- Ontvangen bedankjes 0
Vragen over een upgrade van Joomla! of over het maken van back-ups? Deze kan je hier stellen!
Toch weer een boel veranderd na update. Wat doe ik fout?
- Meander
-
Onderwerp Auteur
- Gebruiker
-
- Devoted Joomla User
Minder
Lees meer
31 jan 2018 05:21 #16199
door Meander
Toch weer een boel veranderd na update. Wat doe ik fout? werd gestart door Meander
Ik heb zojuist een update gedaan van de nieuwste Joomla versie.
Eerlijk gezegd slaat mij de schrik altijd weer om het hart wanneer ik de melding zie dat er een nieuwe update beschikbaar is.
Door schade en schande wijs geworden heb ik voor de update een kopie gemaakt van mijn template, en die op 'Standaard voor alle pagina's' gezet.
Na de update heb ik mijn aangepaste css in de index.php naar mijn gekopieerde template verwezen.
En toch ben ik net weer een uur bezig geweest om dingen in de oorspronkelijke staat terug te zetten.
Ik moest mijn gebruikte Google font weer overal aanpassen, de iconen -zoals het oog voor de hits- waren weer terug, de kleuren klopten niet meer... etc.
Wat doe ik fout, en hoe kan ik dit bij een volgende update voorkomen?
Ik kan mij voorstellen dat wanneer je in de core wat aanpast dat dat sowieso verloren gaat bij een update, maar dit ging alleen om de template.
.
Eerlijk gezegd slaat mij de schrik altijd weer om het hart wanneer ik de melding zie dat er een nieuwe update beschikbaar is.
Door schade en schande wijs geworden heb ik voor de update een kopie gemaakt van mijn template, en die op 'Standaard voor alle pagina's' gezet.
Na de update heb ik mijn aangepaste css in de index.php naar mijn gekopieerde template verwezen.
En toch ben ik net weer een uur bezig geweest om dingen in de oorspronkelijke staat terug te zetten.
Ik moest mijn gebruikte Google font weer overal aanpassen, de iconen -zoals het oog voor de hits- waren weer terug, de kleuren klopten niet meer... etc.
Wat doe ik fout, en hoe kan ik dit bij een volgende update voorkomen?
Ik kan mij voorstellen dat wanneer je in de core wat aanpast dat dat sowieso verloren gaat bij een update, maar dit ging alleen om de template.
.
Discussie gesloten.
- Hans van der Meer
-
- Administrator
-
- Weet soms dingen
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 2
31 jan 2018 05:33 #16200
door Hans van der Meer
Moderator Joomlacommunity
Mede-organisator JoomlaDagen
ex Team Leader Official Joomla Social Media Team, ex-JUG-organisator & Joostock (RIP) mede-organisator
Eigen site: www.hierbenikthuis.nl
Beantwoord door Hans van der Meer in topic Toch weer een boel veranderd na update. Wat doe ik fout?
Als er zaken aangepast worden door een Joomla update dan kan het niet anders zijn dat je originele Joomla bestanden hebt aangepast. Je spreekt over een template, gebruik je Protostar als template?
Ik verplaats je topic ook even naar de upgrade-sectie.
Ik verplaats je topic ook even naar de upgrade-sectie.
Moderator Joomlacommunity
Mede-organisator JoomlaDagen
ex Team Leader Official Joomla Social Media Team, ex-JUG-organisator & Joostock (RIP) mede-organisator
Eigen site: www.hierbenikthuis.nl
Discussie gesloten.
- Meander
-
Onderwerp Auteur
- Gebruiker
-
- Devoted Joomla User
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 0
31 jan 2018 05:50 #16202
door Meander
Beantwoord door Meander in topic Toch weer een boel veranderd na update. Wat doe ik fout?
Goedemorgen Hans,
Ja ik gebruik Protostar.
Ik heb de template gekopieerd, en gewoon protostar_copy genoemd, en als standaard ingesteld.
In de index.php heb ik -na de update- mijn aangepaste css verwezen naar
Ik weet dat dat tegenwoordig user heet, maar ik ben gewend om dat custom.css te noemen, en dat had ik in eerste instantie ook gedaan. Maar dat moet toch niets uitmaken, omdat hij het voor de update ook wel goed deed, en ik het met de juiste benaming verwijs?
Of zie ik dat verkeerd?
Alles wat ik weer opnieuw heb moeten instellen was allemaal in mijn custom.css, dus ik hoefde in de core verder niets te veranderen.
Sorry voor de verkeerde categorie
.
Ja ik gebruik Protostar.
Ik heb de template gekopieerd, en gewoon protostar_copy genoemd, en als standaard ingesteld.
In de index.php heb ik -na de update- mijn aangepaste css verwezen naar
Code:
<link rel="stylesheet" href="/templates/protostar_copy/css/custom.css" type="text/css" />
Of zie ik dat verkeerd?
