Online bijeenkomsten - JUG/vrijmibo of anders

  • Robert
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • Robert is Joomla!-ontwikkelaar bij Yolknet, een bedrijf dat klanten ontzorgt met een breed aanbod aa
Meer
02 jun 2020 07:05 #21323 door Robert
Beantwoord door Robert in topic Online bijeenkomsten - JUG/vrijmibo of anders
Voor beide kanten is wat te zeggen. Ik begrijp je argumenten Fred, maar je kunt ook andersom bekijken: door het ook online te houden (en misschien achteraf als video online zetten ipv live) geef je mensen als Arjan de kans meer over Joomla te leren dan alleen workshops tutorials. En zoals ik ook aangaf, er zijn soms presentaties waar ik graag bij zou zijn maar daarvoor niet 2 uur (enkele reis) in de auto wil zitten.
Joomla verliest gebruikers en dit zou een manier kunnen zijn om mensen te enthousiasmeren.
Mijn idee was overigens niet om een gelikte video per JUG te maken, o.a. vanwege de kosten zoals je noemt. Ik dacht aan een webcam/laptopcamera die op het projectiescherm is gericht en dat je op die manier mee kunt kijken. Het moet zeker geen vervanging worden van offline JUG's.
Of misschien kan een screenrecorder als Captura ingezet worden, gekoppeld aan Jitsi. Dan kun je van camera naar scherm wisselen.

Yolknet - all for web
Onderwerp is gesloten.
  • Fred
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • Uw professionele website die op elke computer, laptop, tablet en mobiele telefoon er mooi en modern
Meer
02 jun 2020 07:54 #21324 door Fred
Beantwoord door Fred in topic Online bijeenkomsten - JUG/vrijmibo of anders
Ja het klopt dat er voor beide kanten wat voor te zeggen is. Vandaar ik aangaf de JUG's gewoon offline te houden en 1 centrale JUG online te houden, dan komt iedereen aan zijn/haar trekken. Dit kan vanuit huis en ook sprekers kunnen vanuit huis hun presentatie geven. Zelf ben ik deelnemer aan de JUG010 en vanuit de locatie waar we zitten is een online verbinding helemaal niet mogelijk vanwege de beperkte bandbreedte die ook nog eens gedeeld moet worden met de daar aanwezige Joomlers en ander restaurant gasten. Ik kom ook wel eens bij JUG Utrecht, JUG Breda, JUG Leiden en als ik het zo inschat zijn dat allemaal zaaltjes waar wifi met een beperkte bandbreedte is. De JUG opnemen en op youtube zetten kon en kan en natuurlijk altijd al en is ook wel al gedaan.

Eigen site: www.ifred.nl maakt gratis jouw website/webshop, of wil je gratis hulp Contact mij dan.
JUG010 membe
Onderwerp is gesloten.
  • Wouter Turkenburg
  • Gebruiker
  • Gebruiker
Meer
06 jun 2020 17:15 #21360 door Wouter Turkenburg
Beantwoord door Wouter Turkenburg in topic Online bijeenkomsten - JUG/vrijmibo of anders
Medeorganisator Peter-Paul van de JUG071 in Leiden heeft een kort vragenrondje langs onze vaste leden gehouden. Zij zaten niet te springen om een online-JUG071 omdat zij al de hele dag zitten te 'zoomen' en 'teamen'. Dus hebben we nu maar even via onze JUG071 website een mini-forum opgezet voor onze ergste, lopende problemen (een soort Dr Joomla en Zuster Zachte Prik online ;). Het werkt overigens prima: dank aan Wim Karreman1

Na de zomer gaan we hoe dan ook verder met live JUG071s.

