Vragen over een upgrade van Joomla! of over het maken van back-ups? Deze kan je hier stellen!

Upgrade naar Joomla 3.9 vastgelopen, geen toegang meer tot Admin pagina!

  • Leen
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • hobbie
Meer
14 nov 2018 10:12 #18160 door Leen
Heleen,
Normaal gesproken kan je dan al die bestanden via de Ftp naar de juiste Joomla website waar het probleem zit
overschrijven . en daar na kan je als meezit weer in backend inloggen en dan eventueel kijken bij
administrator/ Extensies: Database repareren doen.
Maar als je dit niet goed begrijp kan je ook wat Job zei een back-up terug zetten.
ik weet niet wat sneller is en wat voor soort backup het is.

lvda
Onderwerp is gesloten.
  • RVdwdb
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • -
Meer
14 nov 2018 10:13 #18161 door RVdwdb
Bestanden niet meer via ftp overzetten.
Een back-up terugzetten: Heb je een back-up van de hosting, volg/vraag dan de instructies van je hosting.
Heb je een akeeba-backup neem ik aan dat je die hebt gedownload.
Zorg dat je root en database leeg zijn!
upload je .jpa bestand tezamen met kickstart.php naar de root van je site
browse dan naar je websitenaam/kickstart.php
De extractiewizzard zal dan starten en volg de instructies!

Wat betreft je foutmelding. Na de back-up terugplaatsing, controleer dan eerst of je van alle zelf geinstalleerde extensie de laatste versie hebt, en update deze zo nodig.
Daarna kun je een vernieuwde poging wagen om Joomla te updaten.

(P.S. je site zag ik ook wel en volgens info staat hij nu op 3.9.0)
Onderwerp is gesloten.
  • Rondeb
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • Joomla
Meer
14 nov 2018 10:36 #18162 door Rondeb
Hallo Heleen,

als eerste van harte welkom hier :D

Kijk eens of je nog hier kan komen en dan je database kan repareren.

Groeten Ron
Onderwerp is gesloten.
  • Gast
  • Onderwerp Auteur
  • Gebruiker
  • Gebruiker
Meer
14 nov 2018 14:30 #18164 door Gast
Hallo allen en bedankt voor jullie reacties.

Mbt browser
Ik werk in Safari op een Macbook, maar ook als ik de pagina open in Firefox of Chrome, kom ik na invoeren van gebruikersnaam en wachtwoord op een lege Admin pagina met Error 1054.

Mbt Inloggen op "...option=con_installer&task=database fix"
@Rondeb: ik kan niet op de verhoevenmotoren.nl/administrator/index....er&task=database.fix komen, ook daar krijg ik de Error 1054.

Mbt Joomla Upgrade via FTP afmaken vs Backup terugzetten en Upgrade opnieuw doen
Ik weet niet welke van de twee aanpakken ik moet volgen. Maar voor mijn gevoel lijkt het beter een backup terug te zetten en dan de Upgrade opnieuw te proberen ( en dan misschien dan eerst de Extensies upgraden voordat ik Joomla zelf upgrade), want ik heb het idee dat het één voor één overschrijven van mappen en bestanden toch anders werkt dan via een installatie "tool" of wizzard. En als ik daar halverwege mee strand, weet ik helemaal niet meer waar ik ben. Ik stel hieronder maar een paar vragen over beide.. misschien dat jullie daaruit kunnen concluderen welke optie voor mij het beste is?

Mbt Joomla 3.9.0 Upgrade bestanden via FTP:
Ik heb Joomla 3.9.0 upgrade bestanden als zip gedownload via downloads.joomla.org en vervolgens uitgepakt (zie bijlage schermprint van Filezilla), In dat pakket zit overigens geen "installation" map, maar dat komt denk ik omdat ik een upgrade gedownload heb en geen full installation? Moet ik alle mapjes bestanden via FTP naar "/domains/verhoevenmotoren.nl/htdocs/www" slepen, om daar de gelijknamige mappen en bestanden te overschrijven? Is die "...www" de juiste doelmap?

Mbt Backup terugzetten en Upgrade opnieuw doen
@RVdwdb: je vraagt of ik een "backup van de hosting heb", bedoel je of de website hoster ook backups maakt? Ik heb even in het control panel van hoster PCextreme gekeken maar daar zie ik zo snel niets daarover. Ik zal ze emailen. Mocht er toch een backup van de hosting zijn, heeft deze dan voorkeur boven een Akeeba backup?
Ik had een backup gemaakt via Akeeba en ik kreeg een melding dat die geslaagd was. Maar ik heb daarna niets gedownload ofzo? Ik neem aan dat ik de backup alsnog via FTP moet kunnen terug vinden?
Je schrijft :
"Zorg dat je root en database leeg zijn!" <= normaal wordt "\" toch de root genoemd? Maar in dit geval denk ik dat het gaat om de bestanden onder "/domains/verhoevenmotoren.nl/htdocs/www"? Moeten dan alle mappen en bestanden daaronder weggegooid worden? En is de database daarmee ook leeg?
"upload je .jpa bestand tezamen met kickstart.php naar de root van je site" <= staan het ".jpa" en "kickstart.php" tussen de Akeeba backup bestanden?
....
"P.S. je site zag ik ook wel en volgens info staat hij nu op 3.9.0" <= waar vind je die info?
Bijlagen:
Onderwerp is gesloten.
  • RVdwdb
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • -
Meer
14 nov 2018 14:54 #18165 door RVdwdb
Mits je niets anders in hebt gesteld van je je akeeba-backup (.jpa bestand) in de map administrator/components/com_akeeba/back-up.
Die zou je dus met je ftp-programma kunnen downloaden.

het bestand kickstart.php kun je downloaden vanaf de site van akeeba backup.

