Hier kan je vragen over het installeren van Joomla! plaatsen!

Overstappen naar de nieuwste Joomla-versie – hoe begin ik?

• Marco van Tol
  • Onderwerp Auteur
  • Gebruiker
  • Gebruiker
Meer
23 okt 2025 15:25 #26483 door Marco van Tol
Overstappen naar de nieuwste Joomla-versie – hoe begin ik?Hallo allemaal,Ook ik moet mijn website overzetten naar de nieuwste versie van Joomla. Al jarenlang host ik een Joomla-site via Protagonist, waarbij ik gebruikmaak van Plesk.Helaas heb ik de update te lang uitgesteld. Nu krijg ik een foutmelding wanneer ik mijn website probeer te openen, en hetzelfde gebeurt als ik naar het inlogscherm van de administrator ga.Gelukkig heb ik alle inhoud (teksten en foto’s) veilig gedownload. Daarom wil ik mijn oude website volledig verwijderen en op hetzelfde domein een nieuwe, schone Joomla-installatie plaatsen.Mijn vragen zijn:
  • Is het voldoende om alleen de httpdocs-map te verwijderen?
  • Moet ik de oude database bewaren, ook al ga ik helemaal opnieuw beginnen?
  • Hoe start ik daarna de installatie van Joomla weer op?
Ik heb al even op het forum gezocht, maar ben hier nieuw en het kan zijn dat ik een bestaand antwoord heb gemist. Excuses daarvoor! Als dit onderwerp al eens is besproken, zou iemand mij dan het juiste linkje kunnen sturen?Alvast bedankt voor jullie hulp!Vriendelijke groet,

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Hans Kuijpers
  • Admin
  • Admin
  • Happy Frontend Developer
Meer
23 okt 2025 22:25 #26484 door Hans Kuijpers
Beantwoord door Hans Kuijpers in topic Overstappen naar de nieuwste Joomla-versie – hoe begin ik?
> Daarom wil ik mijn oude website volledig verwijderen en op hetzelfde domein een nieuwe, schone Joomla-installatie plaatsen

Met andere woorden... de inhoud van de map waarin de huidige Joomla website zit kan geheel geleegd worden. 

> Gelukkig heb ik alle inhoud (teksten en foto’s) veilig gedownload. 

Top.. want het is ook wijs om een nieuwe database aan te maken en de oude te verwijderen. Je kunt wel met de oude database aan de slag gaan, maar als je echt opnieuw wil beginnen zou ik je willen adviseren om ook een nieuwe datbase aan te maken

> Hoe start ik daarna de installatie van Joomla weer op?
  • Download Joomla via Joomla.org
  • Pak het zip-bestand uit op je computer
  • Upload alle bestanden naar de server... in jouw geval naar je lege httpdocs-map
  • Ga naar de website en als het goed is start het installatie proces
  • Omdat je een nieuwe Database aangemaakt hebt, heb je ook nieuwe inloggegevens van de Database. Gebruik die. 
  • Doorloop de stappen van de installatie en zo nodig ook de installatie van extra taalbestand Nederlands
Na installatie kun je aan de slag met de inrichting van je website. En wijzigen van template. Begin vooralsnog met Cassiopeia... zo gek is die niet. En doe dat dan direct goed en maak een child template aan via Systeem > Templates > Website Templates > Cassiopeia gegevens en bestanden > Onderliggende Template aanmaken. Vaak wordt de term "Child" gebruikt voor de onderliggende template. Daarna stel je deze nieuwe template via _Website Templatestijlen_ in als default template. 

Mocht je tijd en zin hebben... neem een keer deel aan een Joomla Gebruikersgroep. Daar kun je terecht met je vragen en krijg je nog meer antwoorden. Bijeenkomsten zijn er fysiek als online  www.joomlacommunity.nl/agenda

• Marco van Tol
  • Onderwerp Auteur
  • Gebruiker
  • Gebruiker
Meer
23 okt 2025 23:54 - 24 okt 2025 17:23 #26485 door Marco van Tol
Beantwoord door Marco van Tol in topic Overstappen naar de nieuwste Joomla-versie – hoe begin ik?
Hallo Hans,
Dank je wel voor je reactie op mijn vraag,
Ik heb direct maar de stoute schoenen aangetrokken en met Plesk de httpdocs-map leeggemaakt en de op mijn computer gedownloade en uitgepakte versie van Joomla 6.0.0 m.b.v. Plesk geupload in httpdocs-map.

Joomla 6.0 is geinstalleerd en ik ga haar verder "optuigen"

Hartelijke groet
Marco

Laatst bewerkt 24 okt 2025 17:23 door Marco van Tol. Reden: aangepast

Gemaakt door Kunena