Waarschuwing
Kan map niet verwijderen. Pad: /data/sites/web/joomlacommunitynl/data/test.joomlacommunity.nl/public_html/cache/com_content
Bericht sluiten

| Door: Hans Kuijpers. | Categorie: Eindhoven.

Verslag JUG Eindhoven 5 april

Het is maandag 5 april, Tweede Paasdag, en wederom een nieuwe editie van de Joomla Gebruikersgroep Eindhoven. Een presentatie van Hans Kuijpers over hoe je (multidomein) website via Google Tag Manager aan een of meerdere Google Analytics accounts kunt hangen. Dit verslag bevat de screenshots van de online demo. 

Via Google Tag Manager naar Google Analytics

Presentatie / demo van Hans Kuijpers over hoe je via Google Tag Manager (GTM) data vanuit je website naar Google Universal Analytics (GA) en Google Analytics V4 (GA4) kunt sturen. Van deze demo zijn screenshots gemaakt en opgenomen in de slides hieronder. Daarna nog een aantal voorbeelden hoe je de data in GA kunt normaliseren. De voorbeelden staan na de slides uitgewerkt.

View JUG040 - Google Analytics via Google Tag Manager on Notist.

[download slides (.pdf)]

Datanormalisatie van Google Analytics

Zodra je je website rechtstreeks of via GTM (aanbevolen) aan GA gehangen hebt wordt deze gevoed met data. Daarbij is het zo dat GA een bezoek aan de pagina joomlacommunity.nl/contact als een ander bezoek ziet dan een bezoek aan joomlacommunity.nl/Contact. Voor de normale bezoeker geen verschil, maar GA ziet die hoofdletter anders. Aan jouw als beheerder van GA om datanormalisatie uit te voeren. Dit kan via de filters van een Weergave.

Klik in GA linksonder op het tandwieltje om naar het Beheer te gaan. Aldaar heb je een overzicht van Account, Property en Weergave. Selecteer een Account en vervolgens een Property. In de laatste kolom staat de Weergave.
Per Property kun je meerdere weergaven maken. Maak hier gebruik van. Een weergave zonder enige filter. Deze noemen we Raw Data. Een andere weergave met filters, bijvoorbeeld Filtered Data. De filters gaan in vanaf het moment dat je ze aanmaakt. Dus niet met terugwerkende kracht.
Bekijk Instellingen van een dataweergave en zie rechtsboven de knop Dataweergave kopiëren. Daarmee kopieer je de bestaande weergave naar een nieuwe. De nieuwe waar we filters op gaan toepassen.

Hieronder staan een aantal filters beschreven waarmee je datanormalisatie kunt toepassen:

  • Exclude - IP address - Bedrijfsnaam - Gebruiker + kantoor
  • Exclude - Hostname - DEV, TEST, STAGING, PROD
  • Lowercase - Hostname
  • Lowercase - Page Paths
  • Lowercase - Campaign Name (utm_campaign) values
    Lowercase - Campaign Medium (utm_medium) values
    Lowercase - Campaign Source (utm_source) values
    Lowercase - Campaign Content (utm_content) values
    Lowercase - Campaign Term (utm_term) values
  • Advanced - Combine Campaign Term (not provided) with Request URI as new CampaignTerm
  • Advanced - View Full Referral Page URL (Hostname + Request URI)
  • Advanced - Remove Slash from Page Paths

Exclude - IP address - Bedrijfsnaam - Gebruiker + kantoor

Aangepast => Uitsluiten
Filterveld = IP-adres
Filterpatroon = 7\.180\.246\.148|21\.190\.123\.28

Via de website https://www.watismijnip.nl/ kun je je ip-adres opvragen.

Exclude - Hostname - DEV, TEST, STAGING, PROD

Aangepast => Uitsluiten
Filterveld = Hostnaam
Filterpatroon = ^(test.|local.)yourdomain$|^yourdomain\.(test|info)$

Lowercase - Hostname

Aangepast => Kleine letters
Filterveld = Hostnaam

Lowercase - Page Paths

Aangepast => Kleine letters
Filterveld = Aanvraag-URI

Lowercase - Campaign .*

Aangepast => Kleine letters
Filterveld = Campagnenaam || Campagnemedium || Campagnebron || Campagne-content || Campagneterm

In totaal dus 5 filters.

Lowercase - Internal Site Search Terms

Aangepast => Kleine letters
Filterveld = zoekterm

Advanced - Combine Campaign Term (not provided) with Request URI as new CampaignTerm

Aangepast => Geavanceerd
Veld A => Campagneterm = (not provided)
Veld B => Aanvraag-URI = (.*) Uitvoeren naar => Campagneterm = np - $A1
Veld A is vereist
Veld B is vereist
Uitvoerveld overschrijven

Met deze filtering weet je nog steeds niet welk zoekwoord men gebruikt heeft om op je website te komen, maar je weet welk op welke pagina ze gekomen zijn.

Advanced - View Full Referral Page URL (Hostname + Request URI)

Aangepast => Geavanceerd
Veld A => Verwijzende-URL = (.*)
Uitvoeren naar => Door de gebruiker gedefinieerd = $A1
Veld A is vereist
Uitvoerveld overschrijven

Advanced - Remove Slash from Page Paths

Aangepast => Geavanceerd
Veld A => Aanvraag-URI = ^/(.*?)/+$
Uitvoeren naar => Aanvraag-URI = /$A1
Veld A is vereist
Uitvoerveld overschrijven

Dr Joomla

vraag: Is het mogelijk om via GTM een cookie wall te implementeren waarmee Facebook Pixel en LinkedIn InSight Tag niet geladen worden indien er geen consent afgegeven is?
antwoord: dat kan. Het komt erop neer dat je het inladen van scripts die marketing cookies plaatsen verplaatst van je website naar Custom HTML Tags in GTM. Aldaar plaats je een trigger die de tag gaat uitvoeren of juist blokkeert. Via de website https://technicalmarketing.guide/google-tag-manager/eu-cookie-consent-for-gdpr-with-google-tag-manager/ heeft Hans meerdere websites voorzien van een cookie wall. Maar ook de CookieWall van Civicuk.com kun je met GTM laten praten en zodra bepaalde gebeurtenissen door GTM herkend worden zal het laden van een tag al dan niet uitgevoerd worden.

Handige links

Volgende keer

De volgende JUG Eindhoven is op maandag 3 mei. Het onderwerp van deze meeting en de mogelijkheid tot aanmelden is terug te vinden op https://www.joomlacommunity.nl/agenda/joomla-gebruikersgroepen/eindhoven/event/604-jug040-bijeenkomst-eindhoven-joomla-security.
Vragen voor Dr. Joomla kun je kwijt als reactie onder de aankondiging.

1000 Resterende tekens


Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en Google Privacybeleid en Servicevoorwaarden zijn van toepassing.