Je ontmoet iemand bij een netwerkbijeenkomst, of op een feestje, en je zegt dat je websites maakt. “Oh, met WordPress?” vragen ze dan. Jij zegt dat je Joomla gebruikt, en het gesprek valt even stil. Soms schudt je gesprekspartner vervolgens het hoofd: “Nooit van gehoord”, soms vraagt hij (of zij) “Bestaat dat nog dan?”, soms meldt-ie dat het onveilig is, of moeilijk, of dat het er niet uitziet. Wordt het niet eens tijd om een eind te maken aan die misvattingen en die onwetendheid?
Wereldwijd is Joomla het tweede CMS. Na WordPress, dat ongeveer twee jaar langer bestaat. Een op de 35 websites draait op Joomla. Dat is iets waar je als Joomler best trots op mag zijn.

Populair, dus goed?

Even terug naar die netwerkbijeenkomst of dat feestje, en die gesprekspartner die steeds maar weer terugkomt op WordPress, gezellig zijn of haar vooroordelen over Joomla over je uitstort en als klap op de vuurpijl met het ultieme argument komt: “Ja maar WordPress is toch niet voor niks zo populair? Dan moet het toch wel goed zijn?”
Ehm nou... McDonalds is populair. Coca Cola is populair. Lachgas is populair. Wil dat zeggen dat het goed voor je is? Daar lopen de meningen over uiteen – behalve die van deskundigen dan, want die zijn het er allemaal over eens dat populair en goed niet per se bij elkaar horen.

De twee M’s

De populariteit van McDonalds en Coca Cola is volledig te danken aan het principe van de twee M’s: Marketing en Miljoenen. Al jarenlang wordt er gigantisch veel geld gepompt in het verkondigen van hun boodschap: je krijgt vrienden en je leven wordt alleen maar beter als je Coca Cola drinkt. Je kind wordt gelukkig van een Happy Meal en zelf heb je van je leven nog niets beters geproefd dan een Big Mac. Marketing maakt fastfood dus cool.

Is geld dan het antwoord? Deels. WordPress beschikt over grote marketingbudgetten, en geld kun je natuurlijk uitstekend gebruiken om een imago te creëren.

Het O&I-principe

Maar geld is niet het enige middel om populair te worden. Kijk naar nummer drie in ons populariteitslijstje: lachgas. Dat bestaat al decennia, het wordt ook al decennia gebruikt als partydrug, maar pas sinds een paar jaar is het echt ongekend populair. Vrijwel iedereen die een lachgaspatroon (meestal meerdere) op straat ziet liggen, weet wat het is en waar het voor gebruikt is. Voor lachgas zijn nooit Sterspotjes gemaakt en we zijn er als kind ook niet bepaald mee opgegroeid. Voor zover ik weet, is er geen marketingbudget voor lachgas. Hier is dus een ander principe aan de orde: dat van O & I, oftewel Olievlek & Influencers. Iemand gebruikt het en vindt het leuk, dus hij vertelt het aan zijn vrienden, die gaan het ook gebruiken. En zo wordt lachgas cool.

Dat gaat voor WordPress ook op. Iemand gebruikt het en vindt het leuk (of makkelijk), dus hij vertelt het aan zijn vrienden, die gaan het ook gebruiken. En zo wordt WordPress cool.

En hoe doen wij het dan?

Joomla wordt, zoals je waarschijnlijk wel weet, gebouwd en ontwikkeld door vrijwilligers. Er zit geen bedrijf achter, zoals bij WordPress. Die grote marketingbudgetten, die hebben we ook niet. Wat we wel hebben is een fantastisch CMS waarmee je alles kunt maken wat je maar wilt. Tientallen functies waarvoor je bij WordPress een plugin moet installeren, zitten in Joomla standaard ingebakken. Het is flexibel en geschikt voor kleine, grote, simpele en complexe sites en leent zich uitstekend voor het maken van maatwerk applicaties. Alles wat je zou willen dat WordPress was, is Joomla!

