Waarschuwing
Kan map niet verwijderen. Pad: /data/sites/web/joomlacommunitynl/data/test.joomlacommunity.nl/public_html/cache/com_content
Bericht sluiten

| Door: Anja de Crom. | Categorie: Utrecht.

Verslag bijeenkomst JUG Utrecht d.d. 8 april - Workshop 'Het Nieuwe Verdienen'

Deze avond stond in het teken van de workshop 'Het Nieuwe Verdienen'. In deze eerste aflevering ging Henk van Cann in discussie met de aanwezige zzp'ers over omgaan met klanten en deadlines.  Aanwezig: 11 bezoekers, incl. organisatoren en presentator workshop.

Workshop 'Het Nieuwe Verdienen' bij JUG Utrecht

Vooraf zoals gebruikelijk Nieuws en Huishoudelijke Mededelingen.

  • Presentatie van Dennis, Meertalige websites, die vanavond gepland stond kon niet doorgaan omdat Dennis JUG Amsterdam coördineert en hun bijeenkomst een week was verschoven wegens 2de paasdag.
  • De volgende bijeenkomst is op maandag 13 mei. Dan komt Peter van Westen van NoNumber vertellen over zijn Great Joomla! Exentensions. Meld je aan als je erbij wilt zijn.
  • Als er ideeën zijn voor maandag 10 juni, laat maar weten. We kunnen ook een Dokter Joomla sessie plannen waarbij we elkaar helpen. “Mijn favoriete extensie” zou ook kunnen. Maar Lex heeft ook nog een ander idee: project Vlinderhof. Dat is een tuin die in Leidsche Rijn Máximapark wordt ontwikkeld, en de projectgroep wil een site bouwen. Ze twijfelen nog tussen Joomla en Wordpress. Als ze voor Joomla gaan kiezen hebben ze daar technische ondersteuning/begeleiding voor nodig. Ze hebben goed inzicht in wat ze willen.
  • Er komt weer een nieuw Joomla Magazine! Wordt uitgedeeld tijdens de Joomla! Dagen, 20 en 21 april.

Workshop ‘Het Nieuwe Verdienen

Hier volgen de aantekeningen van Anja.

Vanavond presenteert Henk van Cann de eerste aflevering van zijn driedelige workshop. Henk begint met een tip: Computable. Hoogopgeleide zelfstandig ondernemers verwachten in 2013 een omzetdaling van 10% als gevolg van de slechte economische situatie. Verderop: desondanks zagen veel zzp'ers hun inkomen vorig jaar nog stijgen met gemiddeld 2%.

Henk heeft de afgelopen jaren ontdekt dat er vijf pijlers zijn naar meer waardering en een betere omzet. Als je daar regelmatig wat aan doet, dan zie je het groeien. Hij vindt het leuk om zijn ervaring met ons te delen. Doel is: met je huidige werk en je passie voor je werk meer respect en inkomen te verdienen.

Henk heeft de afgelopen zeven jaar best vaak gedacht dat het anders moest, maar hij wist niet hoe. Langzaamaan heeft hij daar meer structuur in weten aan te brengen. En dat deelt hij graag met ons.

Ongeveer de helft van de aanwezigen verdient zijn geld met Joomla!.

Hij heeft iedereen vragen gemaild. De eerste was: waarom woon je deze workshop bij?

Mars antwoordt: Ik probeer al bijna twee jaar zelfstandig te zijn als organisatieadviseur – niet met Joomla! dus – en het onderwerp van de workshop fascineert me.

Henk: Je moet ook vanuit jezelf de dingen oppakken.

Vraag 2: wat zou je doen als je financieel binnen was?

De een zou geen websites meer bouwen (maar de hele dag muziek maken), de ander zou het juist wel doen.

Waar loop je wel eens tegenaan?

Wim: Klanten die niks meer doen als de website “af” is, de website in de testomgeving laten staan... dat getuigt niet van respect. Dan ga je denken: heb ik hem te goedkoop gemaakt of zo?

Volgens Henk heeft dat te maken met resource-planning en met pijler 1.

Nico: ik heb veel 1.5 sites gebouwd en die onderhoud ik ook. Maar nu moeten ze naar 2.5, dat is geen onderdeel van het onderhoud. Ik loop ertegenaan dat ik dat tegen mijn klanten moet zeggen.

Paul: breng het anders: wordt het niet eens tijd om de bezem door je site te halen?

Frits: en dan gaan we meteen naar 2.5. Ik herken het trouwens wel, dat ik dan denk: misschien heb ik een verwachting gewekt...

Henk: dit raakt vier van de vijf pijlers in één keer! En als je er eentje vergeet ben je het haasje, dan grijpt de klant je in je nekwervels.

De vijf pijlers volgens Henk om geld te verdienen met … (vul zelf in)

  1. Deadline first, flex scope
  1. Ben hard met hart
  1. Help inkopen en onderhandel
  1. Definieer rollen en speel ze
  1. Koester klik of profess. klant

vijf pijlers

Alles wat je aan dienst of product levert, daar zit een tijdscomponent aan vast. Je neigt over deadlines heen te gaan. In de IT is het vaak een loze afspraak, worden deadlines vaak niet gehaald.

