Waarschuwing
Kan map niet verwijderen. Pad: /data/sites/web/joomlacommunitynl/data/test.joomlacommunity.nl/public_html/cache/com_content
Bericht sluiten

| Door: Anja de Crom. | Categorie: Utrecht.

Verslag JUG Utrecht 11 januari 2016

Op deze eerste bijeenkomst van 2016 mochten we een gezellige groep van zo'n 14 deelnemers verwelkomen.Presentatie Facebook Open Graph meta tags

Volgende bijeenkomsten

  • 8 februari: Jisse Reitsma over Plugins
  • 14 maart: Patrick Smits over LESS
  • 11 april: Frits Hamann over Big Data
  • 9 mei: Will Hanselaar over ACYMailing en Joris Lange over statistieken met Piwik

Joomla nieuws

Laatste versies:

  • Joomla 1.5.26: moet je patches voor downloaden, niet meer gebruiken voor nieuwe installaties
  • Joomla 2.5.28: moet je patches voor downloaden, niet meer gebruiken voor nieuwe installaties
  • Joomla 3.4.8 Akeeba Backup 4.5.1
  • Admin Tools 3.6.8 JCE 2.5.12

De Joomla!Dagen komen eraan!

De ticketshop is geopend, je kunt nu tickets kopen met Early Bird korting. De Joomla!Dagen worden geheel georganiseerd door vrijwilligers en betaald uit de ticketverkoop en sponsorgelden. Wil je nog meer doen dan alleen een kaartje kopen, dan kun je supporter worden. We zouden dat ook met de hele JUG kunnen doen. Hier vind je meer informatie: //joomladagen.nl/sponsors/sponsor-informatie.
Twijfel je nog? Anja de Crom heeft zeven Joomlers van verschillend pluimage geïnterviewd over waarom zij naar de Joomla!Dagen gaan. Als dat je niet over de streep trekt! De interviews worden de komende tijd een voor een gepubliceerd; je vindt ze onder nieuws op de website. De eerste is met Lisette Giesen: //joomladagen.nl/nieuws/206-lisette-over-de-joomla-dagen-kennis-delen-geeft-een-heel-positieve-vibe

En dan is er nog nieuws van het Internet Explorer front: Internet Explorer 8, 9 en 10 zijn end-of-life.

Presentatie Facebook Open Graph Metatags door Frits Jongbloets

Hieronder het verslag van de presentatie. Liever slides? Kijk hier: //www.slideshare.net/StudioDeOorzaak/facebook-open-graph-meta-tags

Als je een pagina deelt via Facebook krijg je een popup te zien. Je kunt er wat bij tikken, klikt op de link en het berichtje staat op Facebook. Maar niet altijd met de juiste foto. Frits besloot uit te zoeken wat er misging en wat daarachter zit. Wat bleek: de eerste persoon die klikt zet een crawler in gang. Daardoor wordt Facebook zich bewust van die pagina en gooit de informatie in een cache. Dat heet scraping.

Scraping:

  • Vindt plaats op URL-niveau (artikel- of itemniveau)
  • Je kunt de crawler helpen
  • De scraping resultaten worden door Facebook in een cache geplaatst

Met Open Graph Metatags help je die crawler om de juiste informatie te vinden en te laten tonen. Zijn er Open Graph Tags, dan nemen de social media die, zo niet, dan gaan ze zelf crawlen.

Open Graph Metatags zijn html tags in de head. Ze hebben een property die begint met og. Meer daarover: : //ogp.me

De Joomla!Core maakt ze niet zelf aan. De crawler zoekt het dus zelf uit, dat verklaart de onvoorspelbaarheid. Gelukkig kun je er een extensie voor installeren. Frits zocht een extensie waarin hij een standaard afbeelding kan instellen, per artikel handmatig de afbeelding kan instellen, of die de standaard afbeelding pakt als er niet handmatig een afbeelding is ingesteld.

Facebook adviseert je de afbeeldingen te €˜optimaliseren€™ voor een mooie preview, 1200 x 630, maar 600 x 315 mag ook, dan gaat hij ook nog over de hele breedte mee. Bij kleinere afbeeldingen verdeelt hij de post over twee kolommen.

Zoals gezegd gaan de gegevens naar een cache bestand. Die cache wordt automatisch ververst na 30 dagen. Dat is lastig bij het testen en vervelend als je iets wilt wijzigen. Je eigen broncode verandert wel, maar Facebook toont de wijzigingen niet. Ook als je het weghaalt op je tijdlijn blijft het in de cache staan: hij kent vanaf dat moment die URL met die gegevens.

Je kunt de facebook cache schonen: https://facebook.com/sharer/sharer.php

Er is ook een debugger op developers.facebook.com. Daarmee kun je kijken wat er nu in staat en hem opnieuw laten scrapen, plus je krijgt waarschuwingen als je plaatje te klein is of als er iets anders mis is. Die vind je hier: https://developers.facebook.com/tools/debug/og/object

Er zijn verschillende Joomla Open Graph Extensies; plugins & componenten. Sommige extensies zijn alleen voor specifieke onderdelen. Sommige extensies (K2 en BT Social Share Plugin bijvoorbeeld) hebben al Open Graph Metatags ingebouwd.

Het verschil tussen plugins en componenten: plugins stellen wat algemene parameters in. Componenten geven de ruimte om het per artikel of per item helemaal zelf te doen. Meestal in combinatie met een plugin voor de algemene parameters die ze overnemen als je niks hebt ingevuld. Andere keuze-argumenten: extensie-specifiek, wil je ook Twitter Cards, en wat zijn de JED Reviews. Frits vond er een aantal in de JED. Er zat één component tussen, de rest waren plugins.

