Google blijft verkeerde Meta beschrijving tonen

  • Meander
  • Onderwerp Auteur
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • Devoted Joomla User
Meer
05 feb 2018 07:47 #16249 door Meander
Ik heb Metabeschrijvingen toegevoegd in artikelen, menu-items, product categorieën, en bij de producten zelf.
Al die pagina's heb ik opnieuw door Google laten crawlen.
Hij pakt wel de aangepaste pagina titels, maar de beschrijving is bij alle pagina's nog steeds de Meta beschrijving van de hele site, die ik in de index.php heb staan:
Code:
<meta name="description" content="Hier beschrijving site die Google op alle andere pagina's in de zoekresultaten blijft tonen">

Hoe kan ik er voor zorgen dat de juiste Meta beschrijving bij de juiste pagina in de zoekresultaten van Google getoont worden?

Alvast bedankt.
.
Onderwerp is gesloten.
  • Hans van der Meer
  • Admin
  • Admin
  • Hans is een [b][u]echte Joomla[/u][/b] liefhebber en helpt als moderator op JoomlaCommunity, als med
Meer
05 feb 2018 08:06 #16250 door Hans van der Meer
Beantwoord door Hans van der Meer in topic Google blijft verkeerde Meta beschrijving tonen
Heb je de index.php zelf aangepast? Want dat heeft joomla gewoon een instelling voor.

Joostock mede-organisator, Moderator Joomlacommunity
Mede-organisator JoomlaDagen
ex Team Leader van Official Joomla Social Media Team & ex JUG-organisator
Eigen site: www.hierbenikthuis.nl
Onderwerp is gesloten.
  • Meander
  • Onderwerp Auteur
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • Devoted Joomla User
Meer
05 feb 2018 08:11 #16251 door Meander
Beantwoord door Meander in topic Google blijft verkeerde Meta beschrijving tonen

Want dat heeft joomla gewoon een instelling voor.

Och ja, nu je het zegt... bij Algemene Instellingen he? Wat dom van mij... :(
Ga ik meteen even veranderen en dan nog een keer een paar pagina's opnieuw laten crawlen.

Bedankt alvast!
Onderwerp is gesloten.
  • Hans van der Meer
  • Admin
  • Admin
  • Hans is een [b][u]echte Joomla[/u][/b] liefhebber en helpt als moderator op JoomlaCommunity, als med
Meer
05 feb 2018 08:14 #16252 door Hans van der Meer
Beantwoord door Hans van der Meer in topic Google blijft verkeerde Meta beschrijving tonen
In principe hoef je zelden een bestand van joomla zelf aan te passen. Het is ook vragen oom problemen als je niet weet wat je doet en bij en volgende update wordt het bestand weer overschreven.

Joostock mede-organisator, Moderator Joomlacommunity
Mede-organisator JoomlaDagen
ex Team Leader van Official Joomla Social Media Team & ex JUG-organisator
Eigen site: www.hierbenikthuis.nl
Onderwerp is gesloten.
  • Meander
  • Onderwerp Auteur
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • Devoted Joomla User
Meer
05 feb 2018 08:44 #16253 door Meander
Beantwoord door Meander in topic Google blijft verkeerde Meta beschrijving tonen
Ik weet dat ik vaak te moeilijk denk helaas...

Ik heb het nu uit de index.php gehaald en bij Algemene instellingen een iets andere Metabeschrijving ingevuld zodat ik kan zien of het ook daadwerkelijk veranderd is. Ik heb eerst even een paar urls opnieuw laten crawlen voordat ik weer alle pagina's doe en het nog steeds niet werkt. Nu even afwachten.
.
Onderwerp is gesloten.
  • Meander
  • Onderwerp Auteur
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • Devoted Joomla User
Meer
05 feb 2018 08:50 #16255 door Meander
Beantwoord door Meander in topic Google blijft verkeerde Meta beschrijving tonen
Nu begrijp ik het helemaal niet meer...
Nu wordt de Meta beschrijving die ik bij Algemene instellingen heb ingevoerd weergegeven als pagina titel, en de oude Meta beschrijving die ik uit de index.php heb gehaald weergegeven als informatie.

.
Bijlagen:
Onderwerp is gesloten.
  • Rondeb
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • Joomla
Meer
05 feb 2018 21:50 #16260 door Rondeb
Beantwoord door Rondeb in topic Google blijft verkeerde Meta beschrijving tonen

Nu begrijp ik het helemaal niet meer...
Nu wordt de Meta beschrijving die ik bij Algemene instellingen heb ingevoerd weergegeven als pagina titel, en de oude Meta beschrijving die ik uit de index.php heb gehaald weergegeven als informatie.

.


Waar en hoe controleer jij of de metatags goed is?

Groeten Ron :) :)

Onderwerp is gesloten.
  • Meander
  • Onderwerp Auteur
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • Devoted Joomla User
Meer
06 feb 2018 05:29 #16261 door Meander
Beantwoord door Meander in topic Google blijft verkeerde Meta beschrijving tonen
Ik denk dat ik er uit ben.
Omdat Hikashop van zichzelf geen mooie urls geeft (bijv. gratis-patronen/category/18-baby-kinderen) heb ik daar later mijn eigen menu's en menu-items voor aangemaakt, en het oude menu verwijderd.
Nu ik naar de extensie kijk van de url op het plaatje wat ik plaatste is dit van een menu-item die niet meer bestaat.
Bij het aanklikken daarvan krijg ik ook een 404 fout; pagina niet gevonden.
Ik denk dus dat ik nu het beste even kan gaan zoeken naar verouderde pagina's, en bij Google voor die pagina's een verwijderingsverzoek indienen?
En dan nog even alle huidige pagina's doorlopen, checken op de metadata, en nog een keer opnieuw laten crawlen.