Via je ftp programma moet je inderdaad alles uit je www-map (root) leeghalen.
Via phpadmin moet je je database leegmaken (als je de mogelijkheid hebt kun je ook altijd nog een nieuwe database aanmaken en daar straks de restore in doen)
Nadat je root map dus leeg is, plaats je aldaar het .jpa bestand tezamen met het kickstart.php
Daarna kun je dus beginnen met het uitpakken zoals ik hierboven eerder heb aangegeven.
Onderwerp is gesloten.
  • Gast
  • Onderwerp Auteur
  • Gebruiker
  • Gebruiker
Meer
14 nov 2018 17:19 #18166 door Gast
@RVdwdb#

Re "Mits je niets anders in hebt gesteld van je je akeeba-backup (.jpa bestand) in de map administrator/components/com_akeeba/back-up. Die zou je dus met je ftp-programma kunnen downloaden."
<= Voor zover ik weet maakt hij een volledige backup van de website. Ik heb verder zelf niets speciaals ingesteld. Maar ik vind in genoemde folder geen .jpa bestand, wel een .zip bestand:"site-www.verhoevenmotoren.nl-20181112-220216.zip". Er staan wel .jpa bestanden maar die zijn van 2016. Verder heb ik in die folder de volgende bestanden met ongeveer hetzelfde tijdstip als het zip bestand: een "akeeba.backend.id15.log", een "akeeba.log" en een ".htaccess" en "web.config", de laatste 2 van een minuut of 6 later dan het tijdstip van het .zip bestand. Als ik het .zip bestand download en uitpak, zie ik daar ook geen .jpa bestand.

..........

Re "Via phpadmin moet je je database leegmaken ..."<= ik zie op mijn PC extreme control panel onder "MySQL database" een database met daarachter een icoontje waarmee ik hem kan verwijderen... is dat hetzelfde als leegmaken?

Re "...(als je de mogelijkheid hebt kun je ook altijd nog een nieuwe database aanmaken en daar straks de restore in doen)" <= is de reden om de restore in een nieuwe database te doen dat je de oude dan nog hebt, mocht er iets misgaan? Ik zie de optie "Create a MySQL database", dat is dan wat ik moet doen?

Sorry dat ik zoveel vraag, ik ben geen officiele webmaster dus het is voor mij nieuw en het gaat om een commerciele website dus ik wil het niet verprutsen ; )

Onderwerp is gesloten.
  • Rondeb
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • Joomla
Meer
14 nov 2018 17:32 #18167 door Rondeb
Hallo Heleen,

vanaf welke versie probeerde je te update?

Groeten Ron :)

Onderwerp is gesloten.
  • RVdwdb
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • -
Meer
14 nov 2018 18:02 #18168 door RVdwdb
Misschien dan toch even te rade gaan bij de makers van de site?
Wat staat er dan in het zip-bestand, staan daar alle bestanden en een sql bestand?
En overigens goed lezen! leegmaken is niet hetzelfde als verwijderen.

je kunt altijd het zip bestand downloaden, en kijk of je lokaal via xampp een testomgeving opzet
of de site restoren in een submap met een nieuwe database, zodat de huidige site voorlopig nog even blijft.

Of je zou eventueel in phpadmin kunnen proberen om de database te repareren, echter daar heb ik geen ervaring mee. Mocht je hiermee aan de slag gaan, zorg dan wel dat je altijd een back-up van die database hebt. Echter gelet op je eerdere antwoorden waag ik het mij te betwijfelen of je dit aandurft.
Onderwerp is gesloten.
  • Job van Barneveld
  • Gebruiker
  • Gebruiker
Meer
15 nov 2018 11:06 #18170 door Job van Barneveld
Overigens kan AkeebaBackup de export ook als zip bestand wegzetten in plaats van een jpa bestand. Dit kan dus een spraakverwarring opleveren in het voorgaande gesprek tussen Ron en Heleen. De restore procedure voor beide bestanden is echter hetzelfde.

Mijn advies is echter om een specialist mee te laten kijken, Heleen.
Onderwerp is gesloten.
  • Rondeb
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • Joomla
Meer
15 nov 2018 22:31 #18180 door Rondeb
Hoi Hoi,

probeer anders onderstaande SQL-query uit te voeren in PHPmyadmin
Code:
ALTER TABLE `#__menu_types` ADD COLUMN `client_id` int(11) NOT NULL DEFAULT 0; UPDATE `#__menu` SET `published` = 1 WHERE `menutype` = 'main' OR `menutype` = 'menu';
Verander wel #_ in jouw prefix voorbeeld --> prefix_menu_types
Deze eventuele oplossing kwam ik tegen op het Engelse Forum ;)

Succes ermee.

Groeten Ron :)
Onderwerp is gesloten.
Gemaakt door Kunena