Online bijeenkomsten - JUG/vrijmibo of anders

  • Hans van der Meer
  • Onderwerp Auteur
  • Admin
  • Admin
  • Hans is een [b][u]echte Joomla[/u][/b] liefhebber en helpt als moderator op JoomlaCommunity, als med
Meer
28 mrt 2020 00:03 #21023 door Hans van der Meer
Online bijeenkomsten - JUG/vrijmibo of anders werd gestart door Hans van der Meer
Er was al eerder over gesproken, internationaal, nationaal en lokaal. Het houden van een virtuele bijeenkomst. Het zou de (of een) toekomst kunnen zijn voor een JUG. Zo heeft JUG Maastricht een paar dagen geleden hun eerste online bijeenkomst gehouden omdat een normale bijeenkomst niet toegestaan is vanwege de COVID19-pandemie.

Maar je kant een virtuele bijeenkomst ook breder trekken. Zo hadden wij in regio Arnhem-Nijmegen het plan om een vrijmibo virtueel te gaan organiseren. Met zoveel Joomlers die nu ook thuiswerken is het misschien wel even lekker om gewoon even te kunnen babbelen met anderen over welk onderwerp dan ook.

Omdat dit voor mij nieuw is, een online bijeenkomst dus, hielden we het eerst wat klein in onze aankondiging. In de Facebook groep van JUG Arnhem-Nijmegen gaf ik twee dagen van te voren de aankondiging. Direct werden er al positieve reacties geplaatst. Dus toen was het vrijdagmiddag 16 uur en gingen we live!

Aangezien Zoom de laatste periode redelijk negatief in het nieuws was geweest qua privacy (beheerders kunnen veel monitoren en Zoom deelt alle mogelijke data van de deelnemers met Facebook) viel die af. Een alternatief werd gevonden in Jitsi die ook al eerder bij een internationale Joomla teamleden vergadering werd gebruikt met rond 100 actieve deelnemers.

Na een korte test in de ochtend met Ludo (bedankt!) leek alles perfect te werken. Dus daar ging ik voor 16uur live en deelde link in de FB-groep. Niet lang daarna druppelden de geïnteresseerden binnen en daarna ging het bij mij mis. Mijn laptop is alleen via WiFi verbonden met het internet aangezien er geen LAN-aansluiting op zit. En mijn router boven vond het allemaal maar spannend. Een videoconferentie met vier andere aanwezigen verstuurd wat data en tot drie maal toe ging ik even offline. Een snelle herstart hielp niet dus liep ik snel naar de woonkamer waar ik op een ander modem/router online kwam. Het ging weer even goed maar het haperde toch dus verhuisde ik naar de gang, naast de router. Toen was mijn verbinding in ieder geval voldoende.

Waar dit exact aan lag, geen idee. Ik koos een server via vc4all.nl/ en ging voor de BIT-server. Een (zakelijke?) hostingpartner. Was het mijn internetverbinding (100MBs abonnement)? Of is de server van BIT gelimiteerd? Mijn Ziggo modem/router heeft voor het eerst ooit tijdens gebruik voor problemen gezorgd bij een videoverbinding als het daar aan zou liggen.

We gaan deze test voortzetten, volgende week gaan we weer live en zorg ik dat ik de laptop van mijn vrouw kan gebruiken die wel een LAN-aansluiting heeft.

Joostock mede-organisator, Moderator Joomlacommunity
Mede-organisator JoomlaDagen
ex Team Leader van Official Joomla Social Media Team & ex JUG-organisator
Eigen site: www.hierbenikthuis.nl
Onderwerp is gesloten.
  • Rondeb
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • Joomla
Meer
28 mrt 2020 19:28 #21025 door Rondeb
Beantwoord door Rondeb in topic Online bijeenkomsten - JUG/vrijmibo of anders
Hoi Hans,

wat een top idee en zoals je zegt er is veel vraag na en helemaal in deze moeilijke periode dat we meer thuis zijn.

Zelf volg ik soms wel eens webinar is dat misschien niet een optie voor jouw/jullie in de toekomst? Zie dat het wel betaald is maar door donaties van leden dit misschien we; haalbaar!

Succes ermee.

Groeten Ron :)
Onderwerp is gesloten.
  • Fred
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • Uw professionele website die op elke computer, laptop, tablet en mobiele telefoon er mooi en modern
Meer
29 mrt 2020 04:41 #21026 door Fred
Beantwoord door Fred in topic Online bijeenkomsten - JUG/vrijmibo of anders
Hoi,
Je kan het ook dichter bij huis zoeken, namelijk middels het Joomla component "Online Virtual Classroom".
Is kosteloos!

zie: extensions.joomla.org/extension/communic...e-virtual-classroom/

Eigen site: www.ifred.nl maakt gratis jouw website/webshop, of wil je gratis hulp Contact mij dan.
JUG010 membe
Onderwerp is gesloten.
  • Arjan Booij
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • -
Meer
23 mei 2020 22:14 #21255 door Arjan Booij
Beantwoord door Arjan Booij in topic Online bijeenkomsten - JUG/vrijmibo of anders
Ik hoop dat de online JUG's blijven.
Ik zit in een regio die het niet heeft.
Recent online meegedaan met een jug en dat beviel me heel goed.
Veel kennis erbij gekregen.

