de verwarde gezichten. Regelmatig plak ik delen van het scherm af zodat men niet verward raakt door het aantal opties die men niet begrijpt en waarschijnlijk ook nooit zal gebruiken.

Ik heb recent een uitstekend boek gelezen en van elk hoofdstuk was er een samenvatting in een kleine paragraaf

het hoogst noodzakelijke wat je moet weten

Misschien moeten we eens kijken naar de huidige Joomla! gebruikers interface (UI) en proberen ons een interface voor te stellen die in twee modes werkt.

  • Mode 1. Het minimum dat je moet doen

  • Mode 2. De huidige mode - voor gebruikers die meer zaken zelf willen beheren

Laten we eens kijken naar enkele simpele taken in Joomla en overwegen wat we kunnen doen om ze "gebruiksvriendelijker" te maken (usability).

  • Maken van een Sectie of een Categorie
    het minste wat je moet doen is ze een naam geven en opslaan

  • Maken van een Artikel
    het minste wat je moet doen is het artikel een naam geven, een categorie selecteren, tekst schrijven en opslaan.

Laten we nu eens kijken wat de meest voorkomende taken zijn die een nieuwe gebruiker tegen komt en nadenken over de stappen die de gebruiker moet doen om ze te realiseren.

  • Maak een artikel en maak een link in een menu naar het artikel aan (NB in Joomla! 1.0 was er een snelle manier om dit te doen)

  • Maak een artikel en daarna nog één (waarom is er geen artikel opslaan en open een nieuwe knop)

  • Voorbeeld van een artikel zoals het er uitziet op de site dus met de gekozen template etc.

Tja nu heb je (hopelijk) wel door dat er veel te veel stappen nodig zijn om iets te maken.

De volgende zaak die we eens moeten bekijken is waar vinden we dingen op de administrator homepagina.

  • Staan ze wel op de meest logische plaats?

  • Moeten alle componenten samen gebundeld worden onder een item, sommige zijn voor administratieve functies, niet voor het toevoegen van content

  • Is de keuze voor en de locatie van de "quick icons" wel zo logisch ? Veel van die icons gebruik je zelden of nooit.

Hoe kunnen we deze zaken oplossen

  • Doe een aantal echte tests (real world) met gebruikers, laat ze een aantal veel voorkomende taken uitvoeren en observeer in de hele breedte de gebruikerservaringen

  • Geef in de Administrator backend de keuze tussen meerdere modes (views), Simpel en Geavanceerd(expert), en maak het mogelijk om een mode aan een gebruiker toe te wijzen.

  • Momenteel is er in modules en plugins geen optie om parameters in te delen, zodat een ontwikkelaar parameters kan groeperen, dichtvouwen en verbergen zoals wel kan bij een component. Die functionaliteit toevoegen zal snel en eenvoudig door ontwikkelaars worden opgepakt om de meer complexe zaken (die vaak tot verwarring leiden), niet weer te geven.

  • Volg het voorbeeld van de CQI extensie en maak het mogelijk om gebruikers een aangepaste administrator pagina te geven.

  • Maak een nieuw topmenu voor administratieve functies en laat ontwikkelaars zelf hun component menu hierin opnemen.

Wat zijn de hinderpalen

Die zijn er eigenlijk niet. Het is alleen een kwestie van besluiten om het te doen. Dat weet ik uit persoonlijke ervaring, want over veel van deze zaken praat ik al sinds Mambo 4.5, nou ben ik geen ontwikkelaar, dus alles wat ik kan doen is voorstellen doen, stimuleren en afwachten. Ik kan geen ontwikkelaars dwingen code te schrijven die gebruiksvriendelijker is.

Maar hopelijk, nu de opensource wereld volwassen wordt, komen er meer mensen die deze opinie niet alleen durven uit te spreken, maar ook de coding vaardigheden hebben om het te realiseren.

Onthoud de code kan mooi zijn en veel opties hebben, maar als het niet gebruiksvriendelijk is dan was het zonde van je inspanning.

Dit artikel is een vertaling van een blog van Brian Teeman, je kunt het origineel en meer interessante Joomla! observaties vinden op zijn website brian.teeman.net

 

kijk ook eens hier voor een interessante discusie over gebruikersvriendelijkheid en hier voor een beta van een gebruikersvriendelijke joomla administrator extensie