Algemeen
-
Op 11 januari 2011 is Stichting Sympathy opgericht door de beheerders van JoomlaCommunity.nl (inderdaad op dezelfde dag als de vrijgave van Joomla 1.6). Stichting Sympathy is opgericht ter ondersteuning en promotie van het open source content management systeem Joomla! in het Nederlands taalgebied en heeft geen winstoogmerk. Zowel de jaarlijkse JoomlaDagen als de Nederlandse community JoomlaCommunity.nl vallen nu onder Stichting Sympathy.
JoomlaDagen verder onder Stichting Sympathy
De JoomlaDagen werden voorheen georganiseerd door Stichting POST maar afgelopen oktober is het organisatiestokje aan JoomlaCommunity.nl overgedragen. Het team van enthousiaste vrijwilligers dat de afgelopen edities van JoomlaDagen organiseerde blijft gelijk maar zal voortaan opereren vanuit de nieuwe stichting.
Stichting ontstaan vanuit JoomlaCommunity.nl
Het bestuur van Stichting Sympathy bestaat uit Marco Richter, Marieke van der Tuin, Marijke Stuivenberg, Martijn Maandag, Sander Potjer en Ton van de Weerd, de 6 beheerders van JoomlaCommunity.nl. Toen zij op 1 oktober 2008 met een team van vrijwilligers van start zijn gegaan met JoomlaCommunity.nl was een van de doelen een stabiel Nederlands Joomla platform te vormen. In de afgelopen twee jaar is er veel bereikt op dit gebied en is er een enthousiaste en actieve community opgebouwd. Een community die actief bijdraagt aan het Joomla project op nationaal en internationaal niveau en vele activiteiten ontplooit.
-
Sinds de release van Joomla 1.5 kunnen ontwikkelaars gebruikers in staat stellen extensies aan te passen door middel van parameters. Hoewel het fantastisch is dat dit mogelijk is, is het vaak wel lastig om uit te vinden welke code benodigd is om één van deze parameters uit te lezen. Hierom zal er in deze blog een overzicht gegeven worden van de code die benodigd is om de verschillende parameters op te halen.
Plugin parameters vanuit een plugin
{codecitation}$param = $this->params->get('paramName', 'defaultValue');{/codecitation}Plugin parameters van buiten een plugin
{codecitation}$plugin = &JPluginHelper::getPlugin('example');
$pluginParams = new JParameter($plugin->params);
$param = $pluginParams->get('paramName', 'defaultValue');{/codecitation} -
Ook dit jaar zijn er zo aan het eind van het jaar weer vele kortingen te vinden voor Joomla templates, extensies en diensten. Onderstaand een overzicht van de diverse kortingen die je op extensies, templates en diensten krijgt rond de feestdagen van 2010.
Ben je zelf nog een kortingsactie tegengekomen? Laat het dan even weten in de reacties!
Templates
- Joomla-Monster.com: 30% korting met coupon "christmas2010" tot het einde van het jaar
- Joomla Bamboo: 20% korting met coupon "bamboochristmas" tot kerst
- JoomlaPraise: 20% korting met coupon "gift4u" tot het einde van het jaar
- JoomlaShack: $100 korting op een developer club abonnement met coupon "xmas" tot kerst
- RocketTheme: 15% korting met coupon "rokholiday2010" tot het einde van het jaar
- Shape 5: 15% korting met coupon “ED132” tot het einde van het jaar
-
Url: www.nanoned.nl, door: db8
-
Url: www.sundays.nl, door: Notice Retail Media
-
Maandelijks wordt er op magazine.joomla.org een interessant magazine samengesteld met een grote verscheidenheid aan - voornamelijk Engelstalige - Joomla artikelen. Interviews met ontwikkelaars en actieve community leden, diepgaande artikelen over een onderwerp, case studies, extensie vergelijkingen en artikelen ter vermaak, niets ontbreekt! Onderstaand een overzicht van de artikelen die in de december 2010 uitgave te vinden zijn.
Illustratie door: Yepr.
-
Url: www.bengny.com, door: Bas Boerman
-
Heb je je altijd al afgevraagd hoe je invloed kunt uitoefenen op toekomstige functionaliteit in Joomla?
Je hebt nu een nieuwe mogelijkheid: de Joomla Idea Pool.
Op deze subsite kun je zelf ideeën inbrengen en zien wat andere mensen graag in nieuwe versies van Joomla zouden willen zien. Door te stemmen op jouw favoriete ideeën geef je een suggestie meer belang en natuurlijk kunnen mensen die jouw suggestie interessant vinden ook op jouw idee stemmen.
Inloggen kan o.a. met je facebook- en twitteraccount. De site is internationaal dus de voertaal is Engels. Laat dat geen hindernis zijn om jouw mening erbij te zetten!
-
Voor uitgave 31 van het Web Designers Magazine heeft JoomlaCommunity.nl teamlid en mede organisator van de Joomladagen Anja Hage een artikel geschreven over de basis van zoekmachineoptimalisatie voor Joomla.
Ten onrechte wordt vaak gedacht dat Joomla niet zoekmachine-vriendelijk is. Joomla 1.5 heeft standaard heel goede SEO-opties (Search Engine Optimization). Zoekmachine-optimalisatie en Joomla gaan dus heel goed samen, mits je Joomla juist instelt. Anja legt in de tutorial uit hoe je dit doet zonder gebruik te maken van allerlei SEO extensies voor Joomla. Met de juist ingestelde basisopties kunnen al erg goede resultaten behaald worden.
Uitgave 31 ligt momenteel in de tijdschriftenwinkels en is verkrijgbaar voor € 8,95.
-
Photo credits: jot.punktOp een gegevens moment zul je een kijkje nemen in het statistieken pakket gekoppeld aan je favoriete Joomla website en daar de kolom 'Bouncepercentage' zien staan. Terwijl "Bezoeken" en "Pagina's / Bezoek" populaire metingen zijn, is het weigeringspercentage een wat vergeten punt. Er van uitgaande dat je niet op zoek bent naar het bouncepercentage van een stuiterbal, kan ik je waarschijnlijk er wel het één en ander over leren.
Wat is bouncepercentage?
Bouncepercentage wordt door Wikipedia beschreven als "Het gemiddelde aantal bezoekers dat de website verlaat na één pagina, voorheen ook wel bekend als het "weigeringspercentage.".
Hoe meet je bouncepercentage?
De meeste populaire statistieken pakketten (zoals Google Analytics) meten de bouncepercentage voor elke pagina waarop de code van GA gekoppeld staat. De bouncepercentage wordt bepaald door het aantal "bezoekers dat slechts één pagina bekijkt" te delen door "het totale aantal bezoekers". Wanneer je eigen code gebruikt om je verkeer te analyseren, vergeet dan niet bots en crawlers uit te sluiten van de analyse, deze zullen de statistieken namelijk flink doen vertekenen.
-
Sinds een aantal maanden wordt er op magazine.joomla.org met regelmaat een magazine samengesteld door een grote groep enthousiaste internationale Joomla gebruikers, waaronder de Nederlanders Babs Gösgens, Nelleke Verhoeff en Herman Peeren.
Maandelijks wordt er een interessant magazine samengesteld met een grote verscheidenheid aan - voornamelijk Engelstalige - Joomla artikelen. Interviews met ontwikkelaars en actieve community leden, diepgaande artikelen over een onderwerp, case studies, extensie vergelijkingen en artikelen ter vermaak, niets ontbreekt! Onderstaand een overzicht van de artikelen die in de november 2010 uitgave te vinden zijn.
Illustratie door: Yepr. Meer "Joomla frogs".