Het gaat niet vanzelf

Je zou kunnen verwachten dat Joomla zichzelf verkoopt en dat de reputatie het product vooruitsnelt. Maar dat gebeurt dus niet vanzelf. Net als bij lachgas heeft dat een duwtje nodig, iemand die het gebruikt, aan zijn vrienden vertelt hoe tof het is, zodat zij het ook gaan gebruiken.

Maar wat doen wij, de mensen die ermee werken, in plaats daarvan? We laten onze schouders hangen en gaan in een hoekje zitten, want zo populair als WordPress worden we toch nooit en als een klant WordPress wil, dan is dat een verloren zaak.

Stel je voor dat Apple dat zou doen. Van alle computers die wereldwijd verkocht worden, draait rond de 90% op Windows. Op basis van marktaandeel zou je dus kunnen denken dat Apple niet goed is, want niet populair. Toch trekt vrijwel niemand de kwaliteit van Apple in twijfel. Is Apple dan niet cool? Nou, ik moet de eerste Apple-gebruiker nog tegenkomen die dat vindt – en zelfs de meeste Windows-gebruikers zullen (zij het misschien schoorvoetend) toegeven dat Apple cool is.

Lachgas en Apple

Wat we zouden moeten doen is accepteren dat we kleiner zijn dan WordPress, net zoals Apple nooit Windows zal worden. En ondertussen het Olievlek & Influencer-principe toepassen. Laat iedereen weten dat jij met Joomla werkt. Benoem de verschillen met andere systemen. Maak van Joomla een sitebuilder waarmee iedereen wil werken.

Nog even terug naar dat feestje of die netwerkbijeenkomst, en je gesprekspartner. Heeft die nog nooit van Joomla gehoord? Zeg: “Dan heb ik goed nieuws voor je, want een beter systeem dan Joomla zul je niet snel tegenkomen.” Vindt-ie Joomla moeilijk? Bied aan om te helpen Joomla gebruiksvriendelijk in te richten en leg de logica uit. Denkt hij dat Joomla onveilig is? Dan is dit het moment waarop jij vertelt dat de meeste hackpogingen plaatsvinden op WordPress sites, die met al die plugins al snel beveiligingsrisico’s vertonen. En dat een Joomla site die goed bijgehouden is, niet zo snel gehackt kan worden. En heb je nog een uitsmijter nodig? Dan kun je melden dat Joomla, in 2019 voor de vijfde keer op rij, de CMS Critics Award heeft gewonnen voor Beste Gratis CMS.

Wees trots op wat we met z’n allen bouwen, ontwikkelen en onderhouden. Zorg dat je niemand meer om Joomla heen kan. Als het voor lachgas werkt, dan werkt het zeker voor iets dat wél goed is.

(Wil jij ook zo'n mok? Je koopt 'm in de Joomla shop: https://bit.ly/37gA222)

 

2 reacties

EasyDiscuss Avatar
Jan G
Artikel met veel plezier gelezen en kan het volledig onderstrepen.
1
EasyDiscuss Avatar
Wim Houtman
Prettig leesbaar artikel over een heel herkenbaar 'probleem'. Je moet als websitebouwer klanten overtuigen om ze te laten kiezen voor het beste systeem wat past bij wat ze willen bereiken met een website. Dan moet je met een paar woorden kunnen zeggen wat het verschil is tussen Wordpress, Joomla, Drupal etc, maar ook het verschil met de inmiddels populaire 'gratis' websitebuilders . Zonder technische termen of vakjargon te gebruiken. Dat is lastig voor ons. Zelf vind ik dit erg doeltreffend als andere systemen ter sprake komen: Joomla is compleet, Wordpress mist essentiële functies welke anno 2020 als standaard horen te zitten in een website. Als iemand gewoon een blog website wil of een visitekaartje o.i.d wil ik nog wel eens attenderen op Wordpress en niet afkerig om deze ook te maken. Maar waarom zou je moeilijk doen voeg ik er dan aan toe. Ik ben tenslotte Joomla specialist. Meestal valt het kwartje dan, soms ook niet.
1

Reageer

1000 Resterende tekens