| Door: Wouter Franken. | Categorie: Algemeen.

Recensie Joomla! 1.5 Top Extensions Cookbook (en win!)

book-top-extensions-cookbookIn oktober 2010 is er door PACKT Publishing een boek uitgebracht waarin meer dan 80 Joomla! 1.5 extensies worden beschreven. De titel is: “Joomla! 1.5 Top Extensions Cookbook”. Het is geschreven door Suhreed Sarkar. Hij is IT-consultant, trainer en vooral ook schrijver van technische boeken over vele onderwerpen op ICT-gebied.

We kennen allemaal de grote hoeveelheid extensies die is te vinden op extensions.joomla.org. Het is op die pagina’s vaak veel zoeken en vergelijken, omdat het niet altijd duidelijk is wat een extensie doet en hoe die moet worden geïnstalleerd en ingesteld.

In dit boek worden in 435 pagina’s, verdeeld over 19 hoofdstukken, meer dan 80 extensies besproken. Elk hoofdstuk heeft een thema. Enkele voorbeelden: Hoofdstuk 1: Maken en publiceren van nieuws en tekst, Hoofdstuk 2: Gebruik maken van teksten (content) van buitenaf, Hoofdstuk 3: Content delen, Hoofdstuk 4: Evenementen en kalenders/agenda’s beheren, Hoofdstuk 5: Contacten en feedback (commentaar) gebruiken, enzovoorts.

Per hoofdstuk zijn er zo’n vijf extensies beschreven die telkens weer op dezelfde logische manier zijn opgezet. Eerst een korte uitleg over de functie van de extensie, daarna een uitleg over wat er moet worden gedownload, vervolgens hoe de installatie en de instellingen moeten worden gedaan en als laatste worden er voorbeelden getoond van het resultaat. Waar nodig zijn er voldoende schermafdrukken geplaatst, zodat het ook voor de onervaren website-beheerder mogelijk moet zijn om te begrijpen wat er gebeurt.

Het boek is alleen verkrijgbaar in het Engels. De schermafdrukken die de teksten illustreren zijn dat ook. Voor Nederlandse Joomla!-beheerders die het administrator-deel (de back-end)  op Nederlands hebben staan, kan het soms makkelijk zijn om even over te schakelen naar het Engels om zo precies te volgen wat er gebeurt. Maar als de lezer een beetje overweg kan met Engels, dan is dit boek erg prettig te lezen.

Het boek zal al snel in de buurt van de PC een plek krijgen als een heerlijk naslagwerk. Zodra er een wens is om een bepaald soort toepassing in een Joomla! 1.5-website te willen integreren, dan biedt dit boek ruim voldoende informatie om een goed beeld te krijgen van de mogelijkheden in het ruime aanbod van Joomla! extensies.

Bij het uitkomen van dit boek was het nog niet bekend wanneer Joomla! 1.6 zou uitkomen in de eerste stable-release. Toch is het een klein minpuntje dat er ook extensies worden geadviseerd die nog moeten worden geïnstalleerd met de legacy-mode aan. Inmiddels is Joomla! 1.5 al zo lang beschikbaar, dat het eigenlijk niet meer zou mogen zijn dat er nog extensies in de legacy-mode moeten draaien. Maar als het nodig is, dan is dat wel in het boek beschreven en is het dus op tijd bij de lezer bekend.

Voorlopig zijn er nog lang niet voldoende extensies geschreven of aangepast voor Joomla! 1.6 en zullen de meeste (kleine en grote) websites nog op Joomla! 1.5 draaien. Met dit boek in handen, kan de lezer vrijwel alles ontdekken wat er met Joomla! 1.5 mogelijk is. Een aanrader voor zowel de onervaren als de ervaren Joomla!-websitebeheerder.

Win een exemplaar van Joomla! 1.5 Top Extensions Cookbook!

JoomlaCommunity.nl mag één gedrukt en twee digitale (pdf) versies van het boek verloten onder de leden van de community. Stuur voor 21 februari een prive bericht naar Sander via het forum (wel eerst inloggen) om mee te doen aan de verloting.

Update 3 maart:
De winnaars zijn bekend, DaRKNeSS666NL, no1nooz en waitsee, gefeliciteerd met de prijs! Zie //forum.joomlacommunity.nl/showthread.php?t=9217