Joomla router vragen

  • Frits Jongbloets
  • Onderwerp Auteur
  • Gebruiker
  • Gebruiker
Meer
07 mrt 2018 12:11 #16570 door Frits Jongbloets
Joomla router vragen werd gestart door Frits Jongbloets
Soms gebeuren er dingen met de opbouw van urls binnen een site die ik niet begrijp. Neem nu deze site: www.broekenbuuren.nl

Vraag 1.
Ik heb hier met behulp van de Joomla core extensie Contactpersonen een aantal menu items aangemaakt waar de eigenaar van de site hun opdrachtgevers kan tonen. Omdat het best veel opdrachtgevers zijn, hebben we categorieën aangemaakt en per categorie een sub-menuitem gemaakt. Bijvoorbeeld: www.broekenbuuren.nl/opdrachtgevers/bedrijfsleven , deze toont een categorielijst van alle contactpersonen in de categorie Bedrijfsleven.

De url van een concrete opdrachtgever in de betreffende categorie is dan bijvoorbeeld: www.broekenbuuren.nl/opdrachtgevers/bedr...ardolie-maatschappij

Echter het blijkt ook mogelijk om een werkende url te verzinnen die bestaat uit een menu item en een opdrachtgever die niet thuishoort in de categorie waarop het menu item is gebaseerd, bijvoorbeeld: www.broekenbuuren.nl/opdrachtgevers/over...195-groninger-dorpen

Het kruimelpad geeft een mooie weergave van de kronkelweg die er gemaakt wordt om tot deze url te komen: Home > Opdrachtgevers > Overheid > Opdrachtgevers > Non-profit > St. Ondersteuning Groninger Dorpen

Nu zou dat allemaal niet zo erg zijn maar dit soort niet-bedoelde urls duiken soms op in de SEO tool ScreamingFrog en ook in de zoekresultaten van Google. Ik begrijp niet hoe dat kan?


Vraag 2.
De site bevat een menu-item met deze url: www.broekenbuuren.nl/dagvoorzitter-talkshow/arno-van-der-heyden
De link van het menu-item is: index.php?option=com_content&view=article&id=36 en het itemid van het menu-item is 212

Ik heb elders op de site een link naar deze pagina gemaakt die er zo uitziet: index.php?option=com_content&view=article&id=36&Itemid=212
Je komt hiermee keurig op de juiste pagina, maar de url in de urls-balk wordt niet seo optimized terwijl ik dat wel zou verwachten.

Ook hier begrijp ik niet wat er gebeurt.


Mocht iemand hierover willen meepuzzelen... Ik heb beide verschijnselen zowel met legacy routing als met 'moderne' routing geprobeerd maar dat maakt geen verschil. Ik heb het verwijderen van de id's uit de urls NIET aan staan.
De site heeft een lange historie vanuit Joomla 1.5, ook zijn er in de loop van de jaren wat herzieningen van de structuur geweest. Mogelijk dat dit nog een rol speelt?


Discussie gesloten.
  • J Sanders
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • Ontwikkelaar van [url=www.mijnrekensite.nl]MijnRekensite.nl[/url].
Meer
09 mrt 2018 18:08 #16576 door J Sanders
Beantwoord door J Sanders in topic Joomla router vragen
Hoi Frits,

Zoek eens op 'joomla duplicate url problem' eventueel aangevuld met 'canonical' of iets dergelijks. Dan zul je genoeg tegenkomen over dit onderwerp.
Een website met dubbele content is niet goed voor de ranking in Google.

Gr.

Ontwikkelaar van MijnRekensite.nl , een online oefenmethode voor rekenen.
Discussie gesloten.
  • Frits Jongbloets
  • Onderwerp Auteur
  • Gebruiker
  • Gebruiker
Meer
12 mrt 2018 10:21 #16594 door Frits Jongbloets
Beantwoord door Frits Jongbloets in topic Joomla router vragen
Jan, bedankt voor je reactie. De juiste pagina als canonical aanduiden zal zeker helpen om schade aan de zoekmachinerankings te voorkomen.

