Verslag JUG Eindhoven 20 augustus
Voor velen zit de vakantie er weer op en is het werkende leven weer begonnen. Anderen hebben de vakantie nog tegoed en weer anderen hebben altijd vakantie. :-) Vanavond tijd voor een webshop. Hikashop
Hikashop
Nico van Leeuwen gaat ons vertellen waarom je bij het maken van een webshop met Joomla moet kiezen voor Hikashop en hoe je dit eenvoudig op kunt zetten. We krijgen tips en suggesties die ons leven met Hikashop makkelijker maken.
Gekozen voor Hikashop omdat alternatieven niet altijd voldeden aan de wens.
Bij installatie komt direct verzoek tot installatie van vele leuke extras. Die staan groen geaccentueerd. Het is ook mogelijk om demo data te installeren. Dat is handig als je gaat oefenen met Hikashop.
Algemene tip... doorloop vooraf alle settings en laat de menu items bij voorkeur op "inherit" staan. Op die manier nemen deze een wijziging in de algemene settings direct over.
Hikashop Close Hours Plugin
Met deze plugin is het mogelijk om openingstijden aan de shop toe te kennen. Zo zou je de winkel op een feestdag of rustdag kunnen sluiten. De add-to-cart buttons zijn dan niet zichtbaar.
Configuration > Features > Catalog Mode
Met deze setting is het mogelijk om de shop om te zetten naar een catalogus zonder add-to-cart noch winkelmandje en checkout.
Configuration > Group options with product.
Het is met Hikashop mogelijk om cadeau producten aan het winkelmandje toe te voegen op moment je een bepaald product gaat kopen. Nou zijn er ook bezoekers die dat doen en vervolgens de betaalde producten verwijderen. Met deze optie geactiveerd zal dat niet meer mogelijk zijn.
Configuration > Order / Invoice Number Format
Standaard ingesteld op `{automatioc_code}`. Wijzig dit naar bijvoorbeeld `{date format="Y"}{id size="5"}`. Hiermee krijg je oplopende ordernummers.
Configuration > Default Image
Het standaard plaatje dat getoond wordt indien er geen product afbeelding is. Wijzig dit in het begin, of helemaal niet. Want bij het wijzigen van deze afbeelding worden ALLE productafbeeldingen aangepast. (niet echt handig)
Afrekenen > Bestelling Afrondingsproces
HIermee kun je de gehele checkout naar eigen hand zetten. Vaak wordt er ook een lost tekst veld met HTML aan toegevoegd waar extra tekst en uitleg geeft ter ondersteuning aan de checkout.
Afrekenen > Adres formaat.
Met een webshop in Nederland is `{address_state}` overbodig.
Meer documentatie over https://www.hikashop.com/support/documentation/54-hikashop-config.html#main_order
Tonen > Toon voetnoot
Met deze optie gedeactiveerd zal de Hikashop copyright op frontend niet meer getoond worden.
Tonen > CSS Opties > CSS voor knoppen
Hier kun je de className, die in jouw template gebruikt wordt voor de styling van buttons, plaatsen worden.
Tonen > Product Opties > Hoeveelheid indeling op product pagina
Selectiemogelijkheid om qty selector te kiezen.
Voet toe aan winkelwagen op lijsten
Met deze optie is het mogelijk een lange bestellijst van producten te maken, zodat men in een keer vele producten aan de site kan toevoegen.
Geavanceerd > Toon weergavebestanden
Met deze optie geactiveerd zie je op de voorzijde het path naar de template bestand van het getoonde onderdeel. Zeer handig in ontwikkelfase.
Geavanceerd > Activeer prullenbak
Met deze optie geactiveerd worden producten niet verwijderd, maar verplaatst naar de prullenbak
Talen
Activeer de editie van inhoud in meerdere talen => JA
Bij meertaligheid wordt de content van het veld als taalstring opgeslagen.
Tip: verwerk in het veld Description de naam van het product met als toevoeging _content. Er zal dan een taalstring naam-van-het-product_content aangemaakt worden. Met een klik op het taal vlaggetje kun je de vertaling bewerken.
