Ander lettertype in menu bij Protostar of ander template?

  • Adrie M.J. Spruit
  • Onderwerp Auteur
  • Gebruiker
  • Gebruiker
Meer
02 jan 2015 14:43 #9841 door Adrie M.J. Spruit
Ander lettertype in menu bij Protostar of ander template? werd gestart door Adrie M.J. Spruit
Protostar displayt menu-items standaard in een lettertype dat er uit ziet als Arial 10 punts. Dat is duidelijk kleiner dan wordt aanbevolen voor moderne beeldschermen. Ik wil naar Verdana 14 of 16 punts. Maar focus voorlopig liever op de functionaliteit van Joomla dan dat ik me ga verdiepen in CSS om op dat niveau zelf maatwerk te gaan maken.

Ik gebruik Protostar en zie vooralsnog geen mogelijkheden om daarbij op parameterniveau een ander lettertype voor menu-items in te voeren. Zie ik dat juist?

En zoja, weet iemand een alternatief responsive template met iets meer parametriseermogelijkheden (lettertypes plus bijv. instellen breedtepercentages van de kolommen en iets meer mogelijkheden voor websitelogo naast tekst op website(logo-)niveau)?

Ik zeg bewust 'iets meer', omdat ik wel templates tegenkom met zoveel (instel-)mogelijkheden dat ook die weer heel wat 'studie' vereisen voordat je er goed mee kunt werken.

Adrie S.
Onderwerp is gesloten.
  • Rondeb
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • Joomla
Meer
02 jan 2015 14:43 #9842 door Rondeb
Hallo,

als eerste de beste wensen voor 2015!

Zelf ben ik van mening van dat je beter wel iets kan verdiepen in de .css van een template.

Zoals nu wil je de font-style aanpassen en ook de grootte dit is een simpele handeling.

Ga naar templates/protostar/css/template.css regel 2835
Hier kun je de onderstaande code bijvoorbeeld toevoegen.
Code:
font-size: 14px;font-family: verdana;

Andere optie is voor je als je echt niet wil verdiepen in .css dat je naar framework helix II kijkt.

www.joomshaper.com/joomla-templates/helix-ii

Eric Tiggeler heeft een mooie slideshare gemaakt over helix kijk daar ook eens na.
www.slideshare.net/erictiggeler/template...cht-10-november-2014

Succes ermee.

Groeten Ron :D
Onderwerp is gesloten.
  • Adrie M.J. Spruit
  • Onderwerp Auteur
  • Gebruiker
  • Gebruiker
Meer
02 jan 2015 14:43 #9843 door Adrie M.J. Spruit
Beantwoord door Adrie M.J. Spruit in topic Ander lettertype in menu bij Protostar of ander template?
Ha Ron,

Dank voor je informatieve reactie. Ik krijg zo meer zicht op de materie.

Ik ben begonnen met te kijken naar het het Helix II-template. Want voor knutselen aan CSS moet ik een CSS-bestand kunnen overschrijven. Dat kan ik niet bij de huidige installatie van mijn site. Ik heb bij de automatische installatie gekozen voor beheren van de technische instellingen door de provider. Dat kan ik waarschijnlijk wel veranderen, maar het is ook duidelijk dat ik consequent moet zijn. Na een eenmaal door mij gemaakte keuze, kijkt de provider bij problemen of het gaat om iets dat zij horen te beheren of ik. Logisch vind ik.

Maar goed, ik ben dus gaan kijken naar Helix II en de sheets van Eric Tiggeler. Het laatste deel gaat over installeren. Hij heeft het daar over bestanden hernoemen. Vooralsnog levert dat natuurlijk ook een probleem op. Op dat niveau kan ik niet bij mijn bestanden, dwz. zolang ik vasthoud aan mijn keuze om me niet verdiepen in de techniek en mijn provider daarvoor verantwoordelijk blijft.

Daar komt bij dat ik dat deel in de sheets van Eric niet helemaal begrijp. Leidt het installeren van wat ik bij Joomshaper aantref echt tot het overschrijven van mijn content door hun demoinhoud? Ik tref bij Joomshaper voor Helix II o.a. de volgende bestanden aan:
- een zip-bestand dat ze 'template only' noemen;
- een zip-bestand dat ze 'systeem plugin' noemen.
Nergens op hun site zie ik een vermelding dat je daarmee je eigen content overschrijft.
En dat taalbestand waar je volgens Eric iets mee moet doen. Is wat ik zou krijgen met rechtstreeks installeren van de twee bovengenoemde zip-files vervolgens niet lees- en bruikbaar?
Ben benieuwd of je daarover misschien nog iets meer kunt zeggen. Zou het voor mij nog duidelijker maken en mij misschien weer een stap verder brengen.

