| Door: . | Categorie: Algemeen.

Voorgestelde leadership structuurwijzigingen en jouw feedback

lts-1Tijdens de Joint Leadership Summit (JLS) in San Jose, Californië van 29-31 juli 2011, was één van de veelbesproken onderwerpen de leadership structuur van het project.

Men was het er over het algemeen over eens dat enkele wijzigingen in de structuur van de leiding de communicatie en samenwerking tussen de teams kan versterken en ook het toezicht en de verantwoordelijkheid voor alle teams en leden die bijdragen kan verbeteren. De voorgestelde wijzigingen hebben als doel de productiviteit en betrokkenheid van de community op alle gebieden van het project te verbeteren.

Voorstel tot leadership structuurwijzigingen

Een voorstel samengesteld uit drie wijzigingen voor de huidige structuur van het project had de instemming tijdens de JLS. Ook is overeengekomen dit voorstel aan de community te presenteren voor input en feedback:

  • Opheffen van de Community Oversight Committee (COC). In de huidige structuur is de COC verantwoordelijk voor het toevoegen of ontslaan van de Open Source Matters (OSM) bestuursleden.
  • Formeren van een nieuw bestuur met een nieuwe naam die eenvoudiger geassocieerd wordt met het Joomla! project dan de huidige naam “Open Source Matters”. De primaire verantwoordelijkheden van het nieuwe bestuur zal het uitstippelen van de globale strategie en grote lijnen van het project zijn alsook het toezicht en de verantwoordelijkheid van alle nieuw te vormen handelende commissies (zie volgende punt).
  • Alle huidige teams van het project die handelen onder het toezicht van de Production Leadership Team (PLT), Community Leadership Team (CLT), en OSM  worden gereorganiseerd in een aantal commissies. Elke commissie handelt onder het toezicht van het nieuwe bestuur van het project.

Voorgesteld overgangsplan

Voorgesteld is dat de huidige leiding voortgaat terwijl een groep van negen huidige projectleiders samenwerken om belangrijke details voor de nieuwe structuur uit te werken. Deze negen projectleiders worden samengesteld uit leden van PLT, CLT, en OSM, waarbij elk team drie vertegenwoordigers kiest die deelnemen aan deze groep. Het voorstel houdt ook in dat deze negen projectleiders het nieuwe bestuur vormen (samen met nog twee te verkiezen bestuursleden die geen deel uitmaken van de leiding van het project) wanneer het uiteindelijke plan waarmee ingestemd wordt klaar is om in werking te treden.

De eerste taken van deze negen projectleiders zouden zijn het nemen van beslissingen omtrent zaken zoals de volgende:

  • Een naam kiezen voor het nieuwe bestuur.
  • Onderzoeken welke wettelijke zaken geregeld moeten worden met betrekking tot de structuurwijzigingen.
  • Bepalen van bestuurstermijnen voor bestuursleden alsook het proces om bestaande bestuursleden te ontslaan en nieuwe bestuursleden toe te voegen.
  • Bepalen van het initiële aantal commissies die aan het nieuwe bestuur rapporteren, welke verantwoordelijkheden elke van deze commissies zal hebben en wat het proces zal zijn voor het toevoegen, opheffen of combineren van commissies in de toekomst.
  • Het bepalen van het proces om twee aanvullende bestuursleden toe te voegen uit de community die samen met de negen projectleden het eerste volledige bestuur gaan vormen, zodat het volledige bestuur uit elf bestuursleden bestaat.

De volgende belangrijke stap in dit proces: Jouw input en feedback!

Tijdens de JLS vond men het van belang om open en transparant te zijn over dit voorstel en ook de community erbij te betrekken door deze uit te nodigen input en feedback te geven. Er zal rekening worden gehouden met alle opmerkingen en feedback van jou en andere leden uit de community voordat uiteindelijke beslissingen uitgewerkt worden of plannen voor wijzigingen in de structuur van de leiding in werking treden.

Dit is jou kans om bij te dragen aan de groei en het succes van het project door je opmerkingen en feedback te geven in de discussie op de JPeople website over 2011 proposed leadership structure changes.

We willen graag weten of je het met de voorgestelde wijzigingen eens bent of niet, of dat je het gevoel hebt dat enkele belangrijke factoren vergeten zijn. Als je het ergens niet mee eens bent, probeer dan alternatieve suggesties aan te geven!

Alhoewel we genoeg tijd willen nemen voor een constructieve en respectvolle discussie over dit belangrijke onderwerp moeten we op enig moment verder met het proces. Om een goede balans te vinden tussen deze overwegingen zal de discussie tenminste open blijven tot 27 oktober, na deze datum zal het proces verder voortgezet worden. Het leadershipteam zal voordat welke wijzigingen dan ook maar worden geïmplementeerd terugschakelen naar de community met meer details over de nieuwe structuur en statuten van het nieuwe bestuur/organisatie.

Dit is een vertaling van het officiële artikel op joomla.org: Proposed leadership structure changes & request for community feedback