Waarschuwing
Kan map niet verwijderen. Pad: /data/sites/web/joomlacommunitynl/data/test.joomlacommunity.nl/public_html/cache/com_content
Bericht sluiten

| Door: Patrick. | Categorie: Utrecht.

Verslag JUG Utrecht 8 mei 2017

Joomla Nieuws

Inmiddels is het geen nieuws meer: Joomla 3.7 is op tijd uitgekomen. En ten tijde van dit verslag zitten we al op 3.7.2 ?.

Nieuw plan: avond voor beginners

We overwegen om een extra avond te organiseren, naast de reguliere JUGs, een soort inloopavond waarbij mensen onder begeleiding aan hun Joomla-site kunnen werken. Je kunt mensen helpen, mensen dingen leren en Joomla onder de aandacht brengen.

We zouden op 25 september willen beginnen met de eerste inloopavond. Het idee is om er een aantal per jaar te doen. Bij die eerste editie zijn Sjors, Patrick en René aanwezig. Sjors wil er alle avonden wel bij zijn. Anja vraagt onze locatie of het mogelijk is om een extra avond te organiseren.

De avonden gaan heten: Wegwijs in Joomla – inloopavond voor beginners. Er kunnen tien bezoekers per keer meedoen. Ziet het ernaar uit dat het drukker wordt, dan kunnen we de opzet veranderen naar een workshop.

We maken een persbericht dat naar de huis-aan-huis-bladen in Groot Utrecht gestuurd gaat worden. Onze nieuwsbrief krijgt een stuur-door-naar-een-vriend-knop. We gaan ook werven bij ZZP-clubjes in de omgeving. Iedereen die iets weet kan zijn of haar suggesties sturen naar [email protected].

 

Thema: gebruikersbeheer

Vanavond hebben we geen presentatie, maar een open avond over gebruikersbeheer. We nemen alvast een voorschot op Joostock, de Joomla-unconference op 7 en 8 oktober in Eindhoven waarvan het programma niet van tevoren vaststaat en alles draait om interactie, discussie, leren van elkaar en inbreng van deelnemers.

Onze discussie van vanavond start met de klant, hoe je met je klant communiceert, wat je wel en niet uitlegt. Al snel moeten we concluderen dat over het omgaan met klanten makkelijk nog een avond te vullen is… en vanavond zou het gaan over gebruikersbeheer. Daar gaan we dus mee verder, en de flipover met vragen over omgaan met klanten bewaren we voor een volgende editie.

Rechten

Ongeveer de helft van de deelnemers maakt zijn klant super user. Sommige deelnemers maken een manager account en een security account voor als het nodig is, daar heeft de klant dan ook de inloggegevens van. Het niveau administrator mag geen updates doorvoeren. Je moet dus altijd overwegen of je wilt dat je klant updates kan doen / zien.

Soms is er wat voor te zeggen om je klanten zo weinig mogelijk rechten te geven. Het kan ook verwarrend werken voor je klanten. De klanten die meer kunnen hebben, die komen vanzelf wel bovendrijven.

Een goede ACL opzetten kan wel wat tijd kosten. Er zijn een paar basisgroepen, maar als het wat ingewikkelder wordt, dan moet je het zelf configureren.

Content management

Binnen JCE kun je een profiel aanmaken waarbij bepaalde gebruikersgroepen alleen toegang hebben tot bepaalde mappen. De mogelijkheden van TinyMCE zijn vanaf Joomla 3.7 ook wat uitgebreider.

Wil de klant zelf foto’s aanleveren / in de content zetten? Dan zou je bij het verkooptraject moeten uitleggen hoe die foto’s eruit moeten zien, resolutie, oriëntatie (dat hij geen liggende foto’s aanlevert als jouw ontwerp uitgaat van staande).

Hoe voorkom je dat een site vernaggeld wordt?

Voorbeelden: heel erg lange pagina’s, foto’s op de gekste plekken, geen lees-meer-links ingevoegd.

Ook hier is het devies: goede afspraken maken, instructie voor foto’s. Elke handeling die een gebruiker moet uitvoeren, brengt een risico met zich mee. En ja: handleidingen maken is wel een werkje, maar veel handelingen zijn voor alle websites hetzelfde. Wanneer je in je ontwerp heel veel verschillende elementen hebt, en de instellingen verschillen per categorie, bijvoorbeeld, dan wordt het wel ingewikkeld.

Je kan ook een workflow inrichten waarbij de geüploade afbeeldingen en de gemaakte content eerst door een master bekeken moet worden.

Bij onderhoudsafspraken kun je afspreken dat je de eerste tijd wat vaker in de site kijkt. Dan kun je wat bijsturen als er dingen op contentgebied niet helemaal goed gaan.

Hoe los je het op dat je editor er code uit sloopt? Een iframe bijvoorbeeld (Google Maps of een YouTube filmpje)? Je kunt Sourcerer gebruiken. In de editor de verboden items weghalen (niet allemaal, want dan zet hij ze standaard weer terug).

Klantvragen…

Een van de deelnemers heeft een klant die geen home-knop wil. En de pagina home, dat is een menu-item dat ergens middenin het menu staat. Dat soort gesprekken heeft iedereen wel eens. Elk bedrijf wil onderscheidend zijn. Maar feit is dat de bezoeker niet onderscheidend is, die wil een logische, gestructureerde site. Dat kun je wel tegen je klant vertellen “uit onderzoek blijkt”… Als jouw klanten naar de homepage moeten zoeken, dan zijn ze snel weer weg. Ben je een expert of doe je gewoon klakkeloos alles wat de klant vraagt? Dat hangt ook van het project af, en van de relatie met de klant. Bij sommige projecten is het soms het makkelijkst om toe te geven aan wat de klant denkt te willen. Maar als hij flink betaalt voor de site, dan betaalt hij ook voor jouw professionaliteit en ervaring, en dan mag je verwachten dat hij openstaat voor deskundig advies.

Dokter Joomla

Case: Ik heb een lijst op mijn site, die wordt samengesteld uit embedded content (TicketUnie). Als je doorklikt op een item uit de lijst, dan blijft hij op dezelfde positie in de website staan. Dat is een probleem als je op een item onder uit de lijst klikt. Hoe regel ik dat hij altijd naar bovenaan de pagina gaat?

Antwoord: Je Joomla pagina ververst niet, alleen het stukje uit het iFrame ververst. Eigenlijk zou je een scriptje moeten hebben dat de pagina waarop de inhoud van het iFrame geladen wordt, ververst. Dat gebeurt wel in de module “Andere voorstellingen” die naast de programma-informatie staat. Je zou TicketUnie kunnen vragen om de andere lijst op dezelfde manier te linken, want ze hebben hun informatie op twee verschillende manieren opgelost.

Case: In de Protostar kun je instellen dat-ie breder moet; waar moet de foto aan voldoen om het op een groot scherm ook goed te doen, maar ook op een mobieltje?

Antwoord: Het hangt van je schermresolutie af. Patrick gebruikt meestal 2000 pixels, 72 dpi. Anja 1920, dan doet hij het op de meeste schermen ook goed. Met een retina scherm zit het weer anders.

Case: Ik heb rechtsboven een logo met een hartje. Het lijkt me mooi om dat langzaam te laten infaden.

Antwoord: Met CSS, hier vind je hoe: https://daneden.github.io/animate.css/

1000 Resterende tekens


Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en Google Privacybeleid en Servicevoorwaarden zijn van toepassing.