| Door: Sander Potjer. | Categorie: Evenementen.

Verslag Joomla! SEO Bootcamp

Afgelopen donderdag vond in White Rabbit te Zaltbommel de Joomla! SEO Bootcamp plaats. De Joomla! Bootcamps worden georganiseerd door Jira ICT en Joomlatools. De bootcamps kenmerken zich door de informele en ontspannen wijze waarop deze plaats vinden.

Het onderwerp van deze bootcamp was SEO, ofwel zoekmachine optimalisatie. Als eerste stelde Johan Jansen van Joomlatools een lijst op van onderwerpen die de cursisten graag deze dag aan bod zouden zien komen. Op de lijst stond al snel; Joomla template SEO, SEO Myths, effect van SEO, tools A/B testing, conversie, pagerank en basis SEO. Johan concludeerde dat dit 20% van belang is, de andere 80% door SEM, Search Engine Marketing, ofwel de gehele marketing om je site, later meer hierover.

Joomla! SEO Bootcamp

Aansluitend hierop hield Ray Bogman van Jira ICT een presentatie over SEO in het algemeen. Dit valt samen te vatten onder de 3 W's. Wie (wie is mijn doelgroep), Wat (wat wil ik bereiken/verkopen), Waarom (waarom ben ik uniek). Na deze SEO inleiding kwam Joomla! zelf meer in beeld. Is Joomla! SEO vriendelijk en hoe kunnen we dit verder verbeteren? Wat moet je nou echt niet doen? Wees je er van bewust dat SEO een continue proces is, en is nooit klaar is. Ray gaf en besprak daarna nog een aantal handige tools op internet als Website Grader om je site te analyseren en te verbeteren.

Jisse Reitsma van Jira ICT besprak hierna een aantal Joomla! SEO extensies, te beginnen met de SEF extensies. Welke mogelijkheden binnen en buiten Joomla! zijn er om de Joomla! url's 'leesbaar' te maken, en wat zijn de voor- en nadelen. Uiteindelijk is de top 5;

  1. Joomla! Core SEF + HP Router Plugin
  2. sh404sef
  3. Artio JoomSEF
  4. SEF Advance
  5. Geen SEF

Tevens besprak Jisse nog enkele andere handige extensies als HP Router plugin, JoomlaPraise PraiseUrl module en SEF Title Prefix & Suffix.

You are a SEO expert!Na de prima verzorgde lunch ging Johan verder over SEO waarbij de nadruk lag op SEM, de marketing van je site buiten je eigen site om. Hierbij moet je denken aan sites als delicious, digg, nujij.nl, Twitter en RSS feeds. Je kunt je sites wel optimaliseren, maar als er geen goede sites met relevante content of 'social share' sites naar je linken zal je site geen goede ranking krijgen. Als voorbeeld nam hij de Nooku website.

Ray ging daarna in op het gebruik van Google Website Optimizer in combinatie met Joomla!. Met Google Website Optimizer kun je testen uitvoeren op je site om de conversie zo hoog mogelijk te maken. Jira ICT heeft voor het gebruik op Joomla! sites een plugin ontwikkeld, de Google Optimizer plugin. Ray liet ons zien hoe je deze gebruikt op je eigen Joomla! site.

Als afsluitende presentatie ging Jisse in op het gebruik van template overrides op je Joomla! site om zo de SEO te verbeteren. Na een algemene uitleg over template overrides, welke soorten er zijn en hoe je deze gebruikt liet hij zien hoe je ze daadwerkelijk maakt. Als voorbeeld voegde Jisse de 'title=' tag toe aan de laatste nieuws module.

Afsluitend was er de gelegenheid om tijdens de borrel nog even na te praten en zo werd deze interessante bootcamp op gezellige wijze afgesloten.

Presentaties en handige links van deze dag vind je in de downloads van Jira ICT, de presentatie van Johan over SEO op slideshare. Foto's van de dag op flickr.com, onder andere bij Open Source Support Desk, sanderpotjer, dutchopensource en op de site van Jira ICT.