Maar...wat mij verbaast is dat er niet massaal vanuit de Joomla wereld is gedoken op het huidige 'totale online' leven. Waar blijven de Joomla-alternatieven op Zoom, Teams en al die andere commerciële zooi? Zelf heb ik een kleine 'lecturer'-aanstelling bij de Universiteit Leiden. Als ik zie wat daar geworsteld wordt met het geven van online colleges (voor nu en voor altijd..) en welke budgetten er zijn: waarom is er geen antwoord vanuit de Joomla community? Op een paar al bestaande, ietwat opgepoetste extensies na? Heb het gevoel dat hier een enorme slag wordt gemist.... Of heb ik wat gemist?
Onderwerp is gesloten.
  • Robert
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • Robert is Joomla!-ontwikkelaar bij Yolknet, een bedrijf dat klanten ontzorgt met een breed aanbod aa
Meer
08 jun 2020 07:44 #21380 door Robert
Beantwoord door Robert in topic Online bijeenkomsten - JUG/vrijmibo of anders
"Zij zaten niet te springen om een online-JUG071 omdat zij al de hele dag zitten te 'zoomen' en 'teamen'." Daarom ook mijn idee om het allebei te doen. Er zijn elke maand interessante onderwerpen bij de verschillende JUG's, maar je kunt niet overal bij zijn. Dan kan het handig zijn als je een paar dagen later alsnog een presentatie of discussie terug kan kijken.

Ik heb wat codes van Jitsi gezien en het ziet er niet uit als iets waarvan je een extensie maakt in een paar weken. Wat het denk ik lastig maakt is de vele koppelingen die je moet maken, zoals Google Calendar en Outlook (om afspraken in te plannen), Youtube en Vimeo (voor live-stream), Dropbox en Drive (opslag van je video's), Google Analytics en Piwik (analyse van het gebruik)
Dat moet je bijhouden. En dan heb je nog de AVG-wetgeving in combinatie met die koppelingen.
Een eigen video-extensie is geen optie omdat een gesprek met 4 mensen een behoorlijke rekenkracht van een server vraagt. Een gewoon hostingpakket kan dit niet aan.
(Ik heb twee servers met alleen Jitsi en verder geen webdiensten. Een apart hostingpakket met een video-extensie gaat het niet redden.)

Yolknet - all for web
Onderwerp is gesloten.
  • Hans van der Meer
  • Onderwerp Auteur
  • Admin
  • Admin
  • Hans is een [b][u]echte Joomla[/u][/b] liefhebber en helpt als moderator op JoomlaCommunity, als med
Meer
08 jun 2020 07:54 #21381 door Hans van der Meer
Beantwoord door Hans van der Meer in topic Online bijeenkomsten - JUG/vrijmibo of anders

Waar blijven de Joomla-alternatieven op Zoom, Teams en al die andere commerciële zooi?

Vind ik zelf een beetje typische opmerking. Zoom en Teams zijn video en/of samenwerkinggereedschappen. Joomla is in eerste instantie een CMS en niet standaard uitgerust met die functionaliteit.

Joostock mede-organisator, Moderator Joomlacommunity
Mede-organisator JoomlaDagen
ex Team Leader van Official Joomla Social Media Team & ex JUG-organisator
Eigen site: www.hierbenikthuis.nl
Onderwerp is gesloten.
  • Robert
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • Robert is Joomla!-ontwikkelaar bij Yolknet, een bedrijf dat klanten ontzorgt met een breed aanbod aa
Meer
08 jun 2020 08:04 #21382 door Robert
Beantwoord door Robert in topic Online bijeenkomsten - JUG/vrijmibo of anders
Zo had ik het nog niet gelezen Hans. Ik dacht dat Wouter het had over video-extensies. Dit vind ik ook niet binnen de Joomla-scope horen.

