Googlebot heeft heel veel vreemde fouten gevonden op mijn site

  • Meander
  • Onderwerp Auteur
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • Devoted Joomla User
Meer
20 mrt 2018 06:11 #16630 door Meander
Ik kreeg een email van het Google Search console team met oa de volgende melding:

Googlebot heeft een toename gedetecteerd in het aantal URL's op uw site dat niet kan worden geopend zonder toegangsrechten. Deze pagina's geven een inlogpagina weer of retourneren een HTTP 403-reactiecode (verboden). Als gevolg hiervan hebben gebruikers mogelijk helemaal geen toegang tot uw inhoud en kan Google uw pagina's mogelijk niet weergeven.


Bij het aanklikken daarvan zie ik allemaal rare urls die volgens mij ook niet bestaan, of met rare extensies er achter.
Bijvoorbeeld

cameo-snijbestanden/cameo-snijbestanden-vinyl/product/buitenregels/type-atom?format=feed

Ik heb dit bestand inderdaad wel in Hikashop staan, maar die heeft een heel ander pad.

Ook zijn er heel veel links die -zo het lijkt- in het forum zouden moeten staan, zoals bijvoorbeeld:

forum/bestand-naadloos-snijden/19-silhouette-cameo/studio-functies/16-grote-schoonmaak-pc

Maar het forum is tot nu toe nog leeg, en hij staat op public voor lezen.
Bovendien staan er drie verschillende artikelen in èèn link.
Het artikel met ID 19 is geen silhouette-cameo, maar juist de studio-functies. Die laatste zou ik mij nog iets bij kunnen voorstellen want daar heb ik geen menu-item van omdat die nog moet worden bijgewerkt.
Maar die andere artikelen staan allemaal gewoon gepubliceerd via menu-items, maar toch zeker niet in het forum.

(Edit: het artikel grote-schoonmaak-pc bijvoorbeeld is ook al 4223 keer gelezen, dus ik ga er vanuit dat die niet echt forbidden is dan.)

Het zijn maar liefst 252 pagina's waarvan er 4 een 403 fout geven, en de rest allemaal 401 fouten (afb. 001).
Verder zijn er dan nog 46 stuks 404 fouten met ook al zulke rare urls (afb. 002):

diamond-painting/19-silhouette-cameo/studio-functies/14-32-bits-of-64-bits-pc

Diamond Painting en Silhouette Cameo zijn twee aparte categorieën.

Kortom, ik wil het wel graag verhelpen, maar ik heb geen idee hoe Google bij die vreemde URLS komt, en dus ook niet waar en hoe ik dat moet verhelpen.
Het verwijzingsbeheer in Joomla geeft geen resultaten weer wanneer ik zoek op die fouten.
.
Bijlagen:
Onderwerp is gesloten.
  • Rondeb
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • Joomla
Meer
20 mrt 2018 07:14 #16631 door Rondeb
Goedemorgen,

zoals diamond-painting/19-silhouette-cameo/studio-functies/14-32-bits-of-64-bits-pc heeft ooit bestaan.

Want wanneer ik via google zoek komt deze URL bovenaan in google.

Gebruik je een extensie voor SEO url's ?

Groeten Ron
Onderwerp is gesloten.
  • Meander
  • Onderwerp Auteur
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • Devoted Joomla User
Meer
20 mrt 2018 07:40 #16632 door Meander
Goedemorgen Ron,

Nee ik gebruik daar geen aparte extensie voor.
Dat deze bovenaan in Google staat maakt het voor mij des te onbegrijpelijker.
Dat hele pad klopt namelijk niet.
Ik heb het artikel 'dp-steentjes-over' namelijk in de categorie Diamond Painting staan, en de 'studio-functies' in de categorie Silhouette Cameo, terwijl de paginatitel van dat zoekresultaat juist weer van een ander artikel is; '32-bits of 64-bits pc'.
Dat laatste artikel heb ik al een paar maanden geleden verwijderd omdat die niet meer relevant was.
Ik heb het verwijderd uit zowel artikelen, als uit het menu. En er staat ook nergens meer iets in de prullenbak.

Het artikel studio-functies heb ik trouwens wel zojuist opgeslagen op de desktop, en ook uit artikelen verwijderd. Tevens weer meteen de prullenbak geleegd.

Maar dan begrijp ik nog steeds niet hoe die twee artikelen, uit twee verschillende categorieën in èèn url cq zoekresultaat kunnen komen te staan.

