CSS-vraag: hoe hef ik "img {width: 100%;}" op?

  • Wim
  • Onderwerp Auteur
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • Onder de merknaam interlijn.nl lever ik 'praktisch webdesign': goedwerkende sites op basis van een t
Meer
09 nov 2020 09:51 #22034 door Wim
In de CSS van een gebruikt template staan alle img's in beginsel op 100%. Dat wil ik niet altijd. Als ik beeld naast tekst zet en links of recht uitlijn, krijgt het de breedte die ik via JCE opgeef. Maar een beeld onder of boven tekst wordt dan toch altijd weer 100% van de beschikbare ruimte.
Die 100%-bepaling van het template wil ik opheffen in custom-css. Dat lukt niet met bijvoorbeeld width:none of auto. Hoe lukt dat wel?

Interlijn.nl, praktisch webdesign.
Discussie gesloten.
  • Maurice Molenaar
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • -
Meer
09 nov 2020 19:33 #22046 door Maurice Molenaar
Beantwoord door Maurice Molenaar in topic CSS-vraag: hoe hef ik "img {width: 100%;}" op?
Hoi Wim,

Twee vragen:
Heb je, na het aanbrengen van jouw custom CSS, in je browser console gecheckt of die CSS wel wordt toegepast?
En: welk eindresultaat wil je precies bereiken voor de afbeelding boven een artikel?

Maurice
Discussie gesloten.
  • Wim
  • Onderwerp Auteur
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • Onder de merknaam interlijn.nl lever ik 'praktisch webdesign': goedwerkende sites op basis van een t
Meer
09 nov 2020 20:50 #22047 door Wim
Beantwoord door Wim in topic CSS-vraag: hoe hef ik "img {width: 100%;}" op?
Hi Maurice, ja custom.css werkt.
Wat ik wil bereiken is dat een afbeelding die onder of boven tekst staat (dus op een vrije regel) niet automatisch op volle breedte wordt vertoond. Daarom wil ik weten hoe ik de templatebepaling width:100% teniet kan doen. Die regel uit het template slopen kan natuurlijk ook, maar dat is dirty en niet duurzaam.
Ik maakte de site voor iemand anders, pro deo, dus ik zal de inhoud niet steeds zelf kunnen sturen.

Interlijn.nl, praktisch webdesign.
Discussie gesloten.
  • Rondeb
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • Joomla
Meer
09 nov 2020 21:43 #22048 door Rondeb
Beantwoord door Rondeb in topic CSS-vraag: hoe hef ik "img {width: 100%;}" op?
Avond,

en onderstaande code werkt dat dan wel?
Code:
width: auto !important;
groeten Ron :)
Discussie gesloten.
  • Wim
  • Onderwerp Auteur
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • Onder de merknaam interlijn.nl lever ik 'praktisch webdesign': goedwerkende sites op basis van een t
Meer
09 nov 2020 22:54 #22049 door Wim
Beantwoord door Wim in topic CSS-vraag: hoe hef ik "img {width: 100%;}" op?
Helaas, !important helpt niet.
Ik begin te vrezen dat ik iets in de core-css van het template moet uitcommenten.

Interlijn.nl, praktisch webdesign.
Discussie gesloten.
  • Patrick
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • Joomla Enthousiasteling
Meer
10 nov 2020 05:19 #22050 door Patrick
Beantwoord door Patrick in topic CSS-vraag: hoe hef ik "img {width: 100%;}" op?
Heb je al in de instellingen van jouw template gekeken. Daar kan het ook nog staan. Welke template gebruik je?
Discussie gesloten.
  • Maurice Molenaar
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • -
Meer
10 nov 2020 07:48 #22051 door Maurice Molenaar
Beantwoord door Maurice Molenaar in topic CSS-vraag: hoe hef ik "img {width: 100%;}" op?
Vreemd dat !important; niet werkt, zou eigenlijk wel het geval moeten zijn.
Heb je daarna ook in de console gekeken of jouw custom code wel laadt (en niet wordt overklast door iets anders)?

Kunnen we misschien meekijken? Heb je een link?
Discussie gesloten.
  • Wim
  • Onderwerp Auteur
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • Onder de merknaam interlijn.nl lever ik 'praktisch webdesign': goedwerkende sites op basis van een t
Meer
10 nov 2020 09:01 #22052 door Wim
Beantwoord door Wim in topic CSS-vraag: hoe hef ik "img {width: 100%;}" op?
Zo ziet het er nu uit:

In plaats van 'auto' probeerde ik ook al none, 0, inherit of helemaal niks, met of zonder !important. Een ander percentage helpt ook niet, want zou per afbeelding anders kunnen zijn.
Ik vind het een steeds sterkere uitdaging worden om te weten hoe je zo'n 100%-bepaling overrulet.

Interlijn.nl, praktisch webdesign.
Discussie gesloten.
  • Maurice Molenaar
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • -
Meer
10 nov 2020 09:21 #22053 door Maurice Molenaar
Beantwoord door Maurice Molenaar in topic CSS-vraag: hoe hef ik "img {width: 100%;}" op?
In jouw afbeelding zie ik nog een stukje code dat volgens mij van invloed is. Het staat direct onder de template code die je hebt overschreven: .img.
Discussie gesloten.
  • Wim
  • Onderwerp Auteur
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • Onder de merknaam interlijn.nl lever ik 'praktisch webdesign': goedwerkende sites op basis van een t
Meer
10 nov 2020 09:39 #22054 door Wim
Beantwoord door Wim in topic CSS-vraag: hoe hef ik "img {width: 100%;}" op?
Maurice, je bracht me op een idee. Niet om ".img" aan te passen, maar juist "img". Als ik daar met Inspector 'height:auto' uitschakel, wordt de afbeelding zo groot als zelf opgegeven. Maar ja, blijft de vraag: hoe overrule ik dat met custom-css? Niet met none, of 0 of inherit.

Interlijn.nl, praktisch webdesign.
Discussie gesloten.
Gemaakt door Kunena