Waar en hoe controleer jij of de metatags goed is?

Hoe bedoel je dat Ron? Met een (online) tooltje ofzo? Want ik weet niet of/dat dat bestaat.
Ik stel het in zoals op onderstaande afbeeldingen.
De Meta trefwoorden vul ik verder nergens meer in omdat ik ergens op dit forum heb gelezen dat Google daar niet zoveel meer mee doet.

Verwijderd Google trouwens ook vanzelf 404 pagina's uit de zoekresultaten wanneer er gecrawld wordt (dus zonder dat je een verzoek indient, en om de hoeveel tijd gebeurt dit dan? Voor het geval ik een verouderde pagina over het hoofd zie.
Bijlagen:
Onderwerp is gesloten.
  • Rondeb
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • Joomla
Meer
06 feb 2018 13:31 #16277 door Rondeb
Beantwoord door Rondeb in topic Google blijft verkeerde Meta beschrijving tonen

Waar en hoe controleer jij of de metatags goed is?

Hoe bedoel je dat Ron? Met een (online) tooltje ofzo? Want ik weet niet of/dat dat bestaat.
Ik stel het in zoals op onderstaande afbeeldingen.


Middag,

je zegt dat je aanpassingen doet in je metatags en de verkeerde worden laten gezien.
Maar hoe of waar zie je dat dan dat de metatags verkeerd zijn?

Op een gegeven moment indexeert google de oude urls niet meer.
Maar je kan beter de oude url's redirecten naar een nieuwe url.

En eigen 404 pagina maken zo dat je op een nette manier laten blijken dat url niet meer bestaat.
docs.joomla.org/Creating_a_Custom_404_Error_Page/nl

Groeten Ron




Onderwerp is gesloten.
  • Meander
  • Onderwerp Auteur
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • Devoted Joomla User
Meer
06 feb 2018 16:00 #16279 door Meander
Beantwoord door Meander in topic Google blijft verkeerde Meta beschrijving tonen

je zegt dat je aanpassingen doet in je metatags en de verkeerde worden laten gezien.
Maar hoe of waar zie je dat dan dat de metatags verkeerd zijn?

Oh zo bedoel je :)
Ik laat Google de pagina's opnieuw crawlen door een indexering aan te vragen in de Search Console.
Meestal is dan binnen 15 minuten de pagina al gecrawled, en dan doe ik een zoekopdracht met de door mij ingevoerde metadata zodat ik een zoekresultaat van die pagina krijg.
Je ziet dan meteen de wijzigingen.

En eigen 404 pagina maken zo dat je op een nette manier laten blijken dat url niet meer bestaat.
docs.joomla.org/Creating_a_Custom_404_Error_Page/nl

Dat is wel interessant. Probleem is alleen dat ik nu niet meer weet welke pagina's nog meer een 404 error kunnen geven. Ik weet nog wel een paar pagina's die ik verwijderd heb, maar niet meer allemaal ben ik bang.
Ik kwam hier toevallig achter omdat ik voor die ene nieuwe pagina een zoekopdracht intikte nadat ik die door Google opnieuw had laten indexeren na de reactie van Hans.
Toen kreeg ik dus twee zoekresultaten van diezelfde pagina.
Bij die tweede zag ik later aan de alias dat dit nog een pagina/menu-item was uit het oude menu.
Hoewel die nieuwe ook nog steeds niet de juiste metadata gaf, maar ik ben nu echt alle artikelen overnieuw aan het doen, en dan opnieuw laten indexeren. Mag 500 pagina's per maand, en zoveel heb ik er gelukkig niet :p

Ik heb een paar maanden geleden met J2xml alle artikelen van mijn oude domein verhuisd naar het nieuwe domein.
Door dit hele probleem ben ik er achter gekomen dat met die oude artikelen ook nog niet alles goed zat.
Mijn eigen printfunctie (ik weet dat die in Joomla zit, maar ik vond een plaatje van een printertje mooier dan het tandwieltje) die nog verwees naar http ipv https, op de nieuwe site wat image mappen hernoemd of verplaatst zonder erbij na te denken dat de afbeeldingen in een paar artikelen dan naar een verkeerd pad verwezen, etc.
Vandaar dat ik nu alles stuk voor stuk nog een keer bij langs ga, alles goed controleren, inclusief de metadata, voordat ik weer opnieuw laat indexeren.

Maar dit is wel een heel goede tip om zo'n 404 verwijspagina in het vervolg meteen te maken nadat ik die verwijderd of verplaatst heb.
Zo leer ik toch steeds weer wat bij, waarvoor mijn dank! :)

Mijn zoon vandaag jarig, dus ik ga morgen opnieuw eerst een paar pagina's op proef opnieuw laten indexeren, en dan kom ik er nog op terug of de metadata nu wel goed is gegaan of niet.

In ieder geval alvast bedankt!

Onderwerp is gesloten.
Gemaakt door Kunena