Nieuws

  • Na lange tijd zijn wij vanavond weer bijeen in een zaal die wij eenmalig hebben kunnen boeken. Gezien de anderhalve-meter-maatregelen blijft het moeilijk een (goedkope) locatie te vinden waarin genoeg ruimte is. Helaas bekijken we voorlopig per bijeenkomst waar er plek is en is er geen vaste locatie te noemen.
  • Joomla 4 beta is uitgekomen.
  • De ontwikkelaars van Joomla zitten in diverse landen over de wereld. Zij werken samen en aan projecten met Glip, een app/software voor online berichten, video-chats en taakbeheer.
  • Nico laat vanavond in zijn presentatie ook de SEO-extensie van PWT en andere zien.

Hoe verbeter ik mijn SEO door Nico Bouwman

Nico is website-ontwikkelaar en heeft een eigen bedrijf “1-2-appeltree” in Dordrecht. Hij werkt samen met andere internet professionals onder de naam “BizzMix” en is mede-organisator van de JUG Breda.

Vooraf kan gemeld worden dat Google vooral de mobiele versie van je site bekijkt en SEO is vooral een combinatie van techniek, content en linkbuilding.

De resultaten die Google toont nadat er iets in het zoekveld is ingevuld heet SERP. De resultaten die Google daarna toont zijn “organische zoekresultaten”. Google wil het beste antwoord en ervaring voor de gebruiker tonen en letten op:

  • Relevante en kwalitatieve content krijgt voorrang (goed te begrijpen teksten).
  • Pagina’s waar veel en relevant naar verwezen scoren hoger (krijgt de pagina links van relevante grote sites).
  • Veilige, snelle, mobiel- en gebruikersvriendelijke sites worden meer gewaardeerd (snel geladen, geen rare routering).

Het aantal klikken op de pagina, de bounce en tijd op pagina e.d. worden ook steeds belangrijker.

Allereerst moet de techniek natuurlijk goed zijn en de mobiele leesbaarheid. Wordt de site goed geïndexeerd (er is een verschil tussen http, http://, https, https://www. !!!), dit kan je instellen in het robot.txt bestand. Vul een alt-tags in voor images en geef een metabeschrijving van 160 tekens en een titel van 70 tekens (keywords zijn niet meer nodig) bij de artikelen.

Als je de extensie PWT-SEO gebruikt komt er een extra tabblad bij de artikelen en daarop zie je gelijk het resultaat wat Google weergeeft in de zoekresultaten. Je kan met deze extensie ook direct de OpenGraph data invullen, maar dit kan ook in de code van je site. De OpenGraph data is belangrijk hoe social media als Facebook, LinkedIn en Twitter de link naar je website weergeeft (image, titel en beschrijving). Er is ook een gratis en betaalde plugin “Tagz” zodat je de OpenGraph data in Joomla kunt invullen.

Maak een xml-sitemap en meldt deze aan in “Google Search”. Hiervoor bestaan diverse extensies zoals: Xmap, OSmap, RSSeo, Jsitemap, PWT Sitemap. Google Search kan gekoppeld worden aan Google Analytics. Verwijder oude pagina’s met verwijzingen na een paar maanden.

Vul de gegevens in bij Google Mijn bedrijf, zodat er een lokale vermelding komt.

Let op url’s met /en/index.php en dergelijke. Er bestaat ook een homepage zonder index.php dus is dit dubbel, dus wijzig dit in de htaccess.

Voor de content op je site kan je een zoekwoordenonderzoek doen en deze testen in Google Adwords. Tip: www.kwfinder.com

Linkbuilding is de manier om relevantie aan te tonen. Probeer daarom zoveel mogelijk te linken, bijv. op relevante sites, bloggen en commentaren daarop, social media. Video en gesproken opdrachten lijken de trends op SEO-gebied.

Behalve een SEO-analyse van je website kan je bij Nico ook gebruik maken van een SEO-dashboard (vanaf 19,95 per maand). Met dit dashboard kan je onder andere: zoekwoorden bijhouden, onpage-seo fouten weergeven, zoekwoord onderzoek, inzicht in Google Analytics en Search console (integratie), linkbuilding, maandelijkse SEO voortgangsrapportage.

Dokter Joomla

Geen vragen voor de dokter deze keer.

Reageer

1000 Resterende tekens