Mars zegt: je kunt ook organischer denken. Deadlines kunnen ook blokkerend werken. Je kunt je ook verbinden aan een inspanningsverplichting.

Er is een taak, die moet je tot een goed einde brengen. Welke stappen zijn er vanaf het moment dat je begint met uitvoeren (open) tot het einde (closed/delivered):

  • open
  • scheduled
  • started
  • fixed
  • delivered
  • closed

Aan al deze onderdelen kun je een deadline hangen, en klanten vinden het prettig om op al die onderdelen een berichtje te krijgen.

(Leuk filmpje trouwens, over het effect van deadlines op creativiteit:

//www.youtube.com/watch?v=jgvx9OfZKJw, maar dit terzijde)

Flex scope

Scope is het bereik van de opdracht, wat valt er wel en niet onder. Je kunt de scope eindeloos doordefiniëren, maar de snelheid van de ontwikkelingen is niet bij te benen. Daarom gaan we steeds vaker uit van scope. Daar kun je geen fixed price voor afgeven. Tussen carte blanche en fixed price zit een heel gebied. Als je je in de tang genomen voelt door een klant en je wilt dat niet meer, kun je de klant altijd opzeggen (dat gaan we ook nog leren).

Een van de belangrijkste redenen waarom klanten weggaan is het gebrek aan service. Stel niet uit. Waarom wil je je deadline halen? Als jij je deadline niet haalt, doe je meer voor die klant dan je zou doen, en hij kan jou alleen maar meer werk geven. Je geloofwaardigheid staat ter discussie. Dus moet je je deadline halen, focussen op wat je afgesproken hebt en opleveren op die datum wat je zou opleveren. Jij flext de scope na overleg met de klant.

Benoem je deadlines en leg vast wat je in een bepaalde fase wanneer levert. Leg uit dat je op die manier werkt omdat je anders niet professioneel kunt werken.

Zit je vlak voor een oplevering met een probleem dat je maar niet voor elkaar krijgt: vijf dagen voor de oplevering is het heel lekker ruilen. Die klant weet dat jouw deadline heilig is, dus die zal vast dingen willen ruilen tegen datgene waar je een probleem mee hebt.

Er is een soort tendens om ZZP'ers uit te zuigen. Daar moeten we vanaf!

Henk heeft een voorbeeld van een releaseplanning (heel simpel). Release 1 plan je, release 2 plan je pas na acceptatie van release 1. Je moet niet met fase 2 aan de slag gaan als fase 1 nog niet geaccepteerd is, want dat is bouwen op lucht. Wat niet is geaccepteerd, bestaat niet. Dan word je dus geconfronteerd met je eigen onprofessionaliteit, want in plaats van één heb je dan twee deadlines niet gehaald. Leg in je releaseplanning vast wat bij welke fase hoort. Voortschrijdend inzicht ontstaat pas als de klant het ziet.

Committeren we ons aan een resultaat of aan een inspanningsverplichting?

Er is een verschil tussen verkopen en helpen inkopen. Weten wat de klanten van je klant willen, dat werkt. Wat jij levert, moet voldoen aan de wensen van zijn klanten.

Zie je klant niet als degene die ervoor zorgt dat jij brood op de plank moet krijgen. De klant ruikt dat jij moet eten en zal daar gebruik van maken. Kijk naar de rol die je speelt.

Wat zeg je als je klant vindt dat je prijs te hoog is: in vergelijking waarmee? Dan krijg je heel veel informatie die je als munitie kunt gebruiken.

Hoe doe je dat, deadline first, flex scope, hoe vertel je dat aan de klant?

Dat moet overal in zitten: in je denken, je voorwaarden, in wat je doet. Het staat overal in en op. Voorbeeld: iemand vraagt een forum. Dan vraag je: wat ga je met dat forum bereiken? Dan geeft hij aan wat hij wil. Jij vraagt vervolgens door, en uiteindelijk kan blijken dat het eruit moet zien als een blog met een reactiemogelijkheid: iemand vertelt wat-ie weet en de anderen reageren. Dan ga je – met allerlei uitgeruilde dingen – opleveren, wel een blog, geen reactiemogelijkheid. Die neem je op in de volgende fase.

Tot zover de aantekeningen van Anja naar aanleiding van de workshop ‘Het Nieuwe Verdienen van Henk van Cann. De deelnemers aan deze workshop waren zo enthousiast dat ze deel 2 en 3 ook willen volgen. Wanneer en waar de vervolg-workshops worden gehouden is nog niet bekend. De deelnemers worden door Henk op de hoogte gehouden.

Meer informatie over de workshop ‘Het Nieuwe Verdienen’:

//wiki.2value.nl/index.php?title=Het_Nieuwe_Verdienen.

 

1000 Resterende tekens


Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en Google Privacybeleid en Servicevoorwaarden zijn van toepassing.