Broken link check

  • Frank01
  • Onderwerp Auteur
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • website-portal met toeristische links in de kop van Noord-Holland
Meer
09 jun 2020 15:47 #21387 door Frank01
Broken link check werd gestart door Frank01
Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje met betrekking tot de SEO van mijn website:
Als ik met een broken linkchecker mijn website laat controleren op errors, dan vind ik errors van pagina's die niet direct op mijn website zichtbaar zijn.

Zijn deze links die de broken linkchecker heeft gevonden nu wel of niet van invloed op mijn SEO?

Bij voorbaat dank voor het antwoord! :)
Met vriendelijke groet,
Frank
Onderwerp is gesloten.
  • Rondeb
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • Joomla
Meer
09 jun 2020 19:45 #21388 door Rondeb
Beantwoord door Rondeb in topic Broken link check
Hallo Frank,

wanneer een zoekmachine deze brokenlinks wel crawlt (kan) daar veel tijd inzitten.
Een zoekmachine crawlt je site voor een bepaalde tijd, en als er in die tijd veel brokenlinks worden gecrawlt dan komen ze niet verder dan deze dan worden de goeie linken misschien niet geïndexeerd.

Ook wanneer deze brokenlinks wel door Google worden geïndexeerd dan komen de mensen dus op een foutpagina uit en dan zijn ze ook weer snel weg van je site en dat is de bedoeling niet.

Dus z'n brokenlink lijkt aan de oppervlakte niet veel invloed te hebben maar het kan dus zeker inhoudelijk wel schade aan je site brengen en dus minder bezoekers.

Succes ermee.

Groeten Ron :)
Onderwerp is gesloten.
  • Robert
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • Robert is Joomla!-ontwikkelaar bij Yolknet, een bedrijf dat klanten ontzorgt met een breed aanbod aa
Meer
01 jul 2020 11:34 #21475 door Robert
Beantwoord door Robert in topic Broken link check
Bedoel je dat het links naar niet-bestaande (bijv.) landingspagina's zijn? Hoewel een menselijke bezoeker er niet snel terecht zal komen, probeert een zoekmachine elke link te volgen die het tegenkomt. Op het scherm zie je misschien de foute links niet, maar dat is niet de versie die een zoekmachine "ziet". Heb je een Windows-pc/-laptop? Gebruik dan in een browser de toetscombinatie Control + U. Dan zie je de broncode van een pagina en hoe zoekmachines de site zien.

Als je wilt werken aan het verbeteren van je website kan ik je ook validator.w3.org adviseren. Die geeft aan wat er niet goed is aan de technische code van een pagina.

Yolknet - all for web
Onderwerp is gesloten.
  • Wim Houtman
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • Ik maak, onderhoud en optimaliseer met heel veel plezier Joomla websites voor iedereen onder de naam
Meer
01 jul 2020 13:11 #21485 door Wim Houtman
Beantwoord door Wim Houtman in topic Broken link check
Oud bericht, leuk onderwerp! Een enkele broken link van een pagina die niet meer bestaat, omdat je deze zelf hebt verwijderd en het er niet zo toe doet kan geen kwaad voor je seo, maar als je een nieuwe pagina hebt gemaakt met hetzelfde (belangrijke) onderwerp waarop je gevonden wil worden, alleen een andere url en de vorige hebt gedelete, dan moet je wel een redirect maken. Dit voor de mogelijke verwijzingen vanuit zoekmachines op de korte termijn (dagen weken maanden?). Zou zonde zijn en is nadelig voor je seo / ranking (tijdelijk minder bezoekers, korte bezoekjes, teleurgestelde bezoekers die niet meer terug komen.

Het verwijzingsbeheer binnen Joomla (eerst activeren, het staat standaard uit) kun je ook gebruiken om dode linkjes op te sporen. (redirects toevoegen aan het .htaccess bestand kan evengoed). Het Joomla verwijzingsbeheer laat echter ook zien hoe vaak de niet gevonden pagina is opgevraagd, super handig ( van bezoekers of bots) en waarvandaan (url) het verzoek kwam. Zo kun je erachter komen of er een onjuiste link staat in één van je artikelen of dat de link vanuit google kwam en how vaak die url is aangeroepen. Is dat een paar keer geweest, laat maar zitten, maar als er verhoudingsgewijs veel op is geklikt dan moet je toch echt actie ondernemen. Het kan als er structureel foute links bestaan zeker nadelig zijn op je seo.
In het verwijzingsbeheer kun je enorm veel niet bereikbare links zien met getallen, onbekende woorden, dat kan divers oorzaken hebben. je ziet er ook urls van js en css bestanden staan, vaak is dat niet erg (hoewel google vaak toegang wil: kun je aanpassen in robots.txt maar is niet verplicht). De meeste kun je gewoon negeren, ze staan standaard op inactief totdat jij een redirect maakt (logisch). Als je in algemene instellingen de seo goed hebt staan kun je je concentreren op de pagina's die er toe doen, makkelijker te zoeken / vinden ook in het zoekvenster bij verwijzingsbeheer. Tip: Voeg je sitemap ook toe aan de google search console. Je zegt dan tegen google: deze pagina's zijn van belang. En vergeet de caNONICALs niet. Daar is ook een handige super simpele plugin voor. Hoewel dat een ander onderwerp is heeft het veel met seo te maken en wordt het hopelijk in Joomla 4 een standaard functie. daniel morell custom canonical
Dus om kort te gaan: Onderzoek welke urls het zijn. In google zoeken naar 404 pagina's doe je met site:jouwdomein.nl zie je alle linkjes die google heeft geïndexeerd, ook handig! Gewoon allemaal eens aanklikken, bij 404 de url kopieren en zoeken in Joomla's verwijzingsbeheer en een redirect maken naar de juiste pagina (en activeren). Kost wat tijd bij een grote site, maar wel effectief!
screaming frog (voor op je computer) is ook handig.
Wat je ook moet doen is de oorzaak achterhalen. Als je die vergeet (zoals een dode linkjes in je artikelen of op een andere website) kan dat nadelige invloed hebben, ook al heb je redirects aangemaakt. Ik weet dat niet 100% zeker, maar stel dat je het vergeet en je verwijderd alle redirects omdat je denkt dat google na een paar maanden de indexering wel heeft aangepast begint het weer opnieuw. Dat kun je alleen doen voor de url's die nergens meer bestaan (ook niet op andere websites).
Onderwerp is gesloten.
Gemaakt door Kunena