henkvancannHenk van Cann (2Value, stichting POST) is voor de derde achtereenvolgende keer de organisator en drijvende kracht achter de Joomladagen en zal tijdens de joomladagen de openingssessies verzorgen.

Hoi Henk, stel jezelf even kort voor...
Ik ben oprichter van de 2Value B.V., voorzitter Stichting POST en organisator van de Joomladagen (derde keer) en Holland Open in september a.s. Voorheen: Adogis ('94-'99) verkocht aan Wegener NV ('99) en daarna aan Tensing (2001).

Bij welk bedrijf werk je en wat wordt daar gedaan met Joomla! en open source?
2Value bv is mijn bedrijf dat met behulp van eigen ondernemers / Open Source professionals professionele projecten draait en in beheer neemt voor grotere klanten. Als groep Nederlandse ondernemers in OS staan we samen sterk en we combineren het beste van beide werelden: closed - en open source. Joomla! implementaties zijn daarin een heel belangrijk onderdeel.

Wat doe je zelf met open source en waar liggen je specialiteiten?
Zoveel mogelijk gebruiken. Maar ik geef toe dat ik ook nog geregeld terug grijp op de licentie gebaseerde spullen :-). Ik ben een voorvechter voor Professionalisering van Open Source Toepassingen. Ik ben denk ik het type initiator en ondernemer en heb ook technisch inzicht en doorzicht wat soms erg goed van pas komt.

De Joomladagen zitten nu voor de derde keer tjokvol. Een groot succes dus? En zijn er al plannen voor nummer vier?
Ik ben inderdaad erg verheugd met de vele sprekers en inschrijvingen. Al is het met dit succes ook lastiger de eindjes financieel aan elkaar te knopen. Daar hoor je meer over op de a.s. Joomladagen zelf; in principe trachten we naar eenmaal per jaar te gaan. Vanuit de stichting POST (not for profit but "wants to be funded" actionplan) worden ondermeer de Joomladagen verder ingevuld met vrijwilligers, die dit zien zitten. Meld je gerust al aan voor de volgende keer!

Het thema is Bruggen Bouwen. Waarom is hier voor gekozen?
Mijn persoonlijke overtuiging is dat een van de innovatieve krachten van OSS is directe beschikbaarheid van tools die elk hun eigen kwaliteit hebben. De bruggen daartussen zijn nodig om professioneel aantrekkelijk te kunnen zijn voor eindklanten. Denk bijvoorbeeld aan het feit dat zowel in Joomla, Drupal, TYPO3 en SugarCRM een eigen datamodel hebben, waar klantspecifieke gegevens in terecht komen: over 'lock in' gesproken....: we moeten dit de komende jaren verder "Open"-en. Overigens is de lock in in closed source omgevingen vele malen erger: licenties, geslotenheid van code, dezelfde datamodel-problematiek, beperkte beschikbaarheid van capaciteit, gedane investeringen die je zou moeten afschrijven, etc.

Welke zaken zijn er meegenomen van voorgaande Joomladagen, welke zaken worden nu anders aangepakt?
We zijn dit jaar weer professioneler geworden met ingehuurde krachten om de organisatie te ondersteunen voor-, tijdens en na de conferentie. Inhoudelijk hebben dit jaar gastprojecten Drupal, TYPO3 en SugarCRM, dat is een mooi gegeven. We hebben dit jaar duidelijk tracks met kleuren en codes aangegeven. Met duidelijke (kleur)coderingen hopen we de vraag die mensen veel hadden n.a.v. de vorige dagen zijn beantwoord: heldere codering van sessies en bewegwijzering. Net als vorig jaar hebben we hopelijk de weg geplaveid voor gezellige en leerzame dagen voor Vlaamse en Nederlandse bezoekers, met ook een dertigtal bezoekers uit andere landen. We hopen elk jaar op meer bezoekers die het profiel 'budgethouder automatisering van grote eindklant-organisaties' hebben.

Waar heb jij je dit jaar specifiek mee bezig gehouden?
Met alles, ben ik bang. Mijn poging tot motivatie uit zich meestal in het opdrijven van mensen op in de vaart der volkeren, heb zoveel mogelijk oog voor details en ik controleer me suf. Je kunt beter vragen wat gelukt is om los te laten dit jaar: de operationele organisatie, de webshop en de website.

Enkele afsluitende woorden voor de mensen die nog twijfelen of ze moeten komen...?
Tot volgend jaar, we zitten in 2008 nagenoeg vol en dat zegt genoeg, denk ik. Ben er snel bij als je niet een jaar wilt wachten.

Hartelijk dank voor dit interview en tot op de joomladagen!

Reageer

1000 Resterende tekens