Vragen over een upgrade van Joomla! of over het maken van back-ups? Deze kan je hier stellen!

Joomla 3.9 kan geen artikel aanpassen en opslaan - Unknown column 'note' in 'field list'

  • Leen
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • hobbie
Meer
19 nov 2018 14:47 #18216 door Leen
Hallo,
Worden er soms extra speciale extensies in de website gebruikt ?

lvda
Onderwerp is gesloten.
  • Nico
  • Onderwerp Auteur
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • Joomla!
Meer
19 nov 2018 15:45 #18217 door Nico
Hallo Leen,
Er worden enkele extensies geladen (Akeeba, Admintools, JCE, RSForm, etc en nog wat plugins). Ik heb alle overbodige plugins al uitgezet.
Ben verder gaan testen. Ik kan een nieuw artikel plaatsen en opslaan, zonder error. Echter, als ik er een 'version note' bij plaats, dan wordt dat niet opgeslagen. En dat is iets nieuws in Joomla 3.9. Ook als ik in de database via phpMyAdmin dat veld in vul, verschijnt het niet in de backend van Joomla. Kortom, daar ligt het probleem (lijkt mij). In de database staat het wel.
Op een andere site (en andere server) werkt dat wel goed.
Mijns inziens is er dan een stukje code wat geupdate moest worden niet goed.
Onderwerp is gesloten.
  • Leen
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • hobbie
Meer
19 nov 2018 15:58 #18218 door Leen
Hallo Nico,
Die note is dat soms ook iets van een extra extensie of plug-in ?
En heb je al eens geprobeerd om de core bestanden eventueel opnieuw te laten installeren?
bij administrator > componenten > Joomla Update

lvda
Bijlagen:
Onderwerp is gesloten.
  • Martijn Maandag
  • Admin
  • Admin
  • www.reisverslagen.net Vertaler van Joomla op crowdin.com/project/joomla-cms. Vertaler van document
Meer
19 nov 2018 15:59 #18219 door Martijn Maandag
Maar dat zou opgelost moeten zijn met

update paket Joomla 3.9 gedownload en over de installatie heen gezet

Je zou nog kunnen proberen een volledige Joomla over de site heen te zetten.

www.reisverslagen.net
Vertaler van Joomla op Crowdin .
Vertaler van documentatie en helpschermen via het volunteers.joomla.org/teams/community-translation-te
Onderwerp is gesloten.
  • Nico
  • Onderwerp Auteur
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • Joomla!
Meer
19 nov 2018 16:16 #18220 door Nico
De 'note' is een nieuwe functie in Joomla 3.9 bij de artikelen. Je kunt daar, net als bij menu-items, een notitie plaatsen bij het artikel, deze wordt ook in het overzicht van artikelen getoond, bijv. zo:

test (Alias: test, Note: versie1)

Het is dus geen aparte plugin.
Inmiddels heb ik via FTP administrator/components/com_content vernieuwd en dan werkt version note wel.
Maar nog niet helemaal goed, want ik heb in de backend de version note 2x staan, 1x ingevuld en 1x niet.
Zie afbeelding.

En gezien de tijd, ga ik er morgen mee verder.... Ik kom wel een stapje verder.
Bijlagen:
Onderwerp is gesloten.
  • Nico
  • Onderwerp Auteur
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • Joomla!
Meer
19 nov 2018 16:27 #18221 door Nico
Aanvulling: ik zie nu dat ik 'Version note' en 'Note' doorelkaar haal. Inmiddels heb ik ze beide zichtbaar bij het artikel.
Note - is dan de nieuwe functie (een notitie veld)
Version note - is de mogelijkheid om met versie beheer een notitie te plaatsen (zit er al langer in)
Beide heb ik nu goed zichtbaar, maar kan nog steeds niet opslaan. Ik ga nog wat bestanden uit een komplete Joomla 3.9 installatie overzetten, wellicht dat daar het probleem toch mee wordt opgelost.
Onderwerp is gesloten.
  • Rondeb
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • Joomla
Meer
19 nov 2018 16:54 #18222 door Rondeb
Bij het opslaan nog steeds dan de zelfde foutmelding?

Zoals @Martijn al zegt zet al core bestanden er nogmaals over heen.

Groeten Ron :)
Onderwerp is gesloten.
  • Nico
  • Onderwerp Auteur
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • Joomla!
Meer
20 nov 2018 08:45 #18227 door Nico
Ik heb nu handmatig via FTP de verschillende mapjes van de Joomla 3.9 core over de bestaande installatie heen gezet.
PWT ACL (extra tool) gaf aan dat er wat gerepareerd moest worden, diagnostic tool van ACL gedraaid (dan wordt er iets in de assets tabel goed gezet). Manage > Database geeft geen foutmeldingen (er is dus ook niets te fixen)
Het veld 'Note' is zichtbaar in de editor (MCE en JCE) en als ik via phpMyAdmin daar iets in zet en op sla, dan wordt het ook zichtbaar in Joomla (dat werkt dus - zie screenshot). Echter als ik in de editor iets wijzig en opsla krijg ik nog steeds:
Error
Save failed with the following error: Unknown column 'note' in 'field list'
en ik kan geen wijzigingen opslaan.

Ik kan wel een nieuw artikel aanmaken! Dan zal er toch ook gecheckt worden of column 'note' bestaat?
Is wijzigen dan een ander stukje code? (waar het fout gaat?)


Bijlagen:
Onderwerp is gesloten.
  • Leen
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • hobbie
Meer
20 nov 2018 09:07 #18228 door Leen
Hallo Nico,
Ik denk gewoon beetje mee kan het iets met taal plug-ins te maken hebben ?
Neem aan dat log en tmp pad nog steeds goed zijn ?
En wat zie je als je eventueel bij zo artikel bovenin bij dat menu op versies klikt staan daar dingen in en kan je die verwijderen?

lvda
Bijlagen:
Onderwerp is gesloten.
  • Nico
  • Onderwerp Auteur
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • Joomla!
Meer
20 nov 2018 09:25 #18230 door Nico
Hallo Leen,
Fijn dat je meedenkt, zo leer ik ook weer nieuwe dingen.
Het test-artikel stond op languages : all. En dan kun je geen associaties maken. Ik heb het artikel op NL gezet, kan dan wel een 2e artikel in UK maken, die wordt netjes opgeslagen. Ik kan geen aanpassingen doen in het NL artikel (geeft error) althans, ik kan het niet opslaan.
Bij 'versies' is slecht 1 versie zichtbaar.
log en tmp paden staan nog goed, daar is niets aan verandert.
Ik heb net een audit gedraaid via myjoomla (een externe partij waarmee ik de site beheer en die allerlei instellingen kan beoordelen en aangeeft wat wel en niet goed staat.
Onderwerp is gesloten.
Gemaakt door Kunena