Frits koos voor JoomlaKave Open Graph Protocol solution, want die kan K2 aan en de klant wilde zelf zo veel mogelijk controle over de te delen dingen. De component en de plugin moet je in de juiste volgorde installeren. Zodra je een artikel hebt waarin je Open Graph Tags hebt toegevoegd, staan ze ook in de lijst bij de component. Je kunt wel meteen de opties instellen (rechtsboven in de component). Een Facebook ID is niet verplicht, maar wel voor de extra functies (zie verderop). In de plugin kun je instellen of hij het ook in bepaalde omstandigheden moet doen. Je hebt backend en frontend settings: welke beschrijving moet hij gebruiken, en bij welke extensies moet hij ingeschakeld zijn.
JoomlaKave verseist dat je JCE Editor gebruikt. Je moet altijd op Update OpenGraph klikken voor je je artikel opslaat, anders worden de wijzigingen niet opgeslagen. Als je in de algemene parameters niets invult, kiest hij zelf een titel, omschrijving en afbeelding.

Presentatie Open Graph meta tags

Extra functies van Open Graph: Dashboard Daarvoor moet je een App ID aanmaken in Facebook. Links op je Facebook Apps beheren, daar kun je een App aanmaken. Je krijgt een nummer en dan heb je in Facebook ook ineens een OG Dashboard. Je kunt daar van alles doen. En je leert je doelgroep beter kennen (zegt Facebook, dus je moet lezen: Facebook leert je doelgroep beter kennen).

Dokter Joomla XXL

Case 1: Stel je hebt een extensie om mee te delen op Social Media, moet je dan registreren? Antwoord: Dat willen ze vaak heel graag. AddThis laat zien waarom: De belangrijkste functie van AddThis is informatie verzamelen die zij weer verkopen (zat ook iets over in Zembla, pas geleden: //zembla.vara.nl/seizoenen/2015/afleveringen/09-12-2015). Naast dat dat natuurlijk laakbare praktijken zijn, vertraagt het je website ook nog eens heel erg. Een betere optie zijn de knopjes van DB8 Social Media Share. Die werken perfect. Ze hebben in basis de Icomoon iconen maar je kunt ook FontAwesome gebruiken.

Case 2: OSMeta zorgt dat de metabeschrijving bij elk artikel wordt gegenereerd. Ik zag dat Google ook de term {loadposition} indexeert als je een module inlaadt in een artikel. Dat gebeurt trouwens ook bij {source}, oftewel bij alles tussen accolades. Daardoor raken je pagina's in de war. Antwoord: Melden bij de ontwikkelaar. Want het is misschien een bug maar in elk geval een tekortkoming.
Martijn heeft dit inmiddels gemeld bij de maker: https://github.com/OSTraining/OSMeta/issues/84

Case 3: Wie heeft ervaring met het doorzoekbaar maken van PDF bestanden in Joomla! sites, binnen de site, liefst met smart search? En dat dat meegenomen wordt in Google? Als iemand iets weet: Joris Lange zoekt het. Antwoord: De PDF moet er geschikt voor zijn dat er tekst uit de PDF gelezen kan worden. Je PDFs zitten in de database, Google kijkt in je html. OS PDF Indexer zou een optie kunnen zijn? Die doet het in elk geval met de gewone zoekfunctie; smart search weten we niet. De extensie maakt een html kopie van de content van de PDF. Je zou ook keywords kunnen toevoegen aan de PDF. Dan is de PDF niet doorzoekbaar, maar kunnen PDFs wel gezocht worden op een bepaalde term.

Case 4: Sitemap: moet de pagina van de sitemap in de sitemap staan? Antwoord: Nee. Biedt geen meerwaarde.

Case 5: Ik heb met ReReplacer het woord Share laten vertalen door âDeel dit artikelâ. Maar nu heb ik een titel waar Shared in voorkomt, en daarvan zegt hij nu Deel dit artikeld. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Antwoord: ReReplacer vervangt zonder onderscheid alles in de uitvoer. Je kunt beter alleen de taalstring aanpassen die dat woord Share genereert. Jouw deelextensie heeft geen Nederlands taalbestand. Zoek via taal overrides in het Engelse taalbestand naar de constante die de term Share genereert, kopieer de bijbehorende taalstring, maak een nieuwe taal override voor Nederlands en plak de taalstring daarin. In het vertaalvakje zet je dan Delen of Deel dit artikel, wat je maar wilt.

Case 6: Ik wil vier keer per jaar gebruikers importeren vanuit een csv of een Excel-bestandje, en ook meteen synchroniseren dat wat niet meer in de csv staat eruit gegooid wordt. Tabel helemaal deleten kan niet, want de wachtwoorden moeten wel intact blijven. Antwoord: Je zou een update datum mee kunnen geven. Of via XML of een LDAP server. Dan hebben ze er geen omkijken naar. Of kijk naar een membership / subscription extensie. Zoals deze (geen idee of het wat is, we kwamen âm tegen in de JED) //extensions.joomla.org/extension/membership-pro.

Case 7: Een klant houdt grafiekjes bij met Excel. Ik zou willen dat dat grafiekje elke dag op de server verschijnt. Excel maakt er een pdf van, maar Joomla kan daar geen fotootje van maken dus die grafiek wordt niet getoond. Antwoord: Kun je het grafiekje niet opslaan als afbeelding? Op de grafiek gaan staan, rechtsklik en opslaan als afbeelding. Mocht dat niet kunnen: Windows heeft een standaard knipprogrammaatje waarmee je een plaatje van de grafiek kan maken. En er is een Joomla extensie die een grafiek kan maken van een Excel: //extensions.joomla.org/extensions/extension/news-display/tables-a-lists/tabulizer

1000 Resterende tekens


Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en Google Privacybeleid en Servicevoorwaarden zijn van toepassing.