Vragen over een upgrade van Joomla! of over het maken van back-ups? Deze kan je hier stellen!

Na upgrade Joomla 3.8.8 werkt module 'willekeurige afbeelding' niet meer

  • Meindert
  • Onderwerp Auteur
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • Fotograaf | Natuurgids | Wandelcoach
Meer
24 mei 2018 09:48 #16998 door Meindert
Goedendag,

Ik heb zojuist één van mijn websites geupgrade van Joomla versie 3.8.7 naar 3.8.8.
Daarna kon ik mijn website niet meer starten. Ik kreeg de volgende foutmelding te zien:
Fatal error: Using $this when not in object context in /home/users/wandzftp/wandelcoachfriesland.nl/modules/mod_random_image/tmpl/default.php on line 16

Na het uitschakelen van de module 'willekeurige afbeelding' (random image) bleek de site weer gewoon te werken.

Is dit een upgrade-fout? Hoe kan ik de 'willekeurige afbeeldingen' weer werkend krijgen?

Vr.gr. Meindert
Onderwerp is gesloten.
  • Hans van der Meer
  • Admin
  • Admin
  • Hans is een [b][u]echte Joomla[/u][/b] liefhebber en helpt als moderator op JoomlaCommunity, als med
Meer
24 mei 2018 11:21 #16999 door Hans van der Meer

Joostock mede-organisator, Moderator Joomlacommunity
Mede-organisator JoomlaDagen
ex Team Leader van Official Joomla Social Media Team & ex JUG-organisator
Eigen site: www.hierbenikthuis.nl
Onderwerp is gesloten.
  • Meindert
  • Onderwerp Auteur
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • Fotograaf | Natuurgids | Wandelcoach
Meer
24 mei 2018 12:00 #17000 door Meindert
Bedankt Hans,

Hoe pas ik deze patch (modules/mod_random_image/tmpl/default.php) toe?

Ik heb geprobeerd om de betreffende regel in het default.php bestand te vervangen met de verbeterde regel:
Code:
<?php echo JHtml::_('image', $image->folder . '/' . htmlspecialchars($image->name, ENT_COMPAT, 'UTF-8'), htmlspecialchars($image->name, ENT_COMPAT, 'UTF-8'), array('width' => $image->width, 'height' => $image->height)); ?>

Maar dat gaf geen resultaat. :-(
Onderwerp is gesloten.
  • Gast
  • Gebruiker
  • Gebruiker
Meer
24 mei 2018 13:11 #17003 door Gast
(Hans, bij mij werkt die link niet; hier de link naar het probleem op Github
github.com/joomla/joomla-cms/pull/20533 )

Bij mij werkte het prima.
Ik heb overigens die hele default.php vervangen door de nieuwe versie, opgeslagen en weer ge-upload.
Onderwerp is gesloten.
  • Frits Jongbloets
  • Gebruiker
  • Gebruiker
Meer
30 mei 2018 08:27 #17047 door Frits Jongbloets
Dank voor het delen van deze info. Voor wie het lastig vindt te begrijpen wat de oplossing is (ik moest zelf ook even goed lezen wat er allemaal gezegd werd - maar misschien lag dat aan mij):

Het probleem zit in dit bestand: modules/mod_random_image/tmpl/default.php

Op regel 16 staat daar het volgende:
Code:
<?php echo JHtml::_('image', $image->folder . '/' . $this->escape($image->name), $this->escape($image->name), array('width' => $image->width, 'height' => $image->height)); ?>


Haal deze code weg en zet daarvoor in de plaats dit:
Code:
<?php echo JHtml::_('image', $image->folder . '/' . htmlspecialchars($image->name, ENT_COMPAT, 'UTF-8'), htmlspecialchars($image->name, ENT_COMPAT, 'UTF-8'), array('width' => $image->width, 'height' => $image->height)); ?>

Bij mij was het daarna weer helemaal ok.

---

Edit: na het plaatsen van deze reactie zag ik dat dit forum regelnummers toevoegt aan de stukjes code die ik heb ingeplakt. En die regelnummers beginnen bij 1, terwijl de genoemde code in het bestand op regel 16 staat. Ik begrijp nu waar bij mijzelf een deel van de verwarring vandaan kwam. Let dus niet op de regelnummers die je hierboven ziet afgebeeld staan.


Onderwerp is gesloten.
  • Meindert
  • Onderwerp Auteur
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • Fotograaf | Natuurgids | Wandelcoach
Meer
30 mei 2018 12:46 #17049 door Meindert
Iedereen hartelijk dank voor de informatie. Mijn eerste poging was mislukt omdat ik het default.php bestand in de verkeerde map had aangepast. Moest in de map modules/mod_random_image/tmpl/ zijn.

Probleem is nu opgelost, op alle drie de websites waar ik deze willekeurige afbeelding had toegepast.
Ik neem aan dat Joomla met een nieuwe update dit probleem ook zelf weer oplost.
Onderwerp is gesloten.
  • Frits Jongbloets
  • Gebruiker
  • Gebruiker
Meer
30 mei 2018 12:59 #17050 door Frits Jongbloets

Ik neem aan dat Joomla met een nieuwe update dit probleem ook zelf weer oplost.


Ik heb er alle vertrouwen in :)
Onderwerp is gesloten.
Gemaakt door Kunena