Fatal Error The server returned a "500 - Whoops, looks like something went wrong."

  • niko63
  • Onderwerp Auteur
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • vv
Meer
21 jun 2022 07:35 #24288 door niko63
Beste mensen,

Terwijl ik bezig was een probleem op te lossen met Phoca Gallery kreeg ik een rood scherm met de mededeling Fatal Error: The server returned a "500 - Whoops, looks like something went wrong."
Ik ben bezig een site opnieuw op te bouwen met J4 in Xampp met het Cassiopeia template. Er wordt een oplossing aangegeven maar daar kom ik niet uit. Overigens geldt de error zowel voor de voorkant als de achterkant van de site.
A;vast bedankt voor jullie hulp.

Niko
Discussie gesloten.
  • Leen
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • hobbie
Meer
21 jun 2022 09:01 #24292 door Leen
Hallo Niko,
ben je met een schone joomla 4.xxx begonnen of probeer je een joomla3.xx te upgraden
want er zijn wel verschillen in de phoca gallery downloads dus heb je wel de juiste versie voor installeren gekozen?

lvda
Bijlagen:
Discussie gesloten.
  • niko63
  • Onderwerp Auteur
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • vv
Meer
21 jun 2022 14:02 #24298 door niko63
Hallo Leen,

Hartelijk dank voor je antwoord.

Ik ben niet aan het upgraden maar maak een nieuwe website in de laatste versie van J4. En de versie van Phoca Gallery is 4.5.0. En overigens: het probleem deed zich voor nadat ik de veranderingen heb aangebracht maar hoeft niet per se daarmee te maken te hebben (lijkt me).

In de probleemoplossing die je bij de error te zien krijgt lees ik dit:
If your Administrator interface is not working you need to edit the configuration.php file in the root of your site. First set permissions to to make the file writable (666). Then set $debug to true and $error_reporting to 'maximum'.

With the changes made reload the page that was causing the error.

De config.php file kan ik vinden, maar hoe ik de "permissions" kan vinden weet ik al niet. Wat daarna komt kan ik vinden, maar de vraag is of ik daarna weet hoe de pagina die de error heeft veroorzaakt kan reloaden. Maar als dit allemaal lukt heb ik misschien een begin gemaakt met de oplossing. Maar daar heb ik dus wel wat meer kennis bij nodig.

Met vriendelijke groet,

Niko
Discussie gesloten.
  • Leen
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • hobbie
Meer
21 jun 2022 14:24 #24299 door Leen
oke even voor de duidelijkheid weet je nog wat je had veranderd voor het probleem opkwam?
en kan je wel nog in het administrator gedeelte komen ?.
zo ja dan kan je Error Reporting aan zetten administrator>>Global Configuration>tabblad server
en daar dan bij Error Reporting op maximum zetten.
of heb je soms bij Phoca Gallery Options iets veranderd aan de
Thumbnail Generation Settings onderaan bij Security Settings ?





lvda
Bijlagen:
Discussie gesloten.
  • niko63
  • Onderwerp Auteur
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • vv
Meer
21 jun 2022 14:49 #24300 door niko63
Allereerst: ook de back end is onbereikbaar.
Ik heb in het controle panel van Xampp bij Apache op config geklikt en toen naar gd gezocht. Bij ;extension=gd de ; weggehaald. Het gekke is dat als ik nu zoek naar extension=gd ik dat niet meer kan vinden maar wel extension=fileinformation=gd
Ik heb gisterochtend ook iets veranderd bij de opties van Phoca. Ik kan de tekst niet meer terugvinden maar er stond iets als thumbnail creation en die stond op NO. Daar heb ik maar YES van gemaakt. Dat leverde verder geen oplossing op van het Phocaprobleem maar heeft ook niet direct geleid tot de error, want dat gebeurde pas uren later.
Hopelijk heb je nu wat meer informatie.

Hartelijke groet,

Niko
Discussie gesloten.
  • Leen
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • hobbie
Meer
21 jun 2022 15:30 #24301 door Leen
dus bij controle panel van Xampp bij Apache op de config knop geklikt en toen bij PHP php.ini
gezocht dan zou hij als mijn plaatje moeten staan.
En je weet zeker dat xampp wel goed opstart geen fout meldingen

lvda
Bijlagen:
Discussie gesloten.
  • niko63
  • Onderwerp Auteur
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • vv
Meer
21 jun 2022 16:31 #24303 door niko63
Ik heb beide vergeleken. Door het kennelijk verkeerd weghalen van de ; zijn extension=fileinfo en extension=gd aan elkaar geplakt. Ik heb dat nu gecorrigeerd en Xampp opnieuw opgestart. Dus dat staat nu goed en dan zou Phoca Gallery dus goed moeten werken. Maar het probleem van de error is nog niet opgelost. Ik heb nog steeds een rood scherm met een error melding. Wat nu te doen?
Discussie gesloten.
  • niko63
  • Onderwerp Auteur
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • vv
Meer
21 jun 2022 16:53 #24304 door niko63
Wat ik nog vergeten was te vermelden: Xampp start goed op, ik krijg daar geen enkele foutmelding.
Discussie gesloten.
  • Leen
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • hobbie
Meer
21 jun 2022 18:03 #24305 door Leen
vreemd maar als je nog steeds niet in administrator gedeelte kan komen dan
kan je nog proberen om je configuration.php te bekijken en of aanpassen
zoals bv mijn bijlage
maar dan wel eerst xampp stoppen. en "permissions" wijzigen is dus bv met rechtmuisklik
op configuration.php klikken en dan eigenschappen klik en daar alleen lezen uitvinken
als dat aan zou staan.
en anders als je nog niet echt heel veel heb gemaakt in de joomla site
is soms ook gemakkelijker om dan geheel opnieuw beginnen

lvda
Bijlagen:
Discussie gesloten.
  • Youll
  • Gebruiker
  • Gebruiker
Meer
22 jun 2022 06:42 #24306 door Youll
Aanpassen bestandsrechten (permissions) is niet nodig bij Xampp.
Discussie gesloten.
Gemaakt door Kunena