Voor de rest overigens gaat het goed met mijn privé-website ( www.a3s.nl ). In de Kerstvakantie een paar dagen aan gewerkt, gelukkig met deels nog bewaarde oude inhoud van een site die elders de vernieling in was gegaan (ik hield zelf geen updates van Joomla bij en de provider evenmin ...., met als resultaat dat mijn site zodanig gehackt en gecorrumpeerd (heet dat geloof ik) was geraakt, dat ie niet meer te redden was).

mvrgr, Adrie
Onderwerp is gesloten.
  • Jac van Houten
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • Heb een website gebouwd met Joomla 5
Meer
02 jan 2015 14:43 #9844 door Jac van Houten
Beantwoord door Jac van Houten in topic Ander lettertype in menu bij Protostar of ander template?
Interessant om te lezen.
Maar ben er nog niet helemaal uit. Website is www.schijndelfilm.nl
Ik wil mijn standaard font voor artikelen wijzigen.
Mijn eerste deel van de template CSS ziet er als volgt uit.
Ik weet niet waar het font voor artikelen staat.
Ik gebruik RSEvento als template.

Alvast mijn hartelijke dank.
Code:
*{ -webkit-box-sizing: border-box; /* Safari/Chrome, other WebKit */ -moz-box-sizing: border-box; /* Firefox, other Gecko */ box-sizing: border-box; } @font-face { font-family: 'IcoMoon'; src: url('fonts/IcoMoon.eot'); src: url('fonts/IcoMoon.eot?#iefix') format('embedded-opentype'), url('fonts/IcoMoon.svg#IcoMoon') format('svg'), url('fonts/IcoMoon.woff') format('woff'), url('fonts/IcoMoon.ttf') format('truetype'); font-weight: normal; font-style: normal; } @font-face { font-family: 'OswaldLight'; src: url('fonts/Oswald-Light-webfont.eot'); src: url('fonts/Oswald-Light-webfont.eot?#iefix') format('embedded-opentype'), url('fonts/Oswald-Light-webfont.woff') format('woff'), url('fonts/Oswald-Light-webfont.ttf') format('truetype'), url('fonts/Oswald-Light-webfont.svg#OswaldLight') format('svg'); font-weight: normal; font-style: normal; } @font-face { font-family: 'OswaldBook'; src: url('fonts/Oswald-Regular-webfont.eot'); src: url('fonts/Oswald-Regular-webfont.eot?#iefix') format('embedded-opentype'), url('fonts/Oswald-Regular-webfont.woff') format('woff'), url('fonts/Oswald-Regular-webfont.ttf') format('truetype'), url('fonts/Oswald-Regular-webfont.svg#OswaldBook') format('svg'); font-weight: normal; font-style: normal; } @font-face { font-family: 'OswaldBold'; src: url('fonts/Oswald-Bold-webfont.eot'); src: url('fonts/Oswald-Bold-webfont.eot?#iefix') format('embedded-opentype'), url('fonts/Oswald-Bold-webfont.woff') format('woff'), url('fonts/Oswald-Bold-webfont.ttf') format('truetype'), url('fonts/Oswald-Bold-webfont.svg#OswaldBold') format('svg'); font-weight: normal; font-style: normal; } @font-face { font-family: 'OswaldStencilRegular'; src: url('fonts/Oswald-Stencil-webfont.eot'); src: url('fonts/Oswald-Stencil-webfont.eot?#iefix') format('embedded-opentype'), url('fonts/Oswald-Stencil-webfont.woff') format('woff'), url('fonts/Oswald-Stencil-webfont.ttf') format('truetype'), url('fonts/Oswald-Stencil-webfont.svg#OswaldStencilRegular') format('svg'); font-weight: normal; font-style: normal; } /* Global Css */ body { margin: 0px; padding: 0px; font-family: "Helvetica Neue",Helvetica,Arial,sans-serif; line-height:18px; } h1, h2, h3 { margin: 5px 0 5px 0; }
[edit hvdmeer]Ai, dat al je net zien. Ik wilde het bericht van Houten JPM de code even in tags plaatsen toen de internetverbinding hier ineens wegviel. Een minuutje later deed deze het weer maar ik zie dat ik wel de hele post verpest heb. Ik heb je code nog wel terug kunnen vinden maar de rest van je post jammer genoeg niet.
[edit MartijnM]Heb de tekst weer teruggehaald ;-)
Onderwerp is gesloten.
Gemaakt door Kunena