Alles wat ik weer opnieuw heb moeten instellen was allemaal in mijn custom.css, dus ik hoefde in de core verder niets te veranderen.
Sorry voor de verkeerde categorie

.
Discussie gesloten.
31 jan 2018 13:46 #16203
door Rondeb
Beantwoord door Rondeb in topic Toch weer een boel veranderd na update. Wat doe ik fout?
Hallo Meander,
hoe heb je een kopie gemaakt van template?
Zoals in bijlage? zo ja dat is niet de juiste manier.
Wacht je tegenreactie even af.
Groeten Ron
hoe heb je een kopie gemaakt van template?
Zoals in bijlage? zo ja dat is niet de juiste manier.
Wacht je tegenreactie even af.
Groeten Ron
Discussie gesloten.
- Meander
-
Onderwerp Auteur
- Gebruiker
-
- Devoted Joomla User
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 0
31 jan 2018 14:08 #16204
door Meander
Beantwoord door Meander in topic Toch weer een boel veranderd na update. Wat doe ik fout?
Hoi Ron,
Nee niet zo, want ik had het voor de tijd nog even voor de zekerheid opgezocht hoe ik het moest doen.
Zie de afbeeldingen. Ik heb na het maken van de kopie gekeken in Filezilla of hij er daadwerkelijk in stond, en dat deed ie. Staat op afb 3 net onder de tooltip.
Pas daarna heb ik de Joomla update gedaan.
.
Nee niet zo, want ik had het voor de tijd nog even voor de zekerheid opgezocht hoe ik het moest doen.
Zie de afbeeldingen. Ik heb na het maken van de kopie gekeken in Filezilla of hij er daadwerkelijk in stond, en dat deed ie. Staat op afb 3 net onder de tooltip.
Pas daarna heb ik de Joomla update gedaan.
.
Discussie gesloten.
31 jan 2018 14:10 #16205
door Rondeb
Beantwoord door Rondeb in topic Toch weer een boel veranderd na update. Wat doe ik fout?
En na de update was de copy template nog wel aanwezig?
Groeten Ron
Groeten Ron
Discussie gesloten.
- Meander
-
Onderwerp Auteur
- Gebruiker
-
- Devoted Joomla User
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 0
31 jan 2018 14:14 #16206
door Meander
Ja dat was ie.
En daar heb ik later in de custom.css weer heel veel opnieuw moeten instellen.
.
En daar heb ik later in de custom.css weer heel veel opnieuw moeten instellen.
.
Discussie gesloten.
31 jan 2018 14:19 #16207
door Rondeb
En de custum.css was na de update verdwenen?
Groeten Ron
Groeten Ron
Discussie gesloten.
- Meander
-
Onderwerp Auteur
- Gebruiker
-
- Devoted Joomla User
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 0
31 jan 2018 14:27 #16208
door Meander
Nee die stond nog gewoon in de kopie.
Dingen als bijvoorbeeld >
die stonden er ook nog wel in, maar hij pakte die niet, ook niet nadat ik de link naar het font weer in de index.php van de copy had gezet.
Verder moest ik de site-title, moduleheaders, article-titles, de kleuren, icons (display:none) allemaal opnieuw weer instellen.
Tevens komt het wel eens vaker voor dat veranderingen in Chrome niet meteen zichtbaar zijn, maar als ik het dan bekijk in Firefox dan zie ik de veranderingen wel meteen.
Maar dat was nu ook niet het geval.
Ik gebruik ook cache cleaner, dus daar kon het ook niet aan liggen.
.
Dingen als bijvoorbeeld >
Code:
body {
margin:0;
font-family:'Lora',sans-serif;
font-size:16px;
line-height:26px;
color:#202020;
background-color:#fff
}
Verder moest ik de site-title, moduleheaders, article-titles, de kleuren, icons (display:none) allemaal opnieuw weer instellen.
Tevens komt het wel eens vaker voor dat veranderingen in Chrome niet meteen zichtbaar zijn, maar als ik het dan bekijk in Firefox dan zie ik de veranderingen wel meteen.
Maar dat was nu ook niet het geval.
Ik gebruik ook cache cleaner, dus daar kon het ook niet aan liggen.
.
Discussie gesloten.
31 jan 2018 16:26 #16209
door Rondeb
Wanneer je nu nogmaals een kopie maakt op de juiste manier en je geeft die template een geheel andere naam.
Geheel opslaan en kijk dan of de template nog goed werkt.
Daarna via je backend Joomla Core bestanden nogmaals update en kijken of de template wel goed blijft.
Maak voor de tijd van de hele site + database wel een back-up!
Succes ermee.
groeten Ron
Geheel opslaan en kijk dan of de template nog goed werkt.
Daarna via je backend Joomla Core bestanden nogmaals update en kijken of de template wel goed blijft.
Maak voor de tijd van de hele site + database wel een back-up!
Succes ermee.
groeten Ron
Discussie gesloten.