Wanneer ik op het pijltje naast het zoekresultaat klik, dan staat er 'In Cache'. Zodra ik dat aanklik dan komt die oude pagina wel tevoorschijn hoe die er op 4 januari jl uitzag.
Verder lezend bij meer informatie kan ik wel een verwijderingsverzoek indienen, maar dat zou ik dan voor al die 252 pagina's afzonderlijk moeten doen?

Tevens verklaart dat nog steeds niet hoe ze bij die pagina's via het forum komen dan.
.
Onderwerp is gesloten.
  • Meander
  • Onderwerp Auteur
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • Devoted Joomla User
Meer
20 mrt 2018 08:00 #16633 door Meander
Ik ga trouwens het forum sowieso de-installeren omdat daar geen gebruik van wordt gemaakt.
Misschien is het probleem dan ook over want de links via het forum betreft.
Onderwerp is gesloten.
  • Rondeb
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • Joomla
Meer
20 mrt 2018 09:29 #16634 door Rondeb
Deze bestaat --> forum/bestand-naadloos-snijden/20-silhouette-cameo/tutorials/73-silhouette-studio-geschreven-tutorials
Deze niet --> forum/

Heb je per ongeluk niet binnen joomla een categorie gemaakt genaamd forum? en daar dan andere categorien en artikelen aan hebt gekoppeld.

Groeten Ron
Onderwerp is gesloten.
  • Meander
  • Onderwerp Auteur
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • Devoted Joomla User
Meer
20 mrt 2018 09:48 #16635 door Meander

Heb je per ongeluk niet binnen joomla een categorie gemaakt genaamd forum? en daar dan andere categorien en artikelen aan hebt gekoppeld.

Nee, dit zijn zijn enige catgorien [afb].
Ik heb inmiddels wel het forum gedeinstalleerd.
Bijlagen:
Onderwerp is gesloten.
  • Rondeb
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • Joomla
Meer
20 mrt 2018 15:55 #16637 door Rondeb
Deze is nog altijd bereikbaar forum/bestand-naadloos-snijden/20-silhouette-cameo/tutorials/73-silhouette-studio-geschreven-tutorials

In het verleden geen categorie of menu item gehad met de naam forum?

groeten Ron
Onderwerp is gesloten.
  • Meander
  • Onderwerp Auteur
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • Devoted Joomla User
Meer
20 mrt 2018 16:32 #16638 door Meander

In het verleden geen categorie of menu item gehad met de naam forum?


Nee, geen categorie, wel een menu-item link in het hoofdmenu, tot ik vanmorgen Kunena heb gedeïnstalleerd.

Ik ben toen wel van mijn oude domein naar mijn nieuwe domein gegaan, en ik heb toen op dat nieuwe domein een schone Joomla installatie gedaan.
Ik heb toen met J2XML de artikelen van de oude site in de nieuwe site geïmporteerd.
Omdat ik toen op het nieuwe domein nog niet alle categorieën daarvoor weer had aangemaakt (niet aan gedacht) heeft hij mij toen die artikelen wel her en der geplaatst. Ik heb toen nieuwe categorieën aangemaakt, en daarin die artikelen weer geplaatst.

Maar dat was alleen van Silhouette Cameo. De artikelen van de Diamond Painting zijn er pas later bij gekomen nadat ik daar eerst nieuwe categorieën voor had aangemaakt waar ik die in heb geplaatst.

Daarom vind ik die combinatielinks ook zo vreemd.
Want de artikelen van deze link bijvoorbeeld:

diamond-painting/19-silhouette-cameo/studio-functies/14-32-bits-of-64-bits-pc

komen uit 3 verschillende categorieën. En ik weet 100% zeker dat die allemaal in een aparte categorie staan/stonden.

Een tijdje geleden had ik hier nog een topic geplaatst waarbij ik problemen had met 404 pagina's.
Jij hebt mij toen nog geholpen met een custom 404 pagina te maken. (nog steeds blij mee ;) )
Maar naar aanleiding daarvan ben ik toen alles nog eens opnieuw nagelopen, veranderde pagina's verwezen via verwijzingsbeheer, nog een keer laten fetchen door Google, en ik was in de veronderstelling dat het nu ook allemaal goed was.

Daarom kwamen mij die 252 foute pagina's ook zo raar op mijn dak vallen vanmorgen.
Zoveel staan er in totaal niet eens op mijn site.
.
Onderwerp is gesloten.
Gemaakt door Kunena