server

  • Ingrid
  • Onderwerp Auteur
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • Beginner
Meer
08 nov 2023 13:38 #25721 door Ingrid
server werd gestart door Ingrid
Zijn er mensen die in België Joomla gebruiken? mag ik vragen welke hosting jullie gebruiken en of deze up to date is?
Mijn hostingprovider weigert te updaten naar de minimale vereisten voor Joomla 5. Er zouden websites in de problemen kunnen komen. Hij wilde ook de extensie van Joomla niet upgraden waardoor ik Joomla 4 via ftp heb geupload. Hoe lang wordt Joomla 4 nog ondersteund?
Alvast bedankt :)
Discussie gesloten.
  • Ingrid
  • Onderwerp Auteur
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • Beginner
Meer
08 nov 2023 14:18 #25722 door Ingrid
Beantwoord door Ingrid in topic server
Ik krijg juist bericht van de hosting, toch kan ik niet updaten :(


ik zie dat de volgende vereiste minimaal zijn op de server:

- PHP8.1 (is aanwezig en in gebruik op de applicatie, 8.2 kan er eventueel gewoon bij gezet worden en gekozen worden)

- MySQL 8.0 (MySQL 10.3 is aanwezig, die zou naar de meest recente 10.6 versie geupdate kunnen worden)

- Apache 2.4 (is aanwezig en up-to-date)

De server en services zijn daarmee voldoende up-to-date om de nieuwe Joomla versie aan te kunnen.

Geeft de update een foutmelding waarop het mis zou lopen?
Discussie gesloten.
  • Youll
  • Gebruiker
  • Gebruiker
Meer
08 nov 2023 15:33 #25724 door Youll
Beantwoord door Youll in topic server

waardoor ik Joomla 4 via ftp heb geupload

Dat kan nooit. Je moet altijd upgraden via de update component.
Discussie gesloten.
  • Ingrid
  • Onderwerp Auteur
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • Beginner
Meer
08 nov 2023 17:20 #25725 door Ingrid
Beantwoord door Ingrid in topic server
Youll, ik heb een helixtemplate geïnstalleerd via ftp, daarna ben ik gaan werken aan de website, dus zonder een applicatie op de server. Wel heb ik ik Joomla account natuurlijk.
Ik denk dat ik de update maar even uitstel, lees hier en daar dat sommigen extensions het niet meer doen na de upgrade
Discussie gesloten.
  • Hans van der Meer
  • Admin
  • Admin
  • Hans is een [b][u]echte Joomla[/u][/b] liefhebber en helpt als moderator op JoomlaCommunity, als med
Meer
08 nov 2023 19:57 #25726 door Hans van der Meer
Beantwoord door Hans van der Meer in topic server
Als ik je berichten zo lees kan je met Joomla werken maar is de techniek wat lastiger.
Een template zou je kunnen installeren via FTP, denk ik. Dan zou je het archiefbestand moeten uitpakken en die betreffende map op de juiste locatie op de server uploaden.

Dit is voor ons onduidelijk, neem me het even niet kwalijk maar ik probeer het even zo simpel mogelijk uit te leggen

Hij wilde ook de extensie van Joomla niet upgraden waardoor ik Joomla 4 via ftp heb geupload.

Voor ons is Joomla geen extensie, Joomla is het CMS waarmee we werken. En het CMS Joomla is niet via FTP te updaten, dat moet altijd via de Joomla update in de beheerzijde.
Bedoel je met de Helix-template de "extensie", dat is dus zoals gezegd een template.
Onder een extensie verstaan wij een extern gemaakte functionaliteit die je in Joomla installeert. Je kan hierbij denken aan een agenda-extensie, een form-extensie, een nieuwsbrief-extensie etcetera.

Joostock mede-organisator, Moderator Joomlacommunity
Mede-organisator JoomlaDagen
ex Team Leader van Official Joomla Social Media Team & ex JUG-organisator
Eigen site: www.hierbenikthuis.nl
Discussie gesloten.
  • Ingrid
  • Onderwerp Auteur
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • Beginner
Meer
09 nov 2023 11:32 #25728 door Ingrid
Beantwoord door Ingrid in topic server
De hosting bied aplicaties aan zoals joomla en wordpress.
Deze zijn niet up to date. Ik heb de helix template in de server gezet en deze werkt, kan ook verder aan de website bouwen, niets mis mee. ook updaten naar Joomla 4.4 geen probleem. Nu update naar Joomla 5 lukt niet.
Bijlagen:
Discussie gesloten.
  • Youll
  • Gebruiker
  • Gebruiker
Meer
09 nov 2023 12:10 #25729 door Youll
Beantwoord door Youll in topic server
Installeren via je controlepaneel is meestal geen goede optie. Daar zijn al meer problemen mee bekend. Maar wat staat er precies bij Systeem - Systeeminformatie?
Weet niet waar je hoster mee bezig is:

- MySQL 8.0 (MySQL 10.3 is aanwezig, die zou naar de meest recente 10.6 versie geupdate kunnen worden)

De hoogste MySQL versie is nu 8.2, dus snap niet waar ze die 10.3 vandaan halen. Denk dat ze MariaDB bedoelen.
Discussie gesloten.
  • Rondeb
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • Joomla
Meer
09 nov 2023 14:06 #25730 door Rondeb
Beantwoord door Rondeb in topic server
Hoi,

Joomla 4 wordt nog ondersteund met bugfix updates tot oktober 2024 en daarna komen er alleen nog veiligheidsupdates tot oktober 2025 developer.joomla.org/roadmap.html#R44

Je zegt

Hij wilde ook de extensie van Joomla niet upgraden waardoor ik Joomla 4 via ftp heb geupload

Wie is hij? Je hosting? Als jij je hosting betaald ook voor onderhoud en update van de Joomla versie en zijn extensies dan moeten hun dit ook oplossen.

Groeten Ron
Discussie gesloten.
  • Ingrid
  • Onderwerp Auteur
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • Beginner
Meer
09 nov 2023 18:33 #25731 door Ingrid
Beantwoord door Ingrid in topic server
Hij heeft alles nagekeken, de server voldoet aan alle vereisten. hij vraagt login gegevens om te testen
Discussie gesloten.
  • Ingrid
  • Onderwerp Auteur
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • Beginner
Meer
18 nov 2023 09:25 #25789 door Ingrid
Beantwoord door Ingrid in topic server
Opgelost. De MariaDB versie nog niet toereikend.
Discussie gesloten.
Gemaakt door Kunena