Foutmelding: Call to undefined method Joomla\Filesystem\File::getExt() OPGELOST
- Meindert
-
Onderwerp Auteur
- Gebruiker
-
- Fotograaf | Natuurgids | Wandelcoach
Minder
Meer
20 nov 2025 10:57 #26504
door Meindert
Meindert van Dijk
Fotograaf | Natuurgids | Wandelcoach | Ambassadeur van 'Heilzaam Groen'
Auteur van fotoboek 'Heilzame tuinen - Ziekenhuiskamer als vogelkijkhut'
( www.heilzametuinen.nl )
Foutmelding: Call to undefined method Joomla\Filesystem\File::getExt() werd gestart door Meindert
Wanneer ik een specifiek artikel (homepage) wil wijzigen verschijnt de foutmelding Call to undefined method Joomla\Filesystem\File::getExt().
Deze melding verschijnt niet wanneer ik andere artikelen wil wijzigen.
Wat is de oorzaak hiervan? En hoe los ik het op?
Ik werk nog met Joomla! 4.4.14.
Deze melding verschijnt niet wanneer ik andere artikelen wil wijzigen.
Wat is de oorzaak hiervan? En hoe los ik het op?
Ik werk nog met Joomla! 4.4.14.
Meindert van Dijk
Onderwerp is gesloten.
21 nov 2025 01:08 #26505
door Rondeb
Beantwoord door Rondeb in topic Foutmelding: Call to undefined method Joomla\Filesystem\File::getExt()
Hoi Meindert,
De fout komt bijna nooit uit het artikel zelf, maar uit een extensie, template override of plugin die actief wordt bij het weergeven of bewerken van dat ene artikel (vaak omdat het de homepage is).
Het artikel dat je probeert te openen triggert iets extra’s, bijvoorbeeld:
- Er zit een afbeelding in dat artikel die via een plugin wordt verwerkt → plugin gebruikt de oude methode File::getExt()
- De template override voor de homepage verwijst naar oude Joomla 3-code
- Een content plugin probeert het artikel te analyseren (bijv. een gallery/plugin/SEO-plugin) en gebruikt getExt()
- Een pagina-bouwer (SP Page Builder, Yootheme, JoomShaper modules, etc.) is gekoppeld aan de homepage en bevat oude code.
Omdat getExt() in Joomla 4 is verwijderd, ontstaat de fout zodra dat artikel door die extensie wordt aangeraakt.
Dus je moet achterhalen welke extensie dit veroorzaakt, misschien ook even error reporting aanzetten, misschien krijg je dan meer fouten te zien en kunnen je daaruit halen wat de boosdoener is.
Groeten Ron
De fout komt bijna nooit uit het artikel zelf, maar uit een extensie, template override of plugin die actief wordt bij het weergeven of bewerken van dat ene artikel (vaak omdat het de homepage is).
Het artikel dat je probeert te openen triggert iets extra’s, bijvoorbeeld:
- Er zit een afbeelding in dat artikel die via een plugin wordt verwerkt → plugin gebruikt de oude methode File::getExt()
- De template override voor de homepage verwijst naar oude Joomla 3-code
- Een content plugin probeert het artikel te analyseren (bijv. een gallery/plugin/SEO-plugin) en gebruikt getExt()
- Een pagina-bouwer (SP Page Builder, Yootheme, JoomShaper modules, etc.) is gekoppeld aan de homepage en bevat oude code.
Omdat getExt() in Joomla 4 is verwijderd, ontstaat de fout zodra dat artikel door die extensie wordt aangeraakt.
Dus je moet achterhalen welke extensie dit veroorzaakt, misschien ook even error reporting aanzetten, misschien krijg je dan meer fouten te zien en kunnen je daaruit halen wat de boosdoener is.
Groeten Ron
Onderwerp is gesloten.
- Meindert
-
Onderwerp Auteur
- Gebruiker
-
- Fotograaf | Natuurgids | Wandelcoach
21 nov 2025 12:37 #26506
door Meindert
Meindert van Dijk
Beantwoord door Meindert in topic Foutmelding: Call to undefined method Joomla\Filesystem\File::getExt() OPGELOST
Bedankt voor je reactie, Ron.
Ik heb nu eerst maar geprobeerd om de 'probleempagina' te vervangen door een nieuwe, schone pagina. Dat is goed gelukt. Daarmee heb ik het probleem opgelost, of beter gezegd omzeild.
Met hartelijke groet,
Ik heb nu eerst maar geprobeerd om de 'probleempagina' te vervangen door een nieuwe, schone pagina. Dat is goed gelukt. Daarmee heb ik het probleem opgelost, of beter gezegd omzeild.
Met hartelijke groet,
Meindert van Dijk
Onderwerp is gesloten.