J4-notification: Overrides om te controleren. Wat nu?

  • Wim
  • Onderwerp Auteur
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • Onder de merknaam interlijn.nl lever ik 'praktisch webdesign': goedwerkende sites op basis van een t
Meer
19 jan 2022 12:28 #23677 door Wim
In een Joomla4-site (nog even wennen met 4...) krijg ik meldingen van "Override(s) om te controleren". Inmiddels 10 stuks, allemaal onderdeel van het gebruikte template of bijbehorende framework (Shaper Helix Ultimate). Die overrides kan ik zien in een lijst met 'Bijgewerkte bestanden'. Alle met als updatebron 'Joomla Update'.

Wat valt hieraan te controleren? Moet ik hier wat mee?
Is dit een eigenaardigheidje van het template(framework), of iets nieuws van Joomla?
Ik kan ze stuk voor stuk aanvinken als 'gecontroleerd' - niet in een batch. Zou het wat uitmaken om ze wel of niet te 'controleren'?

Interlijn.nl, praktisch webdesign.
Discussie gesloten.
  • Fred
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • Uw professionele website die op elke computer, laptop, tablet en mobiele telefoon er mooi en modern
Meer
19 jan 2022 16:59 #23679 door Fred
Hoi Wim,

Heb ik ook al een paar keer gehad, je moet ze stuk voor stuk even openen dan is het weer goed en is de melding weg!

Fred

Eigen site: www.ifred.nl maakt gratis jouw website/webshop, of wil je gratis hulp Contact mij dan.
JUG010 membe
Discussie gesloten.
  • Marjon
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • Hello everybody
Meer
03 feb 2022 15:04 #23759 door Marjon
Hallo Fred,

Ik heb van alles geprobeerd maar kan die niet selecteren en openen. Kun je mij vertellen waar jij dit doet?

Grt Marjon

[quotePost id="23679"]Hoi Wim,

Heb ik ook al een paar keer gehad, je moet ze stuk voor stuk even openen dan is het weer goed en is de melding weg!

Fred[/quotePost]
Discussie gesloten.
  • Rondeb
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • Joomla
Meer
03 feb 2022 15:20 #23761 door Rondeb
Hoi Marjon,

misschien heb je wat aan dit youtube filmpje.


Groeten Ron :)
Discussie gesloten.
  • Marjon
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • Hello everybody
Meer
03 feb 2022 15:27 #23762 door Marjon
Dank je wel Ron ;)

[quotePost id="23761"]Hoi Marjon,

misschien heb je wat aan dit youtube filmpje.


Groeten Ron :) [/quotePost]
Discussie gesloten.
  • Fred
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • Uw professionele website die op elke computer, laptop, tablet en mobiele telefoon er mooi en modern
Meer
03 feb 2022 19:28 #23763 door Fred
Hoi Ron, ook bedankt voor dit filmpje, handig om te laten zien als deze vraag weer komt (en die zal komen!).
In mijn antwoord melde ik ze stuk voor stuk te openen maar het is idd stuk voor stuk (als er meerdere zijn) te checken.

Fred

Eigen site: www.ifred.nl maakt gratis jouw website/webshop, of wil je gratis hulp Contact mij dan.
JUG010 membe
Discussie gesloten.
  • Wim Houtman
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • Ik maak, onderhoud en optimaliseer met heel veel plezier Joomla websites voor iedereen onder de naam
Meer
07 apr 2022 21:14 #23999 door Wim Houtman
Beantwoord door Wim Houtman in topic J4-notification: Overrides om te controleren. Wat nu?
Ja het is iets nieuws in Joomla 4, bedoeld om je te herinneren aan overrides die jij hebt gemaakt OF overrides van extensies of templates die je hebt geïnstalleerd of update. Dat kunnen er heel veel worden. De html overrides zijn juist bedoeld om na een update niet rücksichloos te worden overschreven. Dat is niet veranderd, alleen de mogelijkheid om een keuze te maken of de override aangepast of gedelete moet worden. Daar moet je natuurlijk mee oppassen en weten wat je doet. Bij per ongeluk deleten of verkeerd aanpassen ben je heel erg blij als je een recente backup hebt.

Als je niets doet met die notificaties werkt het in principe hetzelfde als in Joomla 3 (wat dus een risico factor was omdat je na jaren vergeet dat je ooit een override had gemaakt). Alleen groeit het aantal notificaties bij iedere update. Volgens mij kun je de lijst of een selectie van de notificaties deleten als die notificaties je irriteren. Maar waarom zou je.

Waarom deze notificaties? Omdat reeds bestaande overrides van html files niet de nieuwe code bevatten. Die nieuwe code kan best iets met security te maken hebben. Als jouw override dan actief blijft ontstaat een risico. Aan jou de keuze zegt Joomla dan. En dat is netjes. Maar of een doorsnee gebruiker hiermee iets kan betwijfel ik sterk.

Dus eigenlijk moet je al je zelfgemaakte overrides checken en met copy paste jouw override pasten in de nieuwe file en die opslaan als override. Maar ja omdat nou iedere keer te doen is wel een hoop werk.

Discussie gesloten.
  • Wim
  • Onderwerp Auteur
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • Onder de merknaam interlijn.nl lever ik 'praktisch webdesign': goedwerkende sites op basis van een t
Meer
07 apr 2022 21:42 #24000 door Wim
Gedoe man, gedoe.
Ik maak eigenlijk helemaal nooit overrides. Ik krijg ze alleen massaal opgedrongen door updates. Geen idee hoe ik die nieuwe dingen zou moeten checken - waarop? Ik kan ze dus alleen maar accepteren. Wat mij betreft mogen die notificaties helemaal achterwege blijven.
Ik zei het al: gedoe.

Interlijn.nl, praktisch webdesign.
Discussie gesloten.
  • Wim Houtman
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • Ik maak, onderhoud en optimaliseer met heel veel plezier Joomla websites voor iedereen onder de naam
Meer
07 apr 2022 22:07 #24002 door Wim Houtman
Beantwoord door Wim Houtman in topic J4-notification: Overrides om te controleren. Wat nu?
Je kunt ze ook negeren, in Joomla 3 werd je niet geattendeerd op de overrides vs de updated files. In 4 dus wel. De nieuwe functie roept wel de nodige aandacht op, maar ook veel misverstanden. Als je niet weet wat je moet doen: negeren. Ik vind het overigens wel een goede functie, maar voor de doorsnee gebruiker wellicht te ingewikkeld. Volgens mij kun je het ook verbergen per admin gebruiker? Zo ver was ik nog niet in Joomla 4, maar had het wel gelezen: de admin aanpassen per gebruiker (of ACL groep). Ik zou het willen verbergen voor bepaalde klanten die alleen content werkzaamheden moeten verrichten bijvoorbeeld. Maar das een ander onderwerp.
Discussie gesloten.
Gemaakt door Kunena