#Joomla omdat het zo leuk is.
Onderwerp is gesloten.
  • Johan van der Velde
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • Organisator van JUG043 Maastricht.
Meer
31 mei 2020 07:35 #21310 door Johan van der Velde
Beantwoord door Johan van der Velde in topic Online bijeenkomsten - JUG/vrijmibo of anders
Wij als JUG043 Maastricht overwegen om de bijeenkomsten in de toekomst hybride te maken. Dat wil zeggen, fysiek en via Zoom, Skype of MS Teams. Zo kunnen mensen binnen Nederland deelnemen bij onze bijeenkomsten. Dit zal niet gelden voor workshops.
Onderwerp is gesloten.
  • Arjan Booij
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • -
Meer
31 mei 2020 09:21 #21311 door Arjan Booij
Beantwoord door Arjan Booij in topic Online bijeenkomsten - JUG/vrijmibo of anders

Wij als JUG043 Maastricht overwegen om de bijeenkomsten in de toekomst hybride te maken. Dat wil zeggen, fysiek en via Zoom, Skype of MS Teams. Zo kunnen mensen binnen Nederland deelnemen bij onze bijeenkomsten. Dit zal niet gelden voor workshops.


Dit is super.

#Joomla omdat het zo leuk is.
Onderwerp is gesloten.
  • Robert
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • Robert is Joomla!-ontwikkelaar bij Yolknet, een bedrijf dat klanten ontzorgt met een breed aanbod aa
Meer
01 jun 2020 08:17 #21314 door Robert
Beantwoord door Robert in topic Online bijeenkomsten - JUG/vrijmibo of anders
Hopelijk gaan meer JUG's dat overwegen. Ik ben niet altijd in de gelegenheid om half 8 aanwezig te zijn. En soms zijn bij de andere JUG's presentaties zie ik graag zou volgen.

Yolknet - all for web
Onderwerp is gesloten.
  • Fred
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • Uw professionele website die op elke computer, laptop, tablet en mobiele telefoon er mooi en modern
Meer
01 jun 2020 12:37 #21318 door Fred
Beantwoord door Fred in topic Online bijeenkomsten - JUG/vrijmibo of anders
Ik ben van mening dat het aanbieden van online JUG's gezien de huidige omstandigheden een prima alternatief is. Echter nu we weer in groepen, met uiteraard de gepaste afstand en hygiëne maatregelen, bij elkaar kunnen komen moet er snel gestopt worden met online JUG's. Als hiermee wordt doorgegaan dan bestaat er in no-time straks geen enkele JUG meer, wat waarom zou je dat doen. En wie is de JUG die dit gaat doen. Nee, dit is de dood voor de JUG's die juist een meerwaarde hebben in de meetings waar buiten de JUG agenda om ook het onderling en sociaal met elkaar afstemmen een zeer belangrijk aspect is. Hierbij zeg ik niet dat een JUG meeting online live streamen nooit meer gedaan moet worden. Maar per definitie offline en lokaal. Voor diegenen die niet op tijd (ca. 19:00 of 19:30 uur) aanwezig kunnen zijn, die kunnen gewoonweg ook een beetje later aanschuiven, dat is geen enkel probleem, iedereen is welkom of je nu te vroeg, op tijd of wat later aanshuift.

Eigen site: www.ifred.nl maakt gratis jouw website/webshop, of wil je gratis hulp Contact mij dan.
JUG010 membe
Onderwerp is gesloten.
  • Arjan Booij
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • -
Meer
01 jun 2020 12:53 #21319 door Arjan Booij
Beantwoord door Arjan Booij in topic Online bijeenkomsten - JUG/vrijmibo of anders
@Fred# Ik heb geen eens een JUG in mijn omgeving.
Ik kan er dus niet eens heen, dus ik zie graag de online mogelijkheid opgetuigd zien.
Ik kan anders nooit bij een JUG aanwezig zijn en dus informatie delen of leren van anderen.

De offline JUG's moeten zeker blijven voor de mensen die daar graag heen gaan.
Maar wat is er mis met een combi, offline voor mensen die er graag heen gaan ook voor de sociale contacten, en online voor de mensen die graag meekijken en luisteren.
Ik zie het probleem niet.
Ik zou het ook graag heen willen maar dit kan niet, of ik moet lang reizen en dat gaat mij dat net iets te ver.

#Joomla omdat het zo leuk is.
Onderwerp is gesloten.
  • Fred
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • Uw professionele website die op elke computer, laptop, tablet en mobiele telefoon er mooi en modern
Meer
01 jun 2020 13:31 #21320 door Fred
Beantwoord door Fred in topic Online bijeenkomsten - JUG/vrijmibo of anders
@Arjan,
Zoals ik al aangaf zou dit het einde betekenen van de JUG's. Stel dat dit gedaan gaat worden dan is er inhoudelijk gezien geen enkele reden om naar een JUG te gaan en blijven we allemaal thuis om de stream te bekijken. En wie neemt dan nog de moeite om een JUG (online of offline) te gaan organiseren. Ook organisatorisch en technisch gezien komt er best wat voor kijken om een JUG live te streamen en de JUG is niet meer dan een groepje Joomlers die op vrijwillige basis bij elkaar komen en vaak zijn er niet de middelen, spullenboel of geschikt netwerk om dit te doen. En wie gaat dit allemaal betalen.

Maar Arjan, jij kan toch zelf wel bij jou in de omgeving een JUG opzetten en organiseren of zelf een online JUG organiseren.

Nee, laat de JUG's maar offline, dat is veel beter voor de Joomlacommunity en dit houdt de Joomlacommunity levend, net zoals de Joomladagen. Er zijn voldoende commerciële (betaalde) mogelijkheden om online Joomla workshops, cursussen en dergelijke te volgen.

We kunnen m.i. wel nadenken over een maandelijks te organiseren landelijke online JUG met telkens een interessante agenda. Maar dan moet iedereen die live toegang krijgt wel meebetalen zodat de kosten om dit te organiseren netjes betaald kunnen worden.

Eigen site: www.ifred.nl maakt gratis jouw website/webshop, of wil je gratis hulp Contact mij dan.
JUG010 membe
Onderwerp is gesloten.
Gemaakt door Kunena