Systeem > Betaalmethoden
Het is per betaalmethode mogelijk deze te koppelen aan een verzendmethode. Bijvoorbeeld.. verzendwijze _afhalen magazijn_ koppelen aan de betaalmethode _betalen bij afhalen_.
Systeem > Verzendmethode
De verzendmethodes zijn vrij specifiek. Hikashop zal kiezen voor de goedkoopste. Zorg er dus voor dat er altijd een fallback verzendmethode aanwezig is die heeeeeel duur is, zodat er altijd een verzendmethode aanwezig is als de overigen voorwaarden niet opgaan.
Products > Producten
Onder de :root category kunnen meerdere categorieën gehangen worden. Eentje is gekoppeld aan de shop, de andere zijn hulpcategorieën die niet zichtbaar zijn in de shop. Handig toe te passen met bijvoorbeeld kortingen. Plaats daar producten in die korting krijgen en wijs producten aan die categorie toe. Maak via Bestellingen > Kortingen korting regels aan voor bijvoorbeeld de toegepaste hulpcategorie.
Bulk acties
Configuratie > Kenmerken > SEF URL Opties > Forceer canonieke urls op lijsten => Nee, genereer de URLS. Dan zal de canoniek url elke keer opnieuw gemaakt en heb je dus geen canonieke url. De andere optie "Gebruik canonieke URL;s en aanmaken indien deze ontbreekt"
De eerste keer dat je het product benaderd via frontend zal hij die url als Canonieke URL hanteren. Nogal vervelend als iemand via de zoekoptie als eerste bij dat product komt.
Via mass actions kun je ze via leeg maken. En dan via een of andere tool alle pagina's snel opnieuw bezoeken, zodat de Canonieke URLs opnieuw aangemaakt worden.
Multistore
https://www.hikashop.com/hikamarket-multi-vendor.html
Dr Joomla
Deze avond zijn er zijn vele vragen voorbij gekomen. Zij zijn niet allemaal genoteerd. Hieronder het beetje wat wel genoteerd is.
- vraag: Hikashop gratis en betaald. Wat is het moment dat je moet gaan kiezen voor de betaalde versie
antwoord: Custom fields for product, productopties en guest checkout zijn handige dingen die in de gratis versie ontbreken. - vraag: Hebben mensen al met EasyStore gewerkt?
antwoord: Nog niet.. ze zijn onderdeel van JoomShaper, de makers van SP PageBuilder en werkt op soortgelijke manier. - vraag: Hoe kun je makkelijk zoeken in de admin van Hikashop?
antwoord: niet... wellicht via code of online documentatie. https://www.hikashop.com/20-documentation/hikashop/tutorials.html - vraag: Hoe controleer je of alle instellingen van producten kloppen?
antwoord: Nico maakt via CSVI een export van de producten en importeert dit in Excel om de content te controleren. - vraag: in bul prijzen ophogen
antwoord: bulkacties > nieuw item aanmaken
- gebeurtenissen => wanneer moet de actie uitgevoerd worden
- filters => wat moet er gebeuren (en filter dit tot een aantal onder 500)
- limieten => max 500
- acties
Middels CSVI exporteren, bewerken in Excel en vervolgens importeren heb je meer controle.
- vraag: JCH update zorgt ervoor dat de Cassiopeia gebaseerde site er in ene anders uitziet. Hoe komt dat?
antwoord: Updates bevatten wijzigingen. Deze wijzigingen kunnen ervoor zorgen dat dingen anders reageren dan ze voorheen deden. De oplossing bij de site in deze was het uitschakelen van JCH. Er was geen reden meer deze plugin actief te houden.
Volgende keer
De volgende JUG Eindhoven is op de dinsdag 17 september. Het onderwerp van deze meeting en de mogelijkheid tot aanmelden is terug te vinden op https://joomlacommunity.nl/agenda/event/764-jug040-bijeenkomst-eindhoven
Vragen voor Dr. Joomla kun je kwijt als reactie onder de aankondiging.