Yolknet - all for web
Onderwerp is gesloten.
  • Fred
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • Uw professionele website die op elke computer, laptop, tablet en mobiele telefoon er mooi en modern
Meer
08 jun 2020 09:31 #21383 door Fred
Beantwoord door Fred in topic Online bijeenkomsten - JUG/vrijmibo of anders
@all,
Ik lees uit Wouter zijn verhaal niet dat hij verwacht dat in het Joomla CMS als integraal onderdeel hiervan een dergelijke video-conferentie achtig iets wordt gebouwd maar dat hij doelt op een niet commercieel 3th-part Joomla video-conferentie extensie. En ik kan hem hierin helemaal ondersteunen. Hierboven heb ik al aangegeven dat iets dergelijks voor Joomla al bestaat (component "Online Virtual Classroom" (deze is kosteloos!) of zie: extensions.joomla.org/extension/communic...e-virtual-classroom/ voor nog meer van dergelijke opties). Ik heb er een aantal geprobeerd maar op dit vlak kan er inderdaad nog wel het e.e.a. verbeteren, hier ligt zeker een uitdaging voor ontwikkelaars. Maar als Wouter deze laatste paar reacties leest kan hij wellicht zelf even aangeven wat precies hij bedoelt, dan is dat iig duidelijk. Ik kan Wouter iig helemaal volgen en sta hem bij met zijn opmerking over de "commerciële zooi", ook ik raad het gebruik hiervan (net zoals: alles van Google, Whatsapp, Facebook, ed.) een ieder af.

Eigen site: www.ifred.nl maakt gratis jouw website/webshop, of wil je gratis hulp Contact mij dan.
JUG010 membe
Onderwerp is gesloten.
  • Wouter Turkenburg
  • Gebruiker
  • Gebruiker
Meer
08 jun 2020 09:43 #21384 door Wouter Turkenburg
Beantwoord door Wouter Turkenburg in topic Online bijeenkomsten - JUG/vrijmibo of anders
Hoop niet dat ik met mijn 'waar blijven..' opmerking te scherp uit de hoek ben gekomen.

Toch nog wat Joomla alternatieven gevonden in de JED (zoek je op 'video conferencing' dan vind je niets; zoek je op 'video', dan wel...).

BrianCert ziet eruit als Zoom en lijkt te integreren zijn in een Joomla website.
Piensocial is een webinar, te integreren in Joomla. Flink prijskaartje, zoals altijd.

WizIq lijkt nog het meest (mede ook op) op Joomla te zijn gericht.
www.wiziq.com/tutorial/818702-the-wiziq-...classroom-for-joomla
Moet het nog allemaal eens goed gaan bekijken en eens zien hoe deze extensies zich ontwikkelen.

Het zat er al aan te komen maar nu is het onvermijdelijk: onderwijs is vanaf nu 'hybride': een mix van live en online. Joomla zou hierin een rol van betekenis kunnen spelen voor docenten als een goede extensie eenvoudig in een persoonlijke Joomla site is te integreren. En als er geld mee te verdienen kan, dan al helemaal.

Onderwerp is gesloten.
  • Wouter Turkenburg
  • Gebruiker
  • Gebruiker
Meer
08 jun 2020 09:48 #21385 door Wouter Turkenburg
Beantwoord door Wouter Turkenburg in topic Online bijeenkomsten - JUG/vrijmibo of anders
Fred, je was met net een stapje voor. En ik zie nog meer reacties. BrianCert lijkt me wel wat en ook WizzIq waarin in verder ga neuzen.
Geen idee hoeveel veiliger dan Zoom of Google of Microsoft ze zijn. Komen we nog wel achter.
Onderwerp is gesloten.
  • Fred
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • Uw professionele website die op elke computer, laptop, tablet en mobiele telefoon er mooi en modern
Meer
08 jun 2020 09:53 #21386 door Fred
Beantwoord door Fred in topic Online bijeenkomsten - JUG/vrijmibo of anders
@Wouter,
Dat gaat je zeker lukken. Nu is in ieder geval duidelijk wat je bedoelde. Succes.

Eigen site: www.ifred.nl maakt gratis jouw website/webshop, of wil je gratis hulp Contact mij dan.
JUG010 membe
Onderwerp is gesloten.
Gemaakt door Kunena