Hoe upgraden naar Joomla 4 *

  • Gijs47
  • Onderwerp Auteur
  • Gebruiker
  • Gebruiker
Meer
28 aug 2021 09:39 #23067 door Gijs47
Hoe upgraden naar Joomla 4 * werd gestart door Gijs47
Goedemorgen,

Ik begrijp uit het geaccepteerde antwoord dat je kan blijven updaten zolang het de 3.10.x versie betreft. Een update naar versie 4 kan met zoveel rode elementen op de website of het is een gok of het al dan niet compatable is. Bij mij wordt ook aangegeven dat de gebruikte template mogelijk niet compatible is. Maar hoe kan ik dat controleren anders dan het gewoon maar te proberen. ik heb onvoldoende kennis van Joomla vs 4 om naar de template te kunnen kijken.
De template-bouwer is inmiddels gestopt met zijn bedrijf.

Ik maak bij iedere update van mijn site mbv Akeeba een backup, maar ik heb nog nooit een restore uitgeprobeerd en weet ook niet of dat erg ingewikkeld is.

Mijn hostingprovider biedt voor € 18 per jaar een backup aan. Dat kan ik natuurlijk ook doen.

Wie kan mij adviseren in dezen ?

Groet
Gijs



Groet,

Gijs
Onderwerp is gesloten.
  • Hans van der Meer
  • Admin
  • Admin
  • Hans is een [b][u]echte Joomla[/u][/b] liefhebber en helpt als moderator op JoomlaCommunity, als med
Meer
28 aug 2021 14:45 #23069 door Hans van der Meer
Beantwoord door Hans van der Meer in topic Hoe upgraden naar Joomla 4 *
Hoi @Gijs47# , ik heb je bericht even afgesplitst odat we graag zien dat iedereen voor zijn/haar eigen vragen een eigen topimaakt.
Een paar antwoorden:

Een backup van Akeeba kan je makkelijk lokaal testen of deze werkt. Je kan een lokale server installeren en dat hierin uitvoeren. Een lokale server kan je bijvoorbeeld met MAMP of XAMPP (er zijn er nog meer) regelen

Het upgraden naar Joomla 4 kan eigenlijk ook wel als een mini migratie gezien worden als er veel extensies zijn die niet compatibel zijn. Het is niet een update, dat is bv van 3.9.27 naar 3.9.28. Je gaat nu van Joomla 3.x naar 4.x.

Als je een lokale server hebt kan je de backup van je website daar in terugzetten. De template is het makkelijkst, je hebt al een nieuwe nodig dus kijk alvast naar iets wat je wil gebruiken. Cassiopeia zit standaard bij Joomla 4 en is volledig toegankelijk gemaakt. Je kan lokaal altijd kijken of deze template voor jou bruikbaar is.

Daarna is het altijd zorgen dat alle extensies van de laatste versie zijn. De extensies die niet compatibel zijn moet je verwijderen en voor een alternatief zorgen. Als de checker aangeeft dat alles okay is kan je de upgrade uitvoeren. Mislukt die, kan je gewoon je backup opnieuw terugzetten en werken aan een oplossing.

Joostock mede-organisator, Moderator Joomlacommunity
Mede-organisator JoomlaDagen
ex Team Leader van Official Joomla Social Media Team & ex JUG-organisator
Eigen site: www.hierbenikthuis.nl
Onderwerp is gesloten.
  • Gijs47
  • Onderwerp Auteur
  • Gebruiker
  • Gebruiker
Meer
28 aug 2021 18:56 #23072 door Gijs47
Beantwoord door Gijs47 in topic Hoe upgraden naar Joomla 4 *
Hoi @Hans,

Dank voor je antwoord en je tips. Ik denk dat ik inderdaad maar eens lokaal ga testen met mijn Akeeba back-up.

Ik vermoed uit je antwoord dat ik mijn huidige template wel kan vergeten: 'De template is het makkelijkst, je hebt al een nieuwe nodig'

Ik wil best wel eens kijken naar Cassiopeia, is daar ook een demo filmpje van te zien ergens ?

Ik heb even tijd want ik begrijp dat 3.10.x voorlopig 2 jaar wordt ondersteund toch ?

groet,
Gijs





Groet,

Gijs
Onderwerp is gesloten.
  • Gast
  • Gebruiker
  • Gebruiker
Meer
29 aug 2021 14:57 #23076 door Gast
Beantwoord door Gast in topic Hoe upgraden naar Joomla 4 *
Versie 3.10 wordt in ieder geval nog 2 jaar ondersteund. Ik zou voorlopig nog wachten met de stap naar 4.0, aangezien veel extensies nog niet klaar zijn voor versie 4.0. Je hebt dus alle tijd.
Onderwerp is gesloten.
  • Hans van der Meer
  • Admin
  • Admin
  • Hans is een [b][u]echte Joomla[/u][/b] liefhebber en helpt als moderator op JoomlaCommunity, als med
Meer
30 aug 2021 09:25 #23079 door Hans van der Meer
Beantwoord door Hans van der Meer in topic Hoe upgraden naar Joomla 4 *
Ik weet niet of er videos ove Casseipeia te vinden zijn. Ik zag snel wel dat Joomla gebruikersgroep Chicago op Vimeo een film heeft geplaatst over een website maken: vimeo.com/512211310

En inderdaad, Joomla 3.10 wordt nog 2 jaar ondersteund dus haast hoeft er niet te zijn. Prima tijd om lokaal wat zaken te testen/uit te proberen.

Joostock mede-organisator, Moderator Joomlacommunity
Mede-organisator JoomlaDagen
ex Team Leader van Official Joomla Social Media Team & ex JUG-organisator
Eigen site: www.hierbenikthuis.nl
Onderwerp is gesloten.
  • Gijs47
  • Onderwerp Auteur
  • Gebruiker
  • Gebruiker
Meer
04 sep 2021 14:08 #23110 door Gijs47
Beantwoord door Gijs47 in topic Hoe upgraden naar Joomla 4 *
Even nog een vraagje. Ik wil zoals Hans aan heeft gegeven de backup van Akeeba in een lokaal te bouwen server met XAMPP testen. Moet ik bij het configureren van XAMPP de naam van de database, wachtwoorden etc gebruiken van mijn website, dus zoals die ook in de Akeeba backup staan ?

groet
Gijs

Groet,

Gijs
Onderwerp is gesloten.
  • margriet
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • jksdfjsdlkfjsdklfs
Meer
05 sep 2021 05:45 #23111 door margriet
Beantwoord door margriet in topic Hoe upgraden naar Joomla 4 *
In Xampp hoef je niks in te stellen. Bij het restoren van je site met kickstart.php kan je zelf de gebruikersnaam etc invullen. Bij een standaard Xampp installatie is het:
Server: localhost
Gebruikersnaam: root
Wachtwoord: dit kan je leeg laten
Databasenaam: deze kan je zelf bepalen
Onderwerp is gesloten.
Gemaakt door Kunena