Hiermee is voor mij echter nog niet verklaard hoe er urls gerapporteerd kunnen worden door bijv. een seo-tool die niet aangemaakt zijn. En dan heb ik het niet over urls die eigen zijn aan het Joomla systeem (bijv. index.php?option=com_user&view=login) maar over combinaties van artikelen en menu-items die wij niet zelf in het menu hebben ingebracht (punt 1 in mijn eerste post).

Het principe werkt overigens ook op andere Joomla sites. Bijv. op mijn eigen site heb ik twee categorieblogs: www.oorzaak.nl/projecten en www.oorzaak.nl/diensten . Onder projecten heb ik bijvoorbeeld dit artikel: www.oorzaak.nl/projecten/239-vernieuwde-sites Als ik echter in de menubalk de alias van dat artikel achter het menu-item /diensten plak, dan levert dat een werkende pagina op: www.oorzaak.nl/diensten/239-vernieuwde-sites terwijl menu item en artikel geen relatie met elkaar hebben.

Ik heb echter nog niet bij mijn eigen of andere sites ontdekt dat zo'n url opduikt in een seo-tool of bij Google Analytics.

Mbt vraag 2: ik meende dat een niet-sef url zoals index.php?option=com_content&view=article&id=36&Itemid=212 altijd vertaald zou worden naar een sef url als (a) sef urls aanstaan in Joomla (core), en (b) er een menu item bestaat dat hiermee correspondeert. Maar dat gebeurt niet op deze site.

Discussie gesloten.
  • margriet
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • jksdfjsdlkfjsdklfs
Meer
12 mrt 2018 12:14 #16595 door margriet
Beantwoord door margriet in topic Joomla router vragen
Ik zie het op deze site ook gebeuren.
www.joomlacommunity.nl/nieuws/versies/br...ns-over-yootheme-pro
www.joomlacommunity.nl/nieuws/gebruikers...ns-over-yootheme-pro

Voor wat betreft je 2e vraag: Als je via JCE naar het menu-item linkt, dan moet het goed gaan.
Discussie gesloten.
  • Frits Jongbloets
  • Onderwerp Auteur
  • Gebruiker
  • Gebruiker
Meer
12 mrt 2018 15:50 #16596 door Frits Jongbloets
Beantwoord door Frits Jongbloets in topic Joomla router vragen
@Margriet: naar aanleiding van jouw opmerking over JCE (bij mijn 2e vraag) ben ik gaan kijken hoe mijn urls tot stand komen. Ze worden namelijk niet door JCE gemaakt maar door een zelf gemaakte module.

En toen ik de code van de module nog eens bekeek stuitte ik op een slordigheidje in de url-opbouw dat niet verhinderde dat de juiste pagina werd gevonden maar blijkbaar wel de bouw van sef urls verhinderde. Ik zou haast denken dat de sef urls in eerdere Joomla versies wel gewerkt hebben maar kan het niet met zekerheid zeggen; misschien heb ik dat destijds gewoon niet gecontroleerd en is het ook niemand anders opgevallen.

Voor de volledigheid: de door mijn module aangemaakte (relatieve) urls werden in de browser weliswaar getoond als "index.php?option=com_content&view=article&id=36&Itemid=212" maar toen ik in de code van de module keek, bleek in werkelijkheid het deel "index.php" te ontbreken. Blijkbaar lukte het om ondanks dit gemis de juiste pagina te vinden maar de sef url generator liep erop stuk.

Dank voor het meedenken :)
Discussie gesloten.
  • J Sanders
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • Ontwikkelaar van [url=www.mijnrekensite.nl]MijnRekensite.nl[/url].
Meer
12 mrt 2018 16:33 #16597 door J Sanders
Beantwoord door J Sanders in topic Joomla router vragen

Ik heb echter nog niet bij mijn eigen of andere sites ontdekt dat zo'n url opduikt in een seo-tool of bij Google Analytics.

Op een site heb ik er 'behoorlijk last' van gehad dat Google pagina's met dubbele content indexeerde.
Door gebruik te maken van een canonieke URL(s) bleek het mogelijk te zijn om de voorkeursversie van de betreffende webpagina’s op te geven.
Er wordt dan rel=”canonical” toegevoegd aan de html-broncode.

Ontwikkelaar van MijnRekensite.nl , een online oefenmethode voor rekenen.
Discussie gesloten.